Elanslutning. En slutsats i forskningsprojektet Kaj-El är att det behövs mer standardisering vid anslutningar för landström i hamnar.
Nyheter
-
-
Forskning. I ett nytt projekt undersöker Sjöfartsverket och IVL Svenska Miljöinstitutet hur undervattensbuller kan hanteras och regleras.
-
Årsredovisning. Concordia Maritimes förhoppningar om en återhämtning på tankmarknaden under 2021 infriades inte.
-
Vetenskap. Kvinnor och minoritetsgrupper är särskilt utsatta för mobbning och trakasserier till sjöss. Det visar en vetenskaplig artikel av Cecilia Österman och Magnus Boström på Sjöfartshögskolan vid Linnéuniversitetet, som också konstaterar att det inte hänt speciellt mycket på området de senaste 25 åren.
-
Viktiga hamnar. Corehamnarna anser att deras status måste konkretiseras av regering och riksdag samt få genomslag i den nationella planen för infrastruktur.
-
Motvikt. Nu är Svensk Sjöfarts kalender för en bättre arbetsmiljö färdig. Kalendern finns tillgänglig digitalt på både svenska och engelska.
-
Olycksrapport. Det var ett brott på en metalltråd i en reglagekabel som orsakade dödsolyckan i Torshamnen i Göteborg i mars förra året. Det konstaterar Statens haverikommission i sin slutrapport.
-
Fossilfritt. Furetank säkrar framtida tillgång på LBG genom avtal med Eskilstuna Biogas.
-
Nybygge. Tern Island, det första av två 15.000 dwt produkttankfartyg för Terntank, har nollutsläpp vid hamnoperationer där landström lir tillgänglig.
-
Statistik. De långvariga restriktionerna till följd av coronapandemin har medfört stora minskningar i resandet. De största relativa minskningarna har varit i långväga flyg och sjöfart, skriver Trafikanalys i en ny rapport.
-
Studie. Huruvida det tekniskt är möjligt att bygga om en P-Max till en containerfeeder ska utredas på initiativ av Concordia Maritime.
-
Nybyggen. Erik Thun Group har offentliggjort en tidigare beställning av två torrlastfartyg från varvet Ferus Smit i Nederländerna.
-
Bogserbåtar. Hamnbolaget Smålandshamnar AB ser en allt ljusare framtid i Oskarshamn. För att kunna ta emot större tonnage har bolaget nu ingått ett avtal med Svitzer.
-
Nybygge. Viking Glory nådde sin destination vid middagstid på söndagen efter närmare sex veckors resa från Kina.
-
Välgörenhet. Sjukhusfartyget Africa Mercy har efter nästan två års uppehåll nu återvänt till Senegal för att fortsätta utföra operationer och utbilda lokal vårdpersonal.
-
Kontrakt. Karlstadbaserade linjerederiet Ahlmark Lines dotterbolag har tecknat ett långt avtal med Associated British Ports (ABP) för fortsatta virkestransporter via Hull.
-
Avtal. Norska sjöfartsmyndigheten Kystverket har ingått ett avtal med det finska utbildningsföretaget Aboa Mare om en ny utbildning för lotsar och VTS-operatörer.
-
Nischmarknad. Wisby Argan går in i Gothia Tanker Alliance och utökar utbudet på tankfartyg med maxstorlek för nischamnar.
-
Premiär. Igår tisdag invigde Stena Line sin nya linje mellan Stockholm Norvik Hamn och Hangö Hamn i Finland.
-
Färjetrafik. Trots fortsatt pandemi under 2021 lyckades Öresundsrederiet Forsea öka både sina frakt- och passagerarvolymer. Dock har rederiet en bit kvar för att nå samma resultat som under normalåret 2019.
-
Gasdrift. Wärtsilä levererar omfattande paket av kraftlösningar till tre av Stena RoRos ropax-fartyg av typen E-Flexer.
-
Beslut. Regeringen utökar uppdraget för den nationella samordnaren för inrikes sjöfart och närsjöfart. Det innebär bland annat att analysera hur så kallade gröna sjöfartskorridorer kan införas i Sverige.
-
Nybyggnadsorder. Furetank beställer en nionde syster i Vinga-serien. "Vi har en stark tro på framtiden", säger Lars Höglund.
-
Vd-byte. Det blir ombudsmannen Oscar Lindgren som efterträder Mikael Huss som vd för Sjöbefälsföreningen. Lindgren valdes på ett extrainkallat styrelsemöte i januari.
-
Sommarjobb. Stena Line behöver rekrytera 450 personer digitalt inför sommarsäsongen 2022.