Överstyrman Joachim Silfver går igenom korridorerna på Birka Gotland för att ta en nypa luft på akterdäck. Det är fartygets första resa med passagerare och en förväntansfull stämning bland de 600 gästerna och i besättningen. I korridoren möter han pianisten och sångaren Olle Eilestam.
– Hej, och välkommen tillbaka ombord, säger han när de båda möts.
– Tack så mycket, svarar Olle Eilestam.
De båda har en sak gemensamt – de har arbetat ombord på fartyget i många år under tiden då hon hette Birka Stockholm och seglade för Eckeröägda Birka Cruises. Men när pandemin slog till våren 2020 blev fartyget upplagt i Mariehamn och under sommaren samma år togs beslutet att rederiet skulle läggas ner och fartyget säljas. För Joachim Silfver och personalen var det ett blytungt besked.
– Jag började här år 2006 och -jobbade fram till nedläggningen. Jag var några svängar på Eckerös fartyg på Finska viken efter det innan jag kom tillbaka hit under uppläggningen i Mariehamn, säger han.
I nära fyra år låg Birka Stockholm stilla i Mariehamn, med undantag för -dockningar och kajbyte då och då. Öde korridorer, restauranger och butiker blev vardag för Joachim Silfver.
– Det var vemodigt att se fartyget ligga stilla. Det kom lite spekulanter ombord då och då, men man visste inget. När hon väl blev såld och det stod klart att hon skulle bli kvar här på Östersjön kändes det väldigt skönt, säger han.
Bildade gemensamt rederi
Det var i mars 2023 som Gotlandsbolaget köpte fartyget. I augusti sålde de halva sin andel till Viking Line samtidigt som ett gemensamt rederi bildades, det som nu heter Gotland Alandia Cruises och som satsar på kryssningar från Stockholm till i huvudsak Mariehamn och Visby.
Bemanningen på Birka Gotland kommer från de båda ägarrederierna, driftspersonalen är anställd av Gotlandsbolaget och intendenturen av Viking Line. Att starta igång en helt ny verksamhet med personal från olika bolag har inneburit att olika företagskulturer har fått mötas och samsas.
– Vi har folk här likt mig som varit med på gamla Birka, vi har de som kommer från Silja Line och så Viking Line och Destination Gotland. Men det har gått bra, vi försöker göra det bästa utifrån allas lösningar och vinklingar, samarbetet har funkat väldigt bra, säger Joachim Silfver.
Han får medhåll från intendent Bo Limnell som arbetat länge på Cinderella.
– Det är så roligt när man kommer in i mässen och hör hur alla från de olika rederierna pratar med varandra, det har blivit som en smältdegel här. Samarbetet fungerar helt fantastiskt, säger han.
Under fartygets första resa till Mariehamn den 20 mars invigde Viking Lines vd Jan Hanses och Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson fartyget genom att gemensamt klippa ett band i nattklubben Backstage. På sex månader byggdes det gemensamma rederiet upp där Susanne Kaarnimo Knight är vd.
– Det har varit intensivt, men spännande med all planering och allt som behövde göras ombord, säger hon.
Även Susanne Kaarnimo Knight upplever att bildandet av en ny kultur i det nya bolaget har gått smärtfritt.
– Vi har funnit varandras styrkor och försökt hitta den bästa lösningen. I vissa fall har vi behövt kompromissa, men jag upplever att det varit prestigelöst.
Triss i befälhavare
Med ombord under första kryssningen fanns Birka Gotlands samtliga tre befälhavare, Pontus Jönsson med rötter från Destination Gotland, samt John Englund och Thomas Jansson som båda arbetat inom Viking Line.
– Det är sällan vi alla tre syns på samma gång, säger Pontus Jönsson.
– Jag måste nästan ta en bild på er tillsammans, säger Susanne Kaarnimo Knight och tar fram sin telefon.
Även befälhavarna upplever att det har gått bra att ena kulturerna och hitta nya sätt att arbeta.
– Det är en styrka att vi har erfarenhet från så många olika håll och vi tar hela tiden det bästa av det bästa, säger Pontus Jönsson.
– Det finns en otrolig entusiasm ombord, alla i besättningen vill verkligen att detta ska bli bra, säger John Englund.
FAKTA: Comeback för Sveriges enda kryssningsfartyg
Namn: Birka Gotland.
Byggd: År 2004 på Aker Finnyards i Raumo som Birka Paradise.
Drivs av: Gotland Alandia Cruises, ägs av Viking Line, Gotlandsbolaget.
Besättning: Mellan 155 till 185, beroende på säsong och antal passagerare.
Trafik: Kryssningar till Mariehamn och Visby, men också längre resor till Höga kusten, Bornholm, Ystad och Riga.