Det var i juli månad som Donsötank offentliggjorde att rederiet lagt en order på ytterligare ett fartyg från det kinesiska varvet Wuhu Shipyard. Det handlar om ytterligare en olje- och kemikalietanker med dual fuel-maskineri (LNG-LBG/Diesel) på 22.500 DWT och som är systerfartyg till Prospero och Pacifico som levererades under 2021 respektive 2022.
Två fartyg under konstruktion
Det är en tilläggsbeställning till ordern på de två fartyg som för närvarande är under konstruktion och som rederiet gjorde under sommaren 2023. De nybyggena kommer att levereras i mitten av 2025 respektive i slutet av 2025.
– För oss är detta stort. Genom den här beställningen får vi fem fartyg i samma storlek, vilket är fantastiskt roligt, säger Ingvar Lorensson, vd på Donsötank till Sjöfartstidningen.
Batterier och landströmsanslutning
Fartygen i serien har designats av FKAB i Uddevalla och har bland annat utrustning för peak shaving, värmeåtervinningsanläggning, batteripaket på 500 kWh, SCR-katamiser och en färdig anslutning för landström.
Att Donsötank la beställningen nu beror på att rederiet vill föryngra sin flotta.
– Vi har fartyg som ska säljas framöver så det handlar om utbyte. Vi får denna leveransen 2027 och Excello är dags att byta år 2028. Det är långa leveranstider så man måste lägga beställningarna i tid. När vi fick chans att bygga ytterligare ett likadant fartyg som vi redan har var det självklart att ta möjligheten, säger Ingvar Lorensson.
FAKTA: Femte nybygget
Dödvikt: 22.500
Lastkapacitet: 27.800 CBM
LOA: 167 meter
Bredd. 26,5 meter
Djupgående: 9,4 meter