Förlust i stället för vinst. Coronaläget och reserestriktioner genererade betydande förlust för Tallink under den viktiga sommarsäsongen.
Nyheter
-
-
Utvidgar. Den tredje och sista etappen av utbyggnad i Piteå hamn börjar bli klar och ShoreLink blir operatör.
-
Godspendlar och hamnar. Pia Berglund, nationell samordnare för inrikes sjöfart, har mycket på sin agenda just nu.
-
Isbrytarsamarbete. Sverige och Finland har länge samarbetat inom isbrytning och tar nu fram en ny, gemensam isbrytardesign.
-
Nysatsning. Färjerederiet Stena Line fortsätter att satsa på Östersjön. Under nästa år kommer rederiet att sätta in nytt tonnage på linjen mellan Travemünde och Liepaja.
-
Teknik. Projektet Fastwater vid Lunds universitet har fått fem miljoner euro från EU för att utveckla en ny teknik för att bygga nya och även konvertera befintliga fartygsmotorer för att kunna köra på metanol.
-
Ny farled. Trafik med inlandsfartyg i en ny inomskärsfarled på västkusten har testats i simulator.
-
Tuffa tider. Viking Line tar till ett omfattande åtgärdspaket för att säkerställa bolagets framtida konkurrenskraft och ekonomiska ställning.
-
Ljusning. Trots coronapandemin så är godsvolymerna i Göteborgs hamn fortsatt stabila.
-
Massor av massor. Västkustrederi har erhållit stort skeppningskontrakt i samband med byggnationen av E4 Förbifart Stockholm.
-
Varsel. Upp till 500 ombordanställda på Tallinks svenskflaggade färjor riskerar att förlora jobben om inte möjligheten till korttidspermitteringar förlängs.
-
Färjerederiet. Elektrifiering är Trafikverket Färjerederiets väg för att bli klimatneutrala till år 2045. Nästa steg mot målet är att testa batteridrift på en av sina linfärjor.
-
Nya isbrytare. Sjöfartsverket föreslår bland annat att finansiering av nya isbrytare tas upp i Nationell plan.
-
EU medfinansiering. Kapellskär och hamnparet Nådendal får EU-bidrag för uppgradering av hamnanläggningar.
-
Viking XPRS. Fyra färjor i Viking Lines flotta har nu möjlighet att ansluta till elnätet i land när de ligger vid kaj.
-
Nybygge. Under veckan har Stena Lines tredje E-Flexer, Stena Embla, genomgått sina första testturer i Kina. Enligt rederiet klarade fartyget testerna med högsta betyg.
-
Nyförvärv. Fjordtank har efter drygt tre fartygslösa år åter en bunkerbåt.
-
Inte bara ett. I en promemoria som publicerats av Estlands regering avslöjas att det finns ytterligare ett stort hål i sidan på Estonia.
-
Smarta färjor. Trafikverket Färjerederiet har inlett en upphandling av fyra nya eldrivna vägfärjor till två leder i Stockholms skärgård.
-
Populär pristagare. Kommentarsfältet på San:s Facebooksida svämmar redan över av gratulationer till mottagaren av årets San-pris.
-
Uppsägningar. Nu står det klart att 45 av dem som varslats på Viking Cinderella blir av med sina arbeten.
-
Lösningar finns. Det går att få bukt med metanslip från LNG-drivna fartygsmotorer visar ny förstudie från Lighthouse.
-
Debatt. Alexandra Anstrell (M), ledamot av riksdagens försvarsutskott, skriver att Moderaterna i sin budget lägger 30 miljoner mer än regeringen på Kustbevakningen.
-
Ombyggnad. Genom att sätta in två kraftigt ombyggda färjor på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils vill Stena Line stärka sin position på Östersjön.
-
Inrättar kommission. Regeringen vill att utsläppen från transporter ska minska i snabbare takt än hittills.