-
Icon of the Seas kommer att bli 364 meter lång och har plats för maximalt 7.600 passagerare. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
Den första provturen är planerad till före midsommar, leverans blir den 26 oktober. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
När Sjöfartstidningen besökte fartyget var det klart till strax över 70 procent. Det växer med över en procent per vecka. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
Längst förut finns den 25 meter höga och 50 meter breda teatern Aquadome. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
Här kommer gästerna att kunna se spektakulära shower, bland annat med simhopp ner i en fem meter djup pool. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
Konstruktionen lyftes ombord på fartyget i ett stycke och har över 600 glaspaneler. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
Nick Weir, underhållningschef på Royal Caribbean International, berättade om de shower som kommer att sättas upp Icon of the Seas, bland annat The Wizard of Oz där de kommer att skapa en tornado på scen samt kunna använda robotar som en del i föreställningen. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
På däck 5 och 6 går fartygets stora promenadgata, kallad Royal Promenade. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
På många av de olika platserna visades 365-graders bilder över hur det kommer se ut när det är färdigt, här på Royal Promenade. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
Promenaden kommer att få stora panoramafönster med vyer ut mot havet. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
Utmed promenaden kommer det att ligga 15 restauranger, barer och lounger. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
Mitt på promenaden finns The Pearl, en av fartygets största tekniska innovationer och som är en bärande del av hela konstruktionen. Det är en trappa med glaspaneler som rör sig med ljud och musik. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
En av de mest exklusiva restaurangerna ombord blir också den minsta, med bara plats för 30 gäster. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
Majoriteten av alla hytter kommer att ha balkong, många med den här typen av infinity-lösning där man kan dra ner halva fönstret. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
På däck 12 ligger bryggan där det fortfarande pågår mycket arbete. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
Icon of the Seas befälhavare Henrik Loy till vänster och maskinchefen Stig Eriksen till höger. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
I juni kommer fartyget att göra sin första provtur. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
På däck 8 ligger det område som kallas Central Park, en plats med både träd och växter vilka kommer att levereras ombord i Spanska Cádiz innan fartyget fortsätter till Karibien. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
Central Park är ett koncept som rederiet lanserade första gången på fartygen i Oasis-klassen. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
Stora delar av fartyget var täckt. Under pågår massor av arbeten. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
På däck 16 och 17 finns området Thrill Island med den största vattenparken som byggts på ett kryssningsfartyg. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
Totalt kommer det att finnas sex olika vattenrutschkanor. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
Här finns också den 15 meter höga rederiloggan som kommer att bli en klätterbana som går ut över fartygssidan, 47 meter över havsytan. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
Goliath-kranen på Meyer Turku är Nordens största lyftkran. Den har en höjd på 130 meter och en lyftkapacitet på 1.200 ton. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
-
Icon of the Seas sätts i trafik i januari 2024 och ska göra kryssningar i Karibien med utgångspunkt från Miami. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Aquadome ombord på Icon of the Seas.
Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall
Kategori: Skeppsbyggnad
Bildspel: Icon of the Seas växer fram
Sjöfartstidningen besökte världens största kryssningsfartyg, Icon of the Seas, som just nu byggs i Åbo. Se bilderna här.