Bunker One har långtidschartrat bunkerfartyget Nore från Rederi AB Väderö Tank, här på Rivöfjorden utanför Göteborg.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Tank | Miljö

Bunker One lanserar fartyg för metanolbunkring

Bunkerbolaget Bunker One har tecknat en långtidscharter av bunkertankfartyget Nore från Rederi AB Väderö Tank, för att kunna bunkra metanol i och runt skandinaviska vatten.

Det är för att kunna tillgodose det framtida behovet av metanolbunkring som Bunker One nu har tecknat en långtidscharter av bunkerfartyget Nore som Rederi AB Väderö Tank förvärvade i slutet av förra året. Fartyget blir det första bunkerfartyget i Bunker Ones flotta som är metanol ready, berättar bolaget ett pressmeddelande.

Börjar bygga upp infrastrukturen

Planen är att fartyget ska kunna operera i Skandinavien.

– Göteborg, Skagen och hela Skandinavien är ett av våra viktigaste bunkringsnav med betydande fartygstrafik som passerar genom området, så att börja bygga infrastrukturen och ha den på plats kommer att skicka en stark signal till våra kunder att om de satsa på att bygga fartyg som drivs av produkter som minskar koldioxidutsläppen. Vi kommer att vara redo att leverera dem, säger Peter Zachariassen, vd för Bunker One i pressmeddelandet.

Arbetat med förberedelser

Bolaget skriver att de arbetat hårt under en tid med alla förberedelser för att kunna genomföra bunkring av metanol och säkra de nödvändiga certifieringarna.

– Vi har jobbat ett tag med att få infrastrukturen på land på plats, chartra tankfartyget och få tillstånden från sjöfartsmyndigheterna. Men det hela känns ändå som något som vi har provat tidigare. Vi är experter på att leverera till den maritima industrin, vilket inte skiljer sig om det är konventionella bränslen eller alternativa produkter, säger Petter Jonason, operativ chef på Bunker One Sweden.

Metanol en självklarhet

Nore kommer att fungera som en flerbränsletanker med 3.500 ton lagring som kan delas upp med olika produkter. Peter Zachariassen menar att det varit självklart för Bunker One att satsa på att kunna erbjuda möjligheten att bunkra metanol trots att många rederier fortfarande är i planeringsfasen för att investera i nya fartyg med alternativa bränslen.

– Även om många av våra kunder inte är redo att bunkra metanol idag, så håller inte det oss tillbaka. Att investera i nya fartyg med alternativa bränslen som framdrivning är en vågad investering för fartygsägare, men vi är övertygade om att om vi bygger infrastrukturen så är det en sak mindre som håller dem tillbaka, säger han. 

Nore är byggd 2007, är på 3.569 dwt och är Maltaflaggad.