Färjetrafiken till och från Gotland kommer att omfattas av kraven på utsläppsminskningar enligt FuelEU Maritime. Det berättar regeringen i ett pressmeddelande.
Saken handlar om att regeringen väljer att inte utnyttja de tidsbegränsade möjligheter till undantag för färjetrafik till och från Gotland som medges i EU-förordningen om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransporter (FuelEU Maritime). Det innebär att kraven på utsläppsminskningar för växthusgaser som ställs i EU-förordningen även fram till år 2030 kommer omfatta färjetrafik till och från Gotland.
Ministern är positiv
– Teknikskiftet mot en fossilfri sjöfart fortsätter. Att inte behöva utnyttja EU-förordningens möjligheter till regellättnader är en tydlig signal att färjetrafiken till och från Gotland redan i dagsläget är en god bit på väg mot detta teknikskifte. Detta är också något som efterfrågats av både regionen och operatören, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
EU-förordningen FuelEU Maritime träder i kraft 2025 och är en del av det större klimatpaketet Fit for 55. Reglerna begränsar bland annat hur mycket växthusgaser de energikällor som används för sjötransporter får släppa ut.
Transportstyrelsen blir ansvarig myndighet
Regeringen utser också Transportstyrelsen till ansvarig myndighet för de uppgifter som regleras i EU-förordningen FuelEU Maritime.
Transportstyrelsens ansvar innebär bland annat att man ska fatta beslut om straffavgift, pröva kontrollörernas beräkningar på begäran av rederier och anmäla utfärdade sanktioner mot fartyg till kommissionen.
Åland kan få undantag
I Finland tänker politikerna annorlunda. Där vill riksdagens kommunikationsutskott vill ta i bruk ytterligare ett ö-undantag för färjetrafiken mellan Åland och riket gällande FuelEU Maritime. Det nya undantaget innebär att rederierna inte behöver använda det dyrare miljöbränslet för trafiken mellan Åland och Finland.
Ålands riksdagsledamot Mats Löfström säger i en intervju med Ålands Radio att användningen av ö-undantaget är positivt och viktigt för att säkerställa att transportkostnaderna mellan Åland och fasta Finland inte ökar ytterligare eller äventyrar trafiken med vissa fartyg.
– Det kan även påskynda den gröna omställningen när rederierna kan använda de sparade pengarna till investeringar för att minska sina utsläpp, säger Mats Löfström.