Nyheter

  • Bokslut. Tallink Grupp fortsatte sin återhämtning under 2023, och rapporterar en stark vinst på 78,9 miljoner euro för året.  

  • Grundstötning. Bogserbåten Pampus som gick på grund i Västerbotten i förra veckan ligger fortsatt kvar på platsen med kraftig slagsida. Kustbevakningen har avslutat sitt miljöräddningsuppdrag, men samtidigt pågår en utredning om misstänkt vårdslöshet i sjötrafik.

  • Växer. Northern Offshore Services, N-O-S, stärker sin globala marknadsandel genom att integrera det sedan 2019 ägda bolaget Mareel Ltd i verksamheten.

  • Attacker. Enligt en nyligen gjord IBF-överenskommelse kan sjömän vägra att segla på fartyg som passerar Röda havet. Och idag är det tre månader sedan bilfartyget Galaxy Leader kapades, vilket uppmärksammas i ett gemensamt uttalande från branschen.

  • Trafikstart. Stena Line öppnade under torsdagen sin nya linje för frakttrafik mellan Dublin och Liverpool (Birkenhead). Efter ett rekordår på Irländska sjön 2023 förväntas den nya rutten ytterligare öka företagets fraktvolymer.

  • Havsmiljö. Gör staten tillräckligt för att påverka sjöfartens miljöbelastning? Frågan kan få ett svar då Riksrevisionen nu har börjat granska statens insatser för att minska sjöfartens utsläpp av skadliga ämnen i havet. Fokus ligger på utsläpp av skrubbervatten och utsläpp av lastrester från tankar.

  • Årsrapport. År 2023 blev ett framgångsrikt år för Trelleborgs hamn, det trots omvärldsläget med krig, inflation och höjda räntor. Bland annat slogs all time high för antalet personbilar i hamnen. 

  • Världshandel. Störningar i leveranskedjorna är något vi kommer att få leva med lång tid framöver, menar forskare bakom en ny rapport om driftstörningar i containersjöfarten som finansierats av Trafikverket och Lighthouse.

  • Nybyggen. Furetank beställer ytterligare två Vingafartyg. Ordern markerar en milstolpe för rederiet, som vid leverans kommer att ha en flotta helt bestående av fartyg av högsta klimatklass med en snittålder på två år.

  • Upphandling. På grund av säkerhetsläget måste det krävas svensk flagg i aktern för att få bedriva Gotlandstrafiken. Det menar region Gotland med anledning av den pågående upphandlingen av färjetrafik till och från Gotland.

  • Leverans. Under onsdagen levererades det tionde fartyget i Stena RoRos E-Flexerserie. Det genom fartyget som fått namnet Ala'suinu och som ska gå i charter för kanadensiska rederiet Marine Atlantic.

  • Avtal. När kollektivavtalen löper ut om ett år avser nystartade Sveriges Rederiorganisation att teckna egna avtal med fackförbunden för sina medlemsrederier. Visionen är att modernisera dagens kollektivavtal och på sikt skapa en attraktiv sjöfartsnäring.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.