Attack. Bulkfartyget Rubymar har sjunkit i Röda havet under helgen. Förra veckan övergavs fartyget efter att ha attackerats av huthirebellerna.
Nyheter
-
-
Statistik. Mängden gods i svenska hamnar minskade med åtta procent under sista kvartalet 2023. Det visar nya siffror från Trafikanalys.
-
Container. Singaporebaserade containerrederiet X-Press feeders kommer återigen att trafikera Piteå hamn. Det meddelar hamnbolaget Shorelink i ett pressmeddelande.
-
Slutet. Polska järnvägsfärjan blev sista nybygget från konkursdrabbade varvet i Falkenberg. Nu lämnar fartyget Sverige.
-
Fartygsdop. Efter en lång resa är nu västkustrederiet Gunnars båtturers nybygge Elise redo för trafikstart i Västtrafiks regi på linje 847 mellan Lysekil och Skaftö. Under fredagen döptes fartyget i Lysekil av sjuåriga Elise.
-
Jubileum. Hon kallas för världens äldsta registrerade fartyg med övernattningsmöjligheter. I år är det 150 år sedan klassiska passagerarfartyget Juno inledde trafik på Göta kanal, en rutt där trånga passager och bottenkänningar är vardag.
-
Stipendium. Studenten Patrick Widuch på Handelshögskolan i Stockholm har tilldelats årets Anders Wall-stipendium på 200.000 kronor för sitt arbete med en ny digital kommunikationslösning för sjöfarten som kan bidra till minskade utsläpp.
-
Teknikproblem. För andra gången på kort tid har det upptäckts oljeläckage på Öresundslinjens färja Hamlet. Nu är fartyget taget ur trafik, vilket betyder färre avgångar över Öresund.
-
Forskning. Branschprogrammet Hållbar sjöfart som drivits av Lighthouse förlängs med ytterligare fem år. Samtidigt närapå fördubblar Trafikverket forskningsmedlen, från 8,5 till 15,5 miljoner kronor om året.
-
Biogas. Kafferosteriet Löfbergs ska med hjälp av logistikföretaget Scanlog säkra fossilfria sjötransporter för de 36.000 ton råkaffe som årligen fraktas över världshaven.
-
Order. Svensknorska biltransportjätten Wallenius Wilhelmsen har beslutat att utnyttja optioner för att bygga ytterligare fyra PCTC-fartyg i den nya Shaper-klassen.
-
Elektrifiering. Uddevallabaserade Mets Technology ska tillsammans med underleverantörer bygga och installera en helt automatisk laddstation för vägfärjorna på Gullmarsleden i Bohuslän.
-
Arbetsmarknad. I sommar startar ett nytt traineeprogram för unga jurister inom sjörätt. Programmet drivs av flera stora aktörer inom sjöfarten för att attrahera ny kompetens till branschen.
-
Bokslut. Rederi Ab Eckerö slog passagerarrekord och förbättrade lönsamheten under fjolåret. Vinsten steg med närmare 24 miljoner euro jämfört med föregående år.
-
Nybygge. FureBear har tagit leverans av Fure Vanguard från varvet i Kina. Fartyget, det nionde i Vingaserien, påbörjar nu resan till Europa.
-
Förlängd anbudstid. Torsdag den 29 februari skulle vara sista dag för att lämna anbud i upphandlingen av den färjetrafik som ska bedrivas till och från Gotland från år 2027. Men nu har anbudstiden blivit förlängd.
-
Marinen. Försvarets materielverk, FMV, har tecknat kontrakt med spanska varvet Astilleros Armon Vigo SA för leverans av två nya arbetsfartyg. De nya fartygen ska levereras till Försvarsmakten under 2027 och 2028.
-
Invigning. I ett nytt design- och utvecklingscenter i Danmark ska flera olika teknikbolag samarbeta för att skynda på uppskalning av produktion av elektrobränslen för sjöfarten.
-
Utredning. Ge Försvarsmakten i uppdrag att genom avtal säkerställa en fortsatt tågfärjedrift mellan Trelleborg och Tyskland. Det är ett av förslagen från Trafikverket som nu presenterar sin nya utredning på uppdrag av regeringen.
-
Fartygsdop. Under fredagseftermiddagen dukade N-O-S, Northern Offshore Services, upp till fest i hamnen på Donsö. Det genom ett dubbeldop av de båda nybyggena Runner och Responder, två hybridfartyg som byggts i Singapore.
-
Sommarläsning. Sjöfartstidningen bjuder under sommaren på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Skutentusiaster fick lära sig om drevning, att hålla koll på bord och spik och att göra löpande kontroller.
-
Sommarläsning. Sjöfartstidningen bjuder under sommaren på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Med 27 år som lots har Henrik Sjöberg sett sjöfartens förändring. Han har hanterat världens största containerfartyg, kört u-båtar och brinnande fartyg, men nu har han lotsat färdigt.
-
Kryssningsfartyg. Sjöfartstidningen bjuder under sommaren på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Meyer Turku i Åbo har levererat världens största kryssningsfartyg, Icon of the Seas, som nu gör kryssningar från Miami i USA. Bakom projektet finns en lång rad aktörer och personer från den nordiska sjöfarten.
-
Avgifter. En ny rapport från VTI föreslår en genomgripande förändring av Sjöfartsverkets avgiftssystem för handelssjöfarten. Förslaget skulle innebära en kraftig avgiftshöjning.
-
Rekordbygget. Få människor har lika stor detaljkunskap om Icon of the Seas som Lina Beckman från Göteborg. Under ett halvår har hon arbetat som inspektör ombord och har fått se ställen ombord som få andra får.