Varsel. Nu går Sjöfartsverket vidare med nästa steg i sin aviserade neddragning och lägger ett varsel som omfattar 44 administrativa tjänster. Det motsvarar drygt var tionde anställd inom administrationen enligt ett pressmeddelande.
Nyheter
-
-
Lång karriär. I 50 år har Östen Johnsson arbetat för Terntank i olika roller, både ombord och på kontoret, nu senast som teknisk chef. Nu går han i pension.
-
Samtal. Sjöfartstidningen har träffat Maximo Q. Meija, rektor för World Maritime University i Malmö. Han leder det unika universitetets förflyttning från utbildning till kunskapsproduktion.
-
Näringsliv. Handelshinder och tullar är negativt för den globala handeln, men USA:s nya tullpolitik kan också öppna nya marknader, menar experter.
-
Nybyggnad. Antalet fartyg i den svenskregistrerade handelsflottan på minst 100 brutto steg något under 2024. Kapaciteten mätt i bruttodräktighet ökade också. Det visar färsk statistik från Trafikanalys.
-
Övning. För att säkra snabba och samordnade räddningsinsatser till sjöss startar den här veckan en stor räddningsövning i Östersjöområdet, koordinerad av Nato.
-
Leverans. Nyligen levererade Dockstavarvet lotsbåten Pilot Schnatermann till Tyskland. Det är den sextonde lotsbåten i ordningen som varvet levererat till Tyskland sedan år 2010.
-
Ledarbyte. Marcus Risberg tar över som vd för Viking Line efter Jan Hanses som går i pension efter 11 år som vd.
-
Skifte. Björn Nilsson tar över som vd för Gotlandsbolaget. Nuvarande vd Håkan Johansson blir vice vd och ny vd för Destination Gotland.
-
Nybygge. Scandlines nybygge för rutten Rødby–Puttgarden har gjort sin första provtur utanför Turkiet. Fartyget sätts i trafik senare i år.
-
Nytt jobb. Johan Live byter flyg och byggbranschen mot sjöfart som ny PR & Media Relations Manager på Stena Line.
-
Kulturfartyg. Malmö stad jobbar tillsammans med nybildad förening för att få världens äldsta fungerande ångisbrytare i bruksskick.
-
Karriär. Deltagarna i ett nytt traineeprogram för jurister med sjöfartsfokus ser stora möjligheter i branschen efter att fått nya erfarenheter.
-
Försening. Leveransen av Alvaret, Trafikverket Färjerederiets första smarta elfärja och som ska trafikera på Ljusteröleden i Stockholms skärgård, har blivit försenad igen. Nu handlar det om problem med att nå kravställd fart.
-
Batteriteknik. Batterikapaciteten på Wasalines bil- och passagerarfärja Aurora Botnia ska femdubblas vid årsskiftet.
-
Avtal. Idag tisdag kom parterna överens om nya kollektivavtal för befäl på storsjöavtalet. De nya avtalen innehåller föräldralön och följer industrins märke med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över två år.
-
Förlisning. Passagerarfartyget S/S Hansa sjönk på en minut – endast två av 86 personer överlevde torpederingen. Sjöhistoriskas nya utställning lyfter fram de människor som drabbades.
-
Regelverk. Nya EU-regler om fartygsövervakning ska tackla problemet med skuggfartyg. Nu måste alla fartyg som passerar EU:s vatten uppge försäkringsinformation.
-
Reportage. Ombord på fartyget Global Mercy får patienter med tumörer, brännskador och andra åkommor tillgång till avancerad vård. Sjöfartstidningen reste till Sierra Leone för att följa några svenska volontärer i besättningen.
-
Fartygsförsäljning. Efter nära 20 år och 690 resor har nu Donsötank sålt sin trotjänare Evinco. Istället väntar snart leverans av nybygget Arctico.
-
Nyval. David Kristensson är ny ordförande för Svensk Sjöfart. Han efterträder Claes Berglund som varit ordförande för föreningen sedan år 2022.
-
Överens. Sjöfartens Arbetsgivareförbund och Seko är överens om kollektivavtalen för manskap ombord. Även skärgårdsavtalen mellan Sjöbefälsföreningen och Almega är färdiga.
-
Prisades. Det blev initiativet Donsö Shipping Meet som får utmärkelsen Årets sjöfartsgärning 2025. Hedersomnämnande går till Öckerö kommun och Wärtsilä för initiativet "Women in Maritime".
-
Sjöövervakning. Kustbevakningen har skrivit avtal för byggandet av nästa generation högfartsbåtar. Serien KBV 100 ska byggas av finska Boomeranger Boats Oy och har beräknad levererans från och med 2026.
-
Kvartalsrapport. En svag efterfrågan, den globala geopolitiska oron samt fartygsdockningar under årets första kvartal har påverkat både Viking Line och Tallink Grupp som under torsdagen presenterar växande förlustsiffror.