Bevaras. 18 fartyg får dela på 1,5 miljoner kronor. Nu har Sjöhistoriska museet beslutat vilka kulturhistoriskt värdefulla fartyg som får stöd 2025. Mest pengar går till ett fartyg som behöver ny ångpanna.
Nyheter
-
-
Logistik. Svenskt näringsliv behöver förbereda sig på att det osäkra omvärldsläget med störningar till följd av handelstullar och globala konflikter kommer att pågå länge.
-
Projekt. Nu inleds skarpa tester i att ge navigationsstöd från land. Istället för att en lots transporteras ut till anlöpande fartyg ges stödet digitalt från en central iland.
-
Mångfald. FN:s sjöfartsorganisation IMO och Wista International har för andra gången undersökt könsmångfalden inom sjöfarten. Resultaten visar att kvinnorna fortsatt är "oproportionerligt få".
-
Östersjön. De polska färjerederierna Polferries och Unity Line har gått samman för att skapa det gemensamma bolaget PolSca Baltic Ferries.
-
International Day for Women in Maritime. På söndag är det International Day for Women in Maritime, en dag som instiftats av IMO. I veckan har dagen uppmärksammats genom det årliga eventet Women in Maritime på Öckerö i Göteborgs norra skärgård.
-
Bränslen. St1 och St1 Biokraft har för första gången levererat svensk flytande biogas till sjöfarten.
-
Greenwashing. En talkshow på fördäck på en av Styrsöbolagets färjor på älven i Göteborg? Det låter som ett Chalmersspex, men är precis vad som ägde rum en dag i april. Ämnet gällde EU:s kommande regelskärpning om greenwashing.
-
Försvar. Beredskap och försörjningstrygghet stod i fokus när Swedocean samlade företag inom marinteknik till nätverksmöte i Göteborg.
-
Neddragningar. I förra veckan gick Sjöfartsverket ut med ett varsel som omfattar 44 administrativa tjänster. Ett område som drabbas är forskningsverksamheten, som får en kraftig ambitionsminskning.
-
Valdes. Anders Boman från Gotlandsbolaget har valts till ny ordförande i Sjöfartens Arbetsgivareförbund. Styrelsen fick också två nya ledamöter.
-
Valdes. Kenneth Gustavsson, vd för Gotland Alandia Cruises, tar över som ordförande för Passagerarrederiernas förening.
-
Landström. Stockholms Hamnar har invigt Sveriges andra elanslutning för internationella kryssningsfartyg.
-
Krav. Snart ska det bli enklare för fartyg att rapportera obligatorisk information när de anlöper europeiska hamnar. Samma krav överallt och mindre dubbelrapportering är tanken.
-
Varsel. Svenska Hamnarbetarförbundet och Transport varslar om strejk och blockad. Det innebär att konflikt kan komma att bryta ut i nästa vecka.
-
Reportage. Negativa upplevelser under praktiken utgör en risk för att studenter hoppar av sjöfartsutbildningar, visar examensarbete från Chalmers. I en ny handledning som tagits fram av forskare på Linnéuniversitetet ges konkreta metoder för att skapa en stödjande och utvecklande praktik.
-
Arbetsplatsen. Det är full rulle hos teknikföretaget El & Marinteknik i Stockholm efter att den stora batteriproppen inom skärgårdssjöfarten nu har lossnat.
-
Granskning. Myndigheternas avgiftssystem är ineffektivt och skapar osäkerhet för företag som är beroende av offentliga tjänster, menar Riksrevisionen som nyligen granskat avgiftsbelagda statliga tjänster. Det här drabbar inte minst transportsektorn.
-
Fiffigheter. Nära 50 smarta lösningar belönades i år av Stiftelsen Sveriges Sjömanshus. En öppen kylskåpsdörr, en svårbytt oljepump och en felmonterad lyftögla är några av problemen som listiga sjömän nu har fixat.
-
Fartygspresentation. Under fjolåret fick Stena RoRo leverans av tre fartyg i sin E-Flexerserie – de första som utrustats batteriinstallationer.
-
Sjösättning. Nu har det fjärde fartyget i Thunbolagens nya serie med torrlastfartyg kallad Lake Vänern Max blivit sjösatt. Fartyget har fått namnet Tidan.
-
Skrymmande. Även om containerfartyg i första hand är utformade för att transportera containrar, kan de också ta emot andra typer av gods. Det sker i växande utsträckning på fartygen som går mellan Göteborg och Asien.
-
Varsel. Nu går Sjöfartsverket vidare med nästa steg i sin aviserade neddragning och lägger ett varsel som omfattar 44 administrativa tjänster. Det motsvarar drygt var tionde anställd inom administrationen enligt ett pressmeddelande.
-
Lång karriär. I 50 år har Östen Johnsson arbetat för Terntank i olika roller, både ombord och på kontoret, nu senast som teknisk chef. Nu går han i pension.
-
Samtal. Sjöfartstidningen har träffat Maximo Q. Meija, rektor för World Maritime University i Malmö. Han leder det unika universitetets förflyttning från utbildning till kunskapsproduktion.