Grundstötning. Färjan Capella, som trafikerar Holmöleden utanför Umeå, gick på grund strax utanför färjeläget på Holmön under måndagskvällen. Totalt fanns sju personer ombord.
Nyheter
-
-
Leverans. Fartygen i Furetanks Vingaserie fortsätter att levereras på löpande band. Nyligen levererades Fure Viskär, det tolfte fartyget i ordningen i serien och det fjärde som levererats bara i år. Nu är hon på hemväg till Europa.
-
Beställning. Maersk Tankers har tecknat avtal med företaget bound4blue om installation av 20 vinddrivna framdrivningssystem på fem av sina tankfartyg.
-
Landström. Hamnarna i Århus, Göteborg, Bremerhaven och Stockholm får gemensamt stöd från EU för att kunna erbjuda landström till anlöpande containerfartyg före år 2030.
-
Beredskap. Projektet SjöHöjd benar ut hur dagens sjötrafiktjänster kan fungera vid höjd beredskap. Lucas Palm från Sjöfartsverket är projektledare.
-
Beredskap. Nato-inträdet har gjort samverkan mellan civil och militär sjöfart i Sverige allt viktigare. Nu hittar man kanaler för informationsutbyte och sjötrafikledning.
-
Beställning. Svensk-norska Wallenius Wilhelmsen utnyttjar en option för att bygga ytterligare två 11.700 CEU metanol dual-fuel Shaper-klassfartyg. Samtidigt ökar de kapaciteten på två tidigare ordrar.
-
Ny ledning. Johan Norlén har utsetts till ny chef för marinen. Det meddelar Försvarsmakten under fredagen. Han tar över efter Ewa Skoog Haslum som blivit chef för Försvarsmaktens operationsledning.
-
Kvartalsrapport. År 2024 kan bli ett rekordår för Göteborgs Hamn när det kommer till containervolymer. Även energiprodukter och bulk ökar, dock backar hamnen inom segmenten roro, passagerare och med antal kryssningsanlöp.
-
Investering. Investmentbolaget Ramlösa Shipping har förvärvat en del i containerfartyget Pescara som kommer att gå i time-charter för Maersk.
-
Nybyggen. Rederiet Hapag-Lloyd har skrivit kontrakt med två kinesiska varv om att bygga totalt 24 nya containerfartyg. Nybyggena ska levereras mellan 2027 och 2029.
-
Köp. Navalis Group förvärvar 50 procent av Dalaro Shipping som tidigare var helägt av Oslo Bulk. Det tillkännages av bolagen i ett pressmeddelande.
-
Vraksanering. Efter att ha legat på botten i farleden in till Stockholm i 67 år har nu vraket efter det tyska lastfartyget Harburg tömts på miljöfarlig olja. Nu väntar en ännu mer utmanande sanering i Östersjön.
-
Utbildning. Ett förslag om att sälja skolfartyget Michael Sars skapat stora protester på Åland. Nu har tidigare studenter startat en namninsamling för att stoppa försäljningen.
-
Examen. I lördags tog 260 studenter från över 70 länder examen vid World Maritime University, WMU, i Malmö. Nu är förhoppningen att de nyutexaminerade studenterna ska bli morgondagens ledare inom sjöfarten med hållbarhet i fokus.
-
Varsel. I måndags kom beskedet att Stena Line varslar 80 landanställda och 30 konsulter. Enligt rederiets vd Niclas Mårtensson är det ett nödvändigt steg mot att framtidssäkra bolaget.
-
Energi. 13 projekterade vindkraftparker i Östersjön får avslag av den svenska regeringen. Endast en park, Poseidon på västkusten, får tillstånd att byggas.
-
Sparpaket. Stena Line meddelade under tisdagen att bolaget säger upp 80 tjänster och avslutar med omkring 30 konsulter. Orsaken uppges vara en nedgång i antal passagerare och fraktenheter.
-
Passagerartrafik. Waxholmsbolagets ångfartyg Norrskär går i reguljär trafik i Stockholms skärgård under sommarhalvåret. Nu rustas fartyget av för vintern.
-
Affär. Under torsdagen tog Gotlandsbolaget över DFDS linje mellan Oslo och Köpenhamn med kryssningsfärjorna Crown Seaways och Pearl Seaways.
-
Order. Roro-rederiet UECC har lagt en beställning på upp till fyra nya multifuel PCTC-fartyg med hybridteknik från Kina.
-
Sjösättning. Det blev dubbla festligheter för Stena Line i förra veckan när nybygget Stena Futura sjösattes i Kina. Samtidigt inleddes bygget av systerfartyget Stena Connecta.
-
Debatt. I en debattartikel undrar Lotsförbundet om sjöfarten får ”bang for the buck” sedan administrationen synes ökat och lotsar med lägre klassning anställts. Problemet är större än så, replikerar Sjöfartsverket.
-
Debattartikel. Sjöfartsverket står vid ett vägskäl mellan att prioritera byråkrati eller låta den operativa delen få de resurser den så desperat behöver. Det skriver Lotsförbundets ordförande Patrik Wikand i en debattartikel. Sjöfartsverket svarar direkt.
-
Sjösättning. Nu har Spiken, det andra fartyget i Erik Thuns nya serie med torrlastfartyg för Vänertrafiken, blivit sjösatt i Nederländerna.