Ny vd 2023. Styrelsen för The Swedish Club har utsett Thomas Nordberg till ny vd från 1 januari 2023 då Lars Rhodin avgår med pension.
Arkiv
-
-
Överlåtelse. Det kinesiska varvet China Merchants Jinling Shipyard, Yangzhou, Dingheng Co Ltd har levererat produkt- och kemikalietankfartyget Tern Island till Terntank Rederi AS.
-
Nybygge. Rederi AB Donsötank har tagit leverans av nybygget Prospero från Wuhu Shipyard i Kina.
-
Inställd trafik. Color Line tar bil- och passagerarfärjan Color Viking ur trafik temporärt mellan Strömstad och Sandefjord från och med nästa vecka. Det som en konsekvens av de nya norska pandemiåtgärderna.
-
Batterihybrid. Det första av två 15.000 dwt kemikalie- och produkttankfartyg i Terntanks Hybrid Solution-serie har döpts i KIna.
-
Fartygsbranden. Ett väntat väderomslag efter kommande helg gör att Kustbevakningen nu vill att branddrabbade Almirante Storni flyttas från platsen utanför Vinga i Göteborg. Men ännu finns inget beslut om var.
-
Avgiftskritik. I ett brev till infrastrukturministern motsätter sig flera branschorganisationer i Sverige Sjöfartsverkets höjning av sjöfartsavgifter.
-
Brand. Det 177 meter långa bulkfartyget Almirante Storni började brinna utanför Göteborg under lördagseftermiddagen med 17 personer ombord. Under tisdagen fortsatte bogserbåtar och Kustbevakningens största fartyg att pumpa stora mängder vatten över branden.
-
Hybriddrift. UECC har tagit leverans av biltransportfartyget Auto Advance, det första av tre PCTC med dual-fuel LNG batterihybriddrift.
-
LNG-pionjär. Under tisdagen levererades Salamanca, det sjätte fartyget i Stena RoRos E-Flexer-serie. Färjan har långtidschartrats av franska Brittany Ferries och är det första fartyget i serien som byggts för LNG-drift.
-
Först. DNV uppges vara det första klassningssällskapet som fastställer kompetenskrav för operatörer i fjärrkontrollcenter för fartyg.
-
Fartygsaffär. Rederi AB Gotland har förvärvat roro-fartyget Valentine från Cobelfret Ferries. Fartyget har direkt chartrats ut för trafik i Nya Zeeland.
-
Öppning. Farleden på Göta älv öppnades återigen under fredagsmorgonen efter kaoset med den misslyckade sprängningen av Göta älvbrons fundament. Första fartyget passerade platsen strax efter klockan 10.00.
-
Samarbete. Alfa Laval och Orcan Energy avtalar om samarbete kring ORC-teknik för den maritima sektorn.
-
Sjösättning. Finneco III, det tredje fartyget i Finnlines nya serie med roro-fartyg med hybridteknik, har sjösatts på China Merchants Jinling Shipyard i Kina.
-
Ståltransporter. Langh Ship fördjupar samarbetet med Outokumpu och beställer tre multipurpose-torrlastfartyg som sysselsätts med skeppningar av bland annat rostfritt stål.
-
Leverans. Thun Tankers har tagit leverans av det sista av de fyra fartygen i E-klassen, Thun Empower. Fartyget kommer nu att gå in i Gothia Tanker Alliance-nätverket.
-
Miljöpris. Echandia är en av årets vinnare av det svenska klimatinnovationspriset E-Prize.
-
Namnbyte. Under nästa vecka ska Destination Gotlands färja Visborg på ett planerat varvsbesök hos Oresund Drydocks i Landskrona. Då kommer fartyget att byta namn.
-
Framtidssäkring. Wärtsilä lanserar en ny lösning för konvertering av tvåtaktsmotorer för användning av framtida bränslen.
-
Joint venture. N-O-S har med en amerikansk partner inlett en ny verksamhet i USA och beställer fyra CTV från ett amerikanskt varv.
-
Vd-byte. Den 1 januari 2022 genomförs ett vd-byte inom Concordia Maritime. Nuvarande vd Kim Ullman önskar gå i pension och Stena Lines hållbarhetschef Erik Lewenhaupt tar över rollen.
-
Sjösättning. Proman Stena Bulks metanoldrivna nybygge Stena Pro Patria har blivit sjösatt vid det kinesiska varvet Guangzhou Shipyard International (GSI).
-
Nybygge. Scandlines har beställt en färja för linjen Rödby–Puttgarden som kan opereras emissionsfritt.
-
Prisad. Donsötank har tagit hem det prestigefulla priset Tanker of the Year, det för sitt elektriska hybridtankfartyg Prospero som snart är färdig för leverans.