"Oroväckande. " Står nu för nästan hälften av all världsomspännande sjöfartsrelaterad brottslighet.
Arkiv
-
-
Lägger ned arbetet. Missnöje med styrelseval ger upphov till att lotsarna i Finland gått i strejk för ett dygn.
-
Med gas i tanken. Seagas skall förse Viking Lines Viking Grace med bränsle från nästa vecka.
-
Snöpligt slut. DFDS Seaways tar över de två rorofartyg som nykomlingen North Sea RoRo hyrde in i kampen om Nordsjötrafiken.
-
Asiatiska marknaden öppnad. Stena har målat om och är redo att starta sitt intåg på den asiatiska roro-marknaden med sitt första fartyg i trafik mellan Sydkorea och Ryssland.
-
Hårda tag. Rederierna krävs på ökade försäkringspremier samtidigt som fraktmarknaderna är urusla.
-
Tyska investerare har bekymmer. Dagfinn Lunde på den tyska banken DVB varnar men han ser också ljus i tunneln.
-
Planerna klara. Den första etappen kommer att kosta drygt en halv miljard kronor och innebär bland annat att farleden byggs ut.
-
Kräver svar. Rockefeller ställer krav på Carnival som står för två tredjedelar av alla incidenter på passagerarfartyg.
-
Klassiker får uppföljare. Nu har alla Martha-fans något att se fram mot. Ny version på gång, inga karikatyrer utlovas.
-
Mässor i massor. Vill bli den stora kryssningshamnen i Europa och planerar flera stora kryssningsevent.
-
Oense om lönesystemet. Arbetsgivarorganisationen Almega Tjänsteföretagen kräver individuell lönesättning för sjöbefälen istället för dagens tarifflönesystem.
-
Stålbad väntar. Det hårt pressade och rekonstruerade tank- och bulkrederiet presenterar en årsrapport som mötts av kritik.
-
Satsar stort. Den växande offshoremarknaden i Brasilien lockar Wärtsilä till nyinvestering i fabriksanläggning.
-
Nya sjökort krävs. De holländska myndigheterna ritar om kartan från den 1 augusti.
-
Experter utreder. Har en tänkbar förklaring till varför maskinrummet plötsligt vattenfylldes när en av de aktra tvärmonterade propellrarna slets loss.
-
Hemlig beställare. Fartyget ska klara långa tuffa expeditioner och byggs med såväl simbassäng som helikopterplatta och helikopterhangar.
-
Fem i tolv. Det danska rederiet får ingen frist av bankerna och riskerar att avvecklas om ingen snabb lösning hittas.
-
Lagändring föreslås. Regeringen vill stärka sjöfartens konkurrenskraft genom att ge svenska rederier möjlighet att själva välja tillsynsutövare.
-
Danskar tänker globalt. Redareföreningens seminarium visade tydliga skillnader mellan Danmark och Sverige
-
Starkt resultat. Rederi AB Gotland hade ett bra 2012 med ett resultat över 100 miljoner. Styrelsen föreslår en utdelning på 4,60 per aktie.
-
Dags att ansöka. Sjöfartsverket har öronmärkt medel avsedda att öka det europeiska samarbetet inom olika maritima forskningsområden.
-
Nytt avtal direkt. Viking Supply Ships går skilda vägar med Sjöfartsverket men skriver samtidigt nytt befraktningsavtal med stort oljebolag.
-
Framtidsbunker. Pallas förlänger avsiktsförklaringen med Akdeniz Shipyard i Turkiet om byggnation av ett bunkerfartyg.
-
Stora projekt på gång. Förra året var ännu ett bra år och nu fortsätter arbetet med att anpassa infrastrukturen till framtida ökande behov.