Fabian Thiringer Coster till vänster, Margareta Romander i mitten och Tommy Andersson till höger är alla engagerade i renoveringen av Isolda som legat på Gotenius varv i många år.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Kultur

De vill få Isolda att segla igen

Den bortglömda skonaren höll på att bli verkstad för MC-klubb – nu vill eldsjälarna ta fartyget till Eriksberg.

Det är inte lätt för en besökare att hitta ombord på den tremastade skonaren Isolda, byggd 1902 på Lödöse varv och som nu ligger på Gotenius varv i Göteborg. Först behöver man klättra upp på en av varvets flytdockor, därefter via en brant landgång i järn till en dykdalb för att sedan gå den sista biten på en trälandgång.

– Se er för när ni går här, säger Margareta Romander, ordförande i Isolda Ekonomisk Förening, som visar vägen inför Sjöfartstidningens besök ombord.

Göteborgsskonaren Isolda bär på ett stycke unik svensk sjöfartshistoria som engagerar både entusiaster och släktingar. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Ska bli flytande berättarmuseum

Sedan 1994 har föreningen arbetat sakta men säkert för att återställa fartyget, som beskrivs som Sveriges sista bevarade seglande fraktfartyg i transatlantisk fart. De köpte Isolda från en motorcykelklubb i Göteborg som tänkt använda henne som verkstad.

Genom åren har mycket arbete gjorts, bland annat har 28 kvadratmeter plåt bytts ut och så sent som i fjol tillverkades tre toppstänger och en klyvarbom som ska riggas på fartyget nästa år.

Nere i lastrummet möter Tommy Andersson, projektledare för renoveringen.

– Vår tanke är att detta ska bli ett musei- och berättarfartyg som ligger i Eriksbergs kulturhamn och då ska man kunna sitta här nere och lyssna på föreläsningar exempelvis, säger han.

  • Kajutan finns kvar i det skick den fick under motorfartygstiden. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • För att bli klara med det återstående arbetet och kunna ligga i Eriksbergs Kulturhamn räknar föreningen med att behöva en miljon kronor i stöd. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Nere i last­rummet är tanken att skapa ett utrymme för olika typer av föreläsningar. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Den långsiktiga planen är att återställa Isolda till seglande skick. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Föreningen har redan fått ett löfte om en plats vid Eriksberg, men än återstår mycket arbete för att få Isolda dit. Bland annat återstår fem kvadratmeter plåt som behöver bytas i aktern runt hjärtstocken.

– Det är det mest komplicerade stället med mycket böjd plåt, säger han.

För att bli klara med det återstående arbetet och kunna ligga i Eriksbergs Kulturhamn räknar föreningen med att behöva en miljon kronor i stöd. Den långsiktiga planen är att återställa Isolda till seglande skick. 

– Vi vill ha henne klassad för inre fart för att kunna ta 50 passagerare på turer med utgångspunkt från Eriksbergs Kulturhamn, säger Tommy Andersson.

Släkt, skutfolk och entusiaster

Det är en salig blandning av släktingar, entusiaster och skutfolk som träffas på föreningens arbetsdagar för att få ordning på det gamla skeppet. Margareta Romaner kommer från Ljungskile och har ingen sjöfartsbakgrund, utan har varit tandläkare i hela sitt liv. Hennes engagemang för fartyget bygger på att hon är barnbarn till Carl-Julius Ahlgren som var ägare och befälhavare på Isolda i 51 år. Han fick chansen att mönstra på i Dover 1909 som befälhavare efter att hamnmyndigheterna märkt att något inte stod rätt till ombord. 

– Det var ingen som gick iland och det tyckte myndigheterna var lite mystiskt. Efter ett par dagar skickade de ut en båt och då upptäcktes att hela besättningen fått en tropisk febersjukdom, ingen kunde röra sig, säger Tommy Andersson.

Rederiet kallade in Carl Julius Ahlgren som fick ta befälet på Isolda och segla hem till Göteborg. Väl hemma gick den stolta befälhavaren iland på en promenad och fick då syn på en tjej han kände igen från sin hemby Tölö i Kungsbacka, Ellen Börjesson. Han frågade om hon kände igen honom och gick sedan rakt på sak.

– Han frågade om hon ville gifta sig med honom. Hon tittade lite på honom, men svarade ja, säger Tommy Andersson.

  • Fabian Thiringer Coster är engagerad i föreningen Isoldas Vänner. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Isolda ligger otillgänglig för besökare på Gotenius varv i Göteborg. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Isoldas skrov. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Fartyget byggdes 1902 på Lödöse varv. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Fem kvadratmeter plåt återstår att byta i aktern runt hjärtstocken. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Gjorde tidernas längsta bröllopsresa 

Dagen efter påbörjade de sin bröllops-resa som varade i hela 32 år. Fartyget blev deras hem och resan slutade först när andra världskriget bröt ut, vilket fick dem att skaffa en bostad iland. Under åren byggde de upp en familj med fyra barn som alla föddes till sjöss. Äldste sonen Carl Bolivar såg dagens ljus i Maracaibosjön i Venezuela, äldsta dottern Carmen Isolda föddes vid ön Isla de Carmen i Laguna de Terminos i Mexiko, nummer tre blev Swanhild Magnolia som föddes i Swanseabukten och sist ut var Göte Cicero som föddes i inloppet till Göteborg vid en plats som kallas pålevirket.

En av de yngsta förmågorna som engagerat sig i fartyget är 22-årige Fabian Thiringer Coster som är ordförande i fartygets vänförening, Isoldas vänner. 

– Jag och en kompis ville engagera oss i något och nu gör jag mitt andra år som ordförande i vänföreningen. Det är skitkul. Vi har varit runt hos de andra skutföreningarna och fått många av dem att hjälpa till, säger han.

De är 80 betalande medlemmar som är aktiva i varierande grad, alla med drömmen om att Isolda ska segla igen.


FAKTA: Det sista svenska seglande handelsfartyget i oceanfart

Namn: Isolda.
Byggd: 1902, Lödöse varv.
Kort historia: Isolda levererades till Göteborgsrederiet Korn & Kjellberg och riggades som tremastad skonare och sattes i transocean trafik. 1928 installerades en Polar Diesel på 110 hkr som hjälpmaskin. År 1909 blev Carl Julius Ahlgren befälhavare. 1961 såldes Isolda till en finsk ägare och riggades ned till motorfartyg. Vid mitten av 1970-talet blev hon fritidsfartyg. Fartyget K-märktes under år 2002.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.