Studie. Ett nytt VTI-projekt ska utveckla samhällsekonomiska analyser för sjöfart, vilket idag är sämre än för väg och järnväg. Målet är att olika trafikslag ska kunna granskas och jämföras på ett rättvist sätt.
Nyheter
-
-
Statistik. Det blev ett framgångsrikt 2023 för Wasaline. Rederiet redovisar ett ökat resande mellan Umeå och Vasa, men väntar sig utmanade månader i början av 2024.
-
Ledning. Karin Orsel har valts till ordförande för Ecsa, European Community Shipowners’ Association, på två år. Vice ordförande blir Mikki Koskinen.
-
Olycka. En dykare i 50-årsåldern avled i samband med undervattensarbete på ett fartyg på Rivöfjorden i Göteborg. Nu pågår en utredning av olyckan.
-
Värmesystem. Svenska företaget Kyleffekt har installerat ett unikt värmepumpsystem ombord på Tallinks färja Isabelle inför chartern i Kanada. Nu har fartyget nått Vancouver.
-
Beställning. Stena RoRo har lagt beställning på ytterligare ett E-Flexer-fartyg från det kinesiska varvet CMI Jinling i Weihai. Fartyget kommer att levereras till Corsica Linea och gå i trafik mellan Marseille och Corsica.
-
Folk och försvar. Hela samhället behöver fundera över landets beredskap och det är hög tid att sätta igång, sa ministern för civilt försvar under Folk och försvars pågående rikskonferens. Bra och relevant, tycker Svensk Sjöfart.
-
Väder. Hallå där Anna Hagenblad, vakthavande oceanograf på SMHI. Sjöfartstidningen ringer upp med anledning av att SMHI under måndagen tog bort sina gula varningar för måttlig till svår nedisning till havs, som gällt för stora delar av Östersjön sedan nyårsdagen.
-
Debatt. Sjöfartens utmaningar i form av den gröna omställningen kräver samverkan mellan lokala, regionala och statliga aktörer Det skriver landshövdingen i Västra Götalands län Sten Tolgfors i en debattartikel i GP.
-
Isbrytning. Efter en rekordtidig start på vintern är nu samtliga av Sjöfartsverkets fem isbrytare i full drift.
-
Statistik. Tallink har haft ökande passagerarvolymer på bolagets alla linjer under 2023, men har samtidigt tappat över 20 procent på fraktsidan. Det framkommer i ett pressmeddelande.
-
Statistik. Trots försäljning av två fartyg har Viking Line haft i det närmaste likvärdiga passagerarsiffror under 2023 jämfört med året dessförinnan. Det meddelar rederiet i ett pressmeddelande.
-
Styrning. I årets regleringsbrev till myndigheterna finns flera områden som berör sjöfarten. Bland annat får Transportstyrelsen i uppdrag att underlätta för elektrifiering av fartyg.
-
Julläsning. Sjöfartstidningen bjuder på extra läsning från de senaste numren av tidningen under helgerna. Idag: Sture Larsson och Per-Olof Torwaldson började som springpojkar i Röda Bolaget som tonåringar och blev kvar till pensionen.
-
Klimat. Det blir en stor omställning när sjöfarten blir en del av EU:s system för handel med utsläppsrätter. Sjöfartstidningen har undersökt hur branschen förbereder för EU ETS som nu börjat gälla.
-
Julläsning. Sjöfartstidningen bjuder på extra läsning från de senaste numren av tidningen under helgerna. Idag: Besättningen på Stena Scandinavica gjorde allting rätt när en kyltrailer började brinna ombord.
-
Mest lästa 2023. Sjöfartsåret går mot sitt slut, ett spännande år fyllt med sjöfartsnyheter och samtidigt ett rekordår för Sjöfartstidningens webb. Här listar vi de tio mest lästa nyheterna på vår sajt från året som gått.
-
Julläsning. Sjöfartstidningen bjuder på extra läsning från de senaste numren av tidningen under helgerna. Idag: Fler lotsningar och många frågor efter nya lotsförordningen, men också fler brott mot lotsplikten.
-
Säkerhet. En ökad hotbild gör att Helsingborgs hamn ansökt till Länsstyrelsen om att göra container- och energiterminalen till ett civilt skyddsobjekt.
-
Julläsning. Sjöfartstidningen bjuder på extra läsning från de senaste numren av tidningen under helgerna. Idag: Sjöfartsanalytikern Christopher Pålsson på Maritime-Insight förutspår några svåra år framöver för containerrederierna.
-
Fartygspresentation. Världens första metanoldrivna containerfartyg är flitig gäst i västsvenska hamnar.
-
Fartygspresentation. Med specialbyggt lastrum anpassat för stålvaror är Lovisa först ut i Langh Ships nya trio med isförstärkta multipurposetorrlastfartyg.
-
Elektrometanol. Liquid Wind har ansökt om miljötillstånd för att bygga sin tredje elektrometanolfabrik i Sverige. Det handlar om en anläggning i Umeå som ska kunna börja producera bränsle år 2027.
-
Yrket. Per-Olof Torwaldson började som springpojke i Röda Bolaget 1948 och Sture Larsson kom dit 1950. Båda blev kvar till pensionen.
-
Fackliga förhandlingar. Nu står det klart att all tillsvidareanställd personal på Viking Cinderella får behålla sina anställningar när fartyget byter till finsk flagg. Det rapporterar tidningen Sjömannen.