Grundstötning. Under måndagseftermiddagen kunde containerfartyget Ever Given komma loss från platsen för grundstötningen i Suezkanalen.
Nyheter
-
-
Coronakrisen. Stockholms Hamnar och Visit Stockholm ansöker om EU-bidrag för att stötta färjenäringens möjligheter till en snabbare och grönare återstart efter pandemin.
-
Biobränsle. Bland annat återanvänd friteringsolja blir råvara för marint biobränsle.
-
Grundstötning. Hela världens blickar riktas just nu mot situationen i Suez där Ever Given blockerar kanalen. Både Wallenius Wilhelmsen Ocean och Stena Bulk har fartyg som sitter fast och de överväger nu alternativa vägar.
-
Resultat. Trelleborgs Hamn AB levererar ett resultat på 50,1 miljoner kronor efter finansiella poster för 2020.
-
Sjöfartsforskning. Under torsdagen lämnades den nationella agendan för sjöfartsforskning och -innovation, NRIA Sjöfart 2021, över till näringsminister Ibrahim Baylan (S).
-
Kortsjö. En ny terminalservice kommer snart att öppna i Göteborgs hamn avsedd för kortsjötrafik och intraeuropeiska containertransporter.
-
Suez. Två dygn efter grundstötningen i Suezkanalen av det 400 meter långa containerfartyget Ever Given är all fartygstrafik fortfarande stoppad.
-
Statistik. Göteborgs hamn fortsätter att växa. Hamnen ökade sin marknadsandel med en procentenhet förra året jämfört med 2019. Det skriver hamnen i ett pressmeddelande.
-
Nybygge. Under måndagen genomfördes steel cutting av det nya bulkfartyg som Berndtssons Rederi AB beställt från Kina.
-
Tema isbrytning. Det är angeläget för hela Sverige att isbrytarflottan förnyas. Det ansåg flera politiker under ett webbinarium om nya isbrytare.
-
På plats. Under tisdagen kom Barken Viking tillbaka till sitt ordinarie läge vid Lilla Bommen i Göteborg. Det efter att riggen monterats tillbaka efter varvsbesöket i Falkenberg.
-
Årsredovisning. Coronapandemin har dämpat efterfrågan på nya fartygslån. Det konstaterar Skeppshypotek i sin årsredovisning.
-
Fartygsaffärer. Göteborgsbaserade Rederi AB Swedish Bulk har sålt fartyget Swe-Bulk till italienska köpare. Rederiet letar just nu efter ersättningstonnage.
-
Störst. Sandinge Bogsering & Sjötransport utökar flottan med pråmen Bongo.
-
Blir bättre. Tankmarknaden är fortsatt svag men Concordia Maritime förutspår i sin årsredovisning att den successivt stärks under andra halvåret.
-
Ministermöte. Under fredagen arrangerade Göteborgs Hamn ett digitalt möte med näringsminister Ibrahim Baylan (S) för att diskutera satsningar på både kort och lång sikt för att stärka svensk konkurrenskraft efter pandemin.
-
Statistik. Antalet passagerare i svenska hamnar minskade kraftigt fjärde kvartalet 2020 jämfört med samma period året innan, medan godshanteringen ökade något. Det visar ny statistik från Trafikanalys.
-
Sjukhusfartyg. Skådespelaren och journalisten Rasmus Troedsson har blivit utsedd som talesperson för Mercy Ships Sverige som i år väntar leverans av nybygget Global Mercy.
-
Säkerhet. En ny tjänst för att underlätta vägning av containrar lanseras av APM Terminals Gothenburg. Ett syfte är att öka sjösäkerheten.
-
Ny direktlinje. Det norska rederiet Höegh Autoliners gör nu comeback i Göteborgs Hamn genom ett första anlöp på en ny linje med direkttrafik till Sydafrika och Oceanien.
-
Propeller. En energieffektiv propeller för vinddrivna och vindassisterade fartyg är under utveckling.
-
Projekt. Datainsamling för artificiell intelligens kan minska färjors energiförbrukning.
-
Konceptfartyg. Stena Bulk har tagit fram ett multimodalt fartygskoncept för effektiva skeppningar av flytande bulk och torrbulk i samma fartyg.
-
Kulturfartyg. Under måndagen kom Barken Viking tillbaka till Göteborg efter varvsbesöket i Falkenberg. Nu ska fartygets rigg monteras tillbaka före återkomsten till Lilla Bommen.