Finnclipper har gått i Grimaldiägda Finnlines trafik mellan Malmö och Travemünde sedan i mitten på december, men ska nu ner till Medelhavet för att ersätta brandskadade Euroferry Olympia.

Kategori: Haveri

Finnclipper ersätter brandskadad färja

Tio personer saknades fortfarande under måndagen efter branden på ropaxfärjan Euroferry Olympia utanför den grekiska ön Korfu. Nu ska svenskflaggade färjan Finnclipper gå in som ersättningsfartyg.

Det var under en resa från den grekiska hamnen Igoumenitsa till italienska Brindisi som en brand bröt ut ombord på Euroferry Olympia cirka 16 mil norr om ön Korfu. Branden ska enligt uppgifter ha börjat i en lastbil på däck 3 och snabbt blivit så omfattande att fartygets befälhavare beslutat om att överge fartyget. Totalt fanns cirka 239 passagerare ombord av olika nationaliteter, samt 51 italienska och grekiska besättningsmedlemmar. Lasten bestod av 153 lastbilar och trailrar, samt 32 personbilar. 

Gått i trafik på Östersjön

Fartyget har fortsatt att brinna under helgen och har bogserats till en lugnare plats norr om Korfu. En person har påträffats avliden ombord och enligt både grekisk media och BBC under måndagsförmiddagen saknades fortfarande tio personer.

Euroferry Olympia är italienskflaggad och byggdes 1995 i Gdansk som Transeuropa som ett av de fyra fartygen i Hansaklassen, byggda för Finncarriers-Poseidon där övriga fartyg är Finnhansa, Finnpartner och Finntrader. Transeuropa gick länge i trafik mellan Helsingfors och Travemünde/Lübeck innan fartyget under 2013 blev Euroferry Olympia och hamnade på Medelhavet där hon nu trafikerat för Grimaldi Group-ägda bolaget Grimaldi Euromed SpA.

Foto: Greklands Kustbevakning

Finnclipper till Medelhavet

Under lördagen lämnade den svenskflaggade ropaxfärjan Finnclipper hamnen i Malmö med destination Brindisi för att gå in som ersättare för Euroferry Olympia. Det eftersom färjan går för det Grimaldiägda dotterbolaget Finnlines. Uppgifterna bekräftas av Leif Paulsson, sjöpersonalchef i svenska Finnlines till tidningen Sjömannen.

– Allt är fortfarande nytt och för ägaren Grimaldi ligger fokus i första hand nu på fartyget som råkat ut för branden. Beskedet vi fått är att Finnclipper ska ner till Medelhavet under tiden som man reparerar Euroferry Olympia, som förstås fått omfattande skador av branden, och sedan ska hon tillbaka till sin ordinarie trafik igen, säger Leif Paulsson.

Finnclipper sattes i trafik mellan Malmö och Travemünde så sent som i mitten av december efter en över tre år lång charter för spanska Balearia på Medelhavet. Hur länge Finnclipper kommer att bli kvar nere på Medelhavet är oklart, men får konsekvensen att Finnlines återigen enbart kört med tre färjor från Malmö till Tyskland istället för fyra.

Brand på biltransportfartyg utanför Azorerna

Ytterligare en kraftig fartygsbrand har skakat om världen i veckan genom branden på biltransportfartyget Felicity Ace, omkring 100 kilometer utanför den portugisiska ögruppen Azorerna. Fartyget var på väg från Emden i Tyskland till Davisville, i amerikanska Rhode Island, när branden började under onsdagen i förra veckan. De 22 besättningsmedlemmarna evakuerades under onsdagen utan att någon skadades, uppger den portugisiska flottan i ett uttalande.

Omkring 4.000 fordon ska finnas ombord, bland annat av märkena Porsche, Audi och Bentley. Ett flertal elbilar med litiumjonbatterier finns ombord, vilket gör branden svårsläckt. Det är ännu oklart om det är batterierna som utlöst branden. Felicity Ace byggdes 2005, är 200 meter lång och flaggad i Panama.

Det nederländska bärgningsbolaget Boskalis har blivit anlitade för att assistera både i fallet med Euroferry Olympia utanför Korfu samt Felicity Ace utanför Azorerna.