Redare bakom galler. Victor Restis arresteras för penningtvätt och bedrägeri samtidigt som han slår tillbaka mot anklagelser om att han skulle vara inblandad i olagliga Iranaffärer.
Nyheter
-
-
Problematiskt. Fjord Lines LNG-drivna Stavangerfjord sattes i trafik den 24 juli, men olika bunkringsregler har lett till långväga lastbilstransporter och förändrad tidtabell.
-
Torm trimmar. Numera bank- och fordringsägarstyrda Torm fortsätter på den effektiviseringsväg som skall leda till en minskad förlust i år efter ett hemskt 2012, och förhoppningsvis till vinst när marknaden vänder.
-
Slipper galler. De har fällts och dömts till fängelsestraff men det är tveksamt om de behöver flytta in i en cell medan rättegången mot befälhavaren fortsätter.
-
Skattar frivilligt. Grekiska redare betalar självmant dubbel skatt samtidigt som beställningsivern ökar.
-
Gömd gisslan. Var besättningen på Albedo befinner sig vet man inte säkert, men ett kapat fiskefartyg har förtöjts i den del av containerfartyget som befinner sig ovan vatten.
-
Blå-gult och röd-gult. Ostindiefararen blir en svensk-kinesisk marknadsföringsplattform under svensk flagg med mångmiljonstöd från kinesiska företag.
-
Skrubbers på kryssning. Norsk-svenska Green Tech Marine levererar 10 skrubbers till Norwegian Cruise Lines nybyggen i Tyskland.
-
Fast för gamla vapen. Panama begär hjälp av säkerhetsrådet för att bedöma om en nordkoreansk vapenlast står i strid med FN:s embargo mot Nordkorea.
-
Växt före introduktion. Inför börsintroduktionen i Singapore har MacGregor köpt ett anrikt tyskt familjeföretag med verksamhet inom såväl handelssjöfart som offshore.
-
Överförda till fiskefartyg. Elva sjömän är vid liv, men fyra saknas fortfarande från Albedo som kapades av somaliska pirater 2010.
-
EU stöttar. En rad svenska sjöfartsrelaterade projekt gillas i Bryssel som nu godkänt ekonomiskt stöd.
-
Störst på jungfrutur. Världens största fartyg, Mærsk Mc-Kinney Møller, har lämnat Busan, men det blir systerfartyget som får visa upp sig i Köpenhamn.
-
Byggde nya Gard. Claes Isacson kommer att bli ihågkommen som mannen som ledde omvandlingen av en anrik norsk P&I-klubb till att bli en världsledande sjöförsäkringsaktör.
-
En av de stora. Det som han startade på Donsö på 1930-talet är idag en världsomspännande verksamhet med 20.000 anställda
-
Kostsamt bygge. När Fjord Line äntligen får sin nya LNG-drivna färja för Bergen Group kännas vid en svidande skiljedomsförlust.
-
15 sjömän saknas. Efter 2 år och åtta månader i piraternas våld har containerfartyget Albedo sjunkit till ankars.
-
Båda delarna borta. Chansen att hitta orsaken till att containerfartyget bröts itu är obefintlig när förskeppet nu vilar på 3.000 meters djup.
-
Polen-trio. Stena Line har satt in ytterligare ett fartyg i den stadigt ökande trafiken mellan Polen och Sverige.
-
Fartygshalva i lågor. Fyra fartyg från kustbevakning och bärgningsbolag bekämpar elden medan klassningssällskap hävdar att fartyget uppfyllde alla krav.
-
Sparkar och anställer. Transatlantic går vidare i effektiviseringsprocessen med personalförändringar och försäljning av tillgångar.
-
Bygger orderbok. Nu blir tillvaron litet ljusare för de anställda på STX i Finland som kan få bygga två nya färjor åt Scandlines.
-
Riggar för miljarder. Stena tror på mer olje- och gasutvinning till sjöss och investerar i fler borrenheter.
-
Berg till USA. Den amerikanska jättekoncernen Caterpillar köper Berg Propulsion på Öckerö.
-
Business as usual. Säljs till ett joint venture-samarbete som kommer att driva företaget vidare som vanligt.