Logisitik. Genom att flytta ut containerterminaler till havs går det att avlasta hamnar och minska fartygens bränsleförbrukning. Enligt en ny rapport från företaget Sea Technology och Rise finns det stora fördelar med att tänka utanför boxen när det gäller hur containerhamnar kan se ut.
Arkiv
-
-
Reportage. EU ETS och FuelEU Maritime är termer på de flestas läppar när det gäller sjöfartens omställning. För hamnarna handlar det istället om AFIR som kommer att kräva stora investeringar under närmaste åren.
-
Hamnar. Det pratas mycket om biobränslen för sjöfarten, men ännu är det bara ytterst få som använder det. Men hamnarna kommer att spela en nyckelroll i sjöfartens omställning.
-
Utredning. En fallolycka på torrlastfartyget Roerborg i Oxelösund år 2023 berodde på att fallskydden inte gav ett tillräckligt skydd. Det slås fast i en ny rapport från Statens Haverikommission.
-
Hamnutbyggnad. Under torsdagen invigdes Göteborgs hamns största infrastrukturprojekt på 40 år, den helt nya hamnterminalen Arendal 2.
-
Almedalen 2024. Trots återkommande attacker mot landets hamnar har Ukraina lyckats återuppbygga infrastruktur och hålla sjöfarten i gång. Erik Froste har arbetat på plats i Ukraina under våren, och berättade om utmaningarna för de maritima näringarna i Almedalen.
-
Hamnstrejk. Under måndagen inleddes en strejk som lamslår stora delar av Finlands export och import i två veckor då drygt 7.000 arbetstagare strejkar.
-
Säkerhet. En ökad hotbild gör att Helsingborgs hamn ansökt till Länsstyrelsen om att göra container- och energiterminalen till ett civilt skyddsobjekt.
-
Blockad. Under tisdagen inledde Transportarbetareförbundet sympatiåtgärder i form av en blockad mot all lastning och lossning av Tesla-bilar i fyra hamnar. Man varslar också om att blockaden utökas till samtliga svenska hamnar 17 november.
-
Olycka. En kvinna föll flera meter från en lyftkran efter avslutad lastning av ett utlandsregistrerat fartyg i Oxelösund i söndags.
-
Konflikt. Svenska Hamnarbetarförbundet varslar om strejk i Göteborgs roroterminal och i Helsingborgs hamn från torsdag 6 juli till och med tisdag 11 juli.
-
Politik. Av beredskapsskäl ger regeringen Trafikverket i uppdrag att analysera förutsättningarna för en reservhamn på Gotland. I dagsläget uppges det inte finnas något fullgott alternativ till Visby hamn.
-
Debatt. Det behövs ett mer trafikslagsövergripande perspektiv för att klara transportutmaningen under kommande decennier. Det skriver företrädare för sjöfarten, åkerinäringen och tågföretagen i en debattartikel på nyhetsportalen Altinget.
-
Energi. Långnäs hamn på Åland vill kunna utvecklas till en ny grön hubb för storskalig produktion av vätgas och och e-bränsleproduktion. Nu inleder energibolaget OX2 och Ålandsbanken Fondbolag en förstudie i projektet Mega Grön Hamn.
-
Hamnstatistik. Stabilitet trots svåra utmaningar och återhämtning kännetecknar sjöfartsåret i Sveriges hamnar 2022, enligt Sjöfartsverkets sammanställning av inkomna farledsdeklarationer.
-
Godsvolymer. Umeå hamns siffror för 2022 visar på en ökande mängd gods till och från regionen under året. Hamnen anger ökad träexport, industrisatsningarna i norr och Wasalines nya färja som bidragande faktorer.
-
Fraktvolymer. Det stora tappet av passagerare har blivit smärtsamt för Stockholms hamnar. Men trots ett jättetapp inom både färjesjöfart och kryssning så har godsvolymerna hållit i sig.
-
"Fantastiskt år". I juli har Elvir Dzanic varit vd för Göteborgs Hamn AB i ett år. I en intervju med Sjöfartstidningen ser han tillbaka på året och arbetet med skapa världens mest konkurrenskraftiga hamn.