Innovation. Sea Technology har tillsammans med Meyer Floating Solutions startat ett nytt samarbete för att kunna leverera storskaliga flytande terminaler.
Nyheter
-
-
Nationell plan. Sjöfartsverket föreslås få investera i ytterligare isbrytare. Det meddelade Trafikverket idag när förslaget till nationell infrastrukturplan överlämnades till regeringen.
-
Upphandling. Torghatten har överklagat tilldelningsbeslutet om färjetrafiken i Göteborgs södra skärgård. Det bekräftar Västtrafik för Sjöfartstidningen.
-
Intervju. Sjöfartstidningen möter Finnlines nya vd Thomas Doepel som leder rederiets fokus på passagerartrafik för att ta upp kampen med konkurrenterna på Östersjön.
-
Avtal. Stena Line har undertecknat ett 50-årigt avtal med Fredrikshamns kommun för att driva verksamheten i färjehamnen i Fredrikshamns hamn.
-
Hållbarhet. Our ocean, our obligation, our opportunity var temat för Världssjöfartens dag då branschen samlades för att prata om havens hälsa.
-
Reportage. När nästa stora oljekatastrof inträffar står Stena Oil och OljOla Shipping redo att rycka ut. Inom ett dygn ska deras bunkerfartyg kunna lämna kaj för att bli centrala pusselbitar i EMSA:s verktygslåda för oljesanering i Europa.
-
Miljö. TT-Lines försäkringsbolag har gått med på att betala drygt 51 miljoner till MSB för saneringen efter att passagerarfärjan Marco Polo gick på grund hösten 2023.
-
Räddas. Alla Sjöfartsverkets fem helikopterbaser behålls och alla isbrytare kan fortsätta i drift. Det står klart efter regeringens budgetbesked om att höja myndighetens anslag.
-
Hållbarhet. Organisationen Sustainable Shipping Initiative lanserar en 100-sidig guide med tips och exempel för hållbara hav och sjöfart. Bakom materialet står två hållbarhetskonsulter i Bromölla.
-
Inflaggning. Nu har Stena Suède, det andra av Stena Bulks fem Suezmax-fartyg som ska få svensk flagg, genomgått inflaggningen.
-
AI-teknik. Göteborgsbaserade Cetasol som utvecklar AI-drivet beslutstöd för sjöfarten tar in 25 miljoner kronor från två riskkapitalbolag för att kunna växa internationellt.
-
Neddragning. Gotland Alandia Cruises aviserar om personalnedskärningar. Rederiet har för avsikt att varsla 41 anställda om arbetsbrist på Birka Gotland. Det fick personalen information om under tisdagen. Enligt vd Kenneth Gustavsson når inte rederiet sina mål.
-
Fartygsköp. Marine Group med bas i Piteå har nyligen investerat i en amerikanskbyggd ankarhanterare för att kunna växla upp sina tjänster till kunder utanför Östersjön.
-
Avtal. Meyer Turku i Åbo säkrar framtiden med ett nytt ramavtal med Royal Caribbean Group, vilket garanterar kryssningsfartyg fram till 2036. Samtidigt beställs Icon-seriens femte fartyg, med option på två till.
-
Beredskap. Med Norge som förebild vill det nya Walleniusbolaget Nordic Way Services ta rollen som länk mellan försvar och näringsliv. Affärsidén är logistik till Natosoldater i norra Europa, vilket kan betyda allt från tusentals pizzor till charter av fartyg.
-
Budget. På måndagen släppte regeringen sitt budgetförslag för 2026. I den finns utrymme för förändrad tonnageskatt, mer anslag till Sjöfartsverket och ett något höjt sjöfartsstöd.
-
Föreläste. Närmare 100 personer kom på Svenska Skeppshypoteks branschmöte i Göteborg. Journalisten och debattören PM Nilsson gav sin syn på svensk politik förr och nu och gav branschen tips om att synas mer.
-
Totalförsvarsövningen. Den 1 september blev en ovanlig dag för besättningen på Sirius Shippings tankfartyg Mercurius. Fyra lotsar, ny rutt och militär bordning under totalförsvarsövningen gjorde dagen till en speciell upplevelse för befälhavare Björn Karlsson.
-
Namnbyte. I augusti köpte Rederiaktiebolaget Eckerö fraktrederiet Fjärdvägen. Nu byter man namn på förvärvet till Eckerö Link Ab.
-
Upphandling. Nu står det klart att Styrsöbolaget fortsätter att trafikera färjelinjerna i Göteborgs södra skärgård. Beslutet kommer efter att den tidigare upphandlingen överklagats.
-
Nybyggen. I höstas lade finska ESL en beställning på fyra nya torrlastfartyg på 17.000 dwt. Nu görs modelltester av fartygen på SSPA i Göteborg.
-
Arbetsplatsen. För fem år sedan fick Berg Propulsion nytt ägarskap och ny strategi. Sedan dess har bolaget vuxit rejält.
-
Film. Rederiet UME Shipping vill revolutionera den kustnära sjöfarten genom en ny satsning på seagliders för passagerartrafik.
-
Nybygge. Ystadsrederiet AtoB@C Shipping har tagit leverans av Ventumar, det åttonde fartyget i rederiets serie om tolv plug-in hybridtorrlastfartyg.