Burö i Öckerös hamn. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Fartygspresentationer

Fick nytt liv med batterier

Den 39-åriga skärgårdsbåten Burö i Göteborgs norra skärgård har konverterats till eldrift.

Tisdagen den 21 maj var en stor dag för kommunala Öckerö Rederi AB. Efter ett  omfattande konverteringsarbete kunde den 39-åriga färjan Burö återinvigas och göra en premiärtur på linjen mellan Öckerö, Björkö, Kalvsund och Grötö i Göteborgs norra skärgård, en färjelinje som transporterar 110 000 -resenärer årligen.

Burö är Västtrafiks femte elektrifierade färja efter Elise i Lysekil, Kostervåg i Strömstad samt Eloise och Elvy i Göteborg. 

En resa med utmaningar

Konverteringen beslutades under 2022 efter att Öckerö Rederi vunnit upphandlingen av trafiken för de kommande 15 åren och har utförts av Ö-varvet. 

Precis som i fallet med många andra konverteringar till eldrift blev även återleveransen av Burö något försenad. Håkan Samuelsson, vd på Öckerö Rederi, -menar att det har varit en resa kantad av utmaningar.

– Samarbetet med både varvet och Västtrafik har fungerat väldigt väl. Sedan är det myndighetsbeslut som tagit tid. Det har blivit bättre, men att få alla certifikat på plats är en anledning till att det tagit extra tid.

Att det blev en konvertering av befintligt tonnage istället för en nybyggnation menar Håkan Samuelsson beror på att fartyget är i gott skick trots sina 39 år.

– Hon är byggd av aluminium och är i fantastiskt skick även aluminiummässigt så vi tyckte att vi skulle kunna vara med och konkurrera om avtalet med en elektrifiering av henne och det vann vi också.

  • Håkan Samuelsson, vd för Öckerö Rederi. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Burö laddas i hamnen på Öckerö. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Stig Karlsson, befälhavare på Burö. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Mats Edvardsson på Ö-varvet har varit projektledare för ombyggnationen. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Kriget ändrade planer

Från början var tanken att göra ett helelektriskt system ombord med bara en liten genset som backup, men det slutade med att Burö fick behålla sin gamla Volvo Penta–maskin vilken har kompletterats med en el–motor från ABB.

– Det är en säkerhetsfråga. När kriget i Ukraina bröt ut var det många som insåg att det behöver finnas en redundans ifall Öckerö blir strömlöst, säger Håkan Samuelsson. 

Därför har Burö ett trevägssystem som gör att fartyget kan köras på antingen el, med dieseldrift eller genom ett redundansalternativ där Burö kan köras med dieseldrift även om alla andra system är utslagna.

Att bygga in eldrift i ett befintligt fartyg kräver planering. Mats Edvardsson på Ö-varvet har varit projektledare. 

– En av de stora utmaningarna var att få det gamla systemet att samarbeta med den nya tekniken, bland annat blir möjligheterna för optimering begränsade. Vi har därför lagt mycket arbete för att få en så optimal propeller som möjligt för det fartområde där Burö opererar, säger han.

  • Burö byggdes av Lunde Varv och Verkstads AB år 1985. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Istället för att ersätta Burös huvudmaskin byggdes den ihop med elmotorn. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Batterierna levererades av EST Floattech. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Burö i Öckerös hamn. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall
  • Håkan Samuelsson talade under invigningsdagen. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Passagerarna gjorde vågen

I och med elektrifieringen av Burö försvinner utsläpp av både koldioxid, kväveoxider och partiklar i den sjöburna kollektivtrafiken mellan Öckerö, Björkö och Grötö. Burös batterier kommer att laddas både dag- och nattetid när färjan ligger stilla vid Öckerö färjeläge.

Några som såg extra nöjda ut med Burös återkomst efter den långa konverteringen var passagerarna som steg på i Framnäs på Björkö under invigningsturen och som gjorde vågen när befälhavare Stig Karlsson la till.

– Det är inte varje dag man blir välkomnad med vågen, säger han.

Han har jobbat i skärgårdstrafiken i Göteborgs norra skärgård sedan 1979 och uppskattar förändringen till eldrift.

– Det är positivt, jag får den effekt jag vill ha. Och så är det lite tystare här uppe, säger han från bryggan.

Någon större skillnad mot den tidigare driften upplever han inte.

– Spaken reagerar lite snabbare och den kommer upp i effekt fortare, men annars är det ingen större skillnad, säger Stig Karlsson.

FAKTA: Gick från segelfartyg till elektrifierad färjetrafik

Öckerö Rederi AB bildades 2010 och är ett av Öckerö kommuns kommunala bolag. Rederiet förvaltar skolfartyget T/S Gunilla som seglar för Öckerö Gymnasieskola med gymnasieungdomar över hela världen. Den 1 januari 2024 fick bolaget ett utökat uppdrag genom en verksamhetsövergång av Öckerö båttrafik från Öckerö kommun, vilken omfattade köp av fartygen Burö och Polstjernan, drift av färjetrafiken, samt ansvar för godstrafik och underhåll av färjelägen. Bolaget har cirka 40 medarbetare och är indelat i tre olika affärsområden, T/S Gunilla för segelfartyget, Affärsområde Burö för avtalet med Västtrafik på linje 296, samt Affärsområde Polstjernan, ett fartyg som i första hand opererar som enskild väg på uppdrag av Trafikverket mellan Kalvsund och Grötö. Hon är även reservfartyg till Burö.

Basfakta Burö

IMO nr: 8602713
Varv: Lunde Varv och Verkstads AB
Ombyggd vid: Ö-varvet 2011 och 2023/2024.
Leverans: Oktober 1985 / maj 2024 
Beställare: Öckerö Rederi Ab 
Klassningssällskap: Transportstyrelsen
Trafik: Västtrafiks linje 296 mellan Öckerö färjeläge, Björkö Framnäs, Kalvsund samt Grötö färjeläge.
Längd ö a: 23,50 m

Bredd ö a: 6,31 m
Djupgående: 2,85 m
Passagerare: 148
Antal cyklar: 30
Skrov: Aluminium
Huvudmaskin: 1 x Volvo Penta D13, 294 kW
Elmaskin: 1 st ABB, 315 kw
Batterier: EST Floattech, 720kWh
Fart: 11 knop

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.