Reportage. Satsningar på att skapa ett klimat där besättningen mår bra och trivs minskar också risken för olyckor och fel.
Nyheter
-
-
Upphandling. Stena Line får fortsatt förtroende att driva färjelinjen mellan Gdynia i Polen och Karlskrona. Det genom att rederiet vunnit upphandlingen av operatör för den offentliga färjeterminalen i Gdynia.
-
DSM2025. Donsö Shipping Meet är förbi, men minnena består. Sjöfartstidningen gjorde en lång rad med filmer under eventet som alla finns att se här.
-
DSM2025. De tre dagarna med Donsö Shipping Meet är förbi. Sjöfartstidningen har samlat ihop några av de bästa bilderna från sjöfartsfesten.
-
Sjösättning. Under fredagen sjösattes det femte fartyget i Erik Thuns serie med torrlastfartyg, kallad Lake Vänern Max. Fartyget har fått namnet Kolland.
-
Politik. Sjöfarten i Finland andas ut efter att det står klart att hotet om nedskärningar i det så kallade bemanningsstödet till sjöfarten inte blir av.
-
Säkerhet. Störningar mot system för satellitbaserad navigation i Östersjöområdet har ökat markant under det senaste året, visar data från Transportstyrelsen.
-
Containerjättar. Under torsdagen anlände Maersks 399 meter långa containerfartyg Morten Maersk till Göteborgs Hamn. Det betyder att den danska rederijättens direktlinje till Asien nu är tillbaka, fast inom ramen för en ny allians.
-
Fartygsdop. Luleå Hamn har döpt sin nya bogserbåt Victoria. Det genom att en flaska av is krossades mot fartygets skrov av gudmor Tyra Wilhelmsson, åtta år.
-
Samarbetsbolag. ABB och Wallenius Marine har formellt etablerat ett nytt joint venture-bolag baserat i Stockholm för sin gemensamma satsning kallad Oversea.
-
Ceremoni. Höegh Moonlight som är världens näst största PCTC-fartyg namngavs i Göteborg i veckan.
-
Konceptfartyg. I samband med Donsö Shipping Meet lanserar Wallenius Marine och Knud E. Hansen ett nytt roro-koncept, baserat på fartygen i Sleipner-klassen.
-
DSM2025. Donsö Shipping Meet samlade 3.000 mässdeltagare för att lyssna på seminarier, besöka fartyg och göra affärer. Efter två intensiva dagar knöts årets upplaga av DSM ihop under onsdagen. Följ Sjöfartstidningens rapportering från dagen.
-
DSM2025. Sedan Donsö Shipping Meet startades år 2009 har mässan gått från att vara en liten tankerträff med 20 deltagande företag till dagens jättearrangemang med över 3.000 besökare, 100 rederier och 270 utställande företag. Läs om vad som hände under tisdagen.
-
Svensk flagg. Wallenius Lines har förvärvat fartygen m/v Don Juan och m/v Turandot, som nu kommer att föras under svensk flagg.
-
DSM2025. Under måndagen inleddes Donsö Shipping Meet genom den största svenska totalförsvarsövningen med fokus på sjöfart sedan andra världskriget. Sjöfartstidningen rapporterade live från övningen under hela dagen.
-
Beställningar. Northern Offshore Services, N-O-S, har skrivit under en av de största beställningarna av CTV-fartyg någonsin. Rederiet beställer åtta nybyggen i sin nya E-klass och har samtidigt optioner för ytterligare fartyg.
-
Testtrafik. Länsstyrelsen i Västra Götaland har gett Candela dispens att köra med sin eldrivna bärplansfärja Nova i 25 knop även väster om Älvsborgsbron. Det ger en kraftigt förkortad restid i testtrafiken mellan Stenpiren och Öckerö, men Candela hade hoppats på mer.
-
Svarar. Svensk Sjöfart ger tummen ned för Sjöfartsverkets förslag om höjda farleds- och lotsavgifter nästa år.
-
Fartygspresentation. Terntank satsar på segel i kombination med metanoldrift på fartygen i serien Hybrid Solution Plus. Tern Vik är första fartyget ut i serien, ett fartyg som kommer att visas upp under Donsö Shipping Meet.
-
Arbetsmiljö. Inspektionerna från förra året visar på en positiv trend. Men förtöjning är fortsatt ett problemområde. Det visar föreningen RSI:s senaste rapport.
-
Statistik. En ökning inom containersegmentet och rekordmånga containrar som kommer till hamnen med tåg, en liten ökning även inom roro men minskade volymer inom energi, nya bilar och bulk-segmenten. Så summerar Göteborgs Hamn årets första sex månader.
-
DSM2025. På måndag drar Donsö Shipping Meet igång. Ladda inför sjöfartsfesten med årets mässtidning.
-
Nya bränslen. Furetank tar ett avgörande steg mot fossilfrihet och driver sin EU-baserade fartygsflotta på biogas. Ett storskaligt avtal för massbalanserad biometan möjliggör en omedelbar övergång till förnybar drift.
-
Nytt bolag. FuelEU Maritime öppnar upp nya vägar för sjöfarten att minska sina utsläpp av växthusgaser. Furetank startar ett dotterbolag som ska hjälpa fler rederier handla med utsläppsminskningar som kan överlåtas till andra i det nya systemet.