Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Tank | Miljö

Jul bakom galler för full befälhavare

Den lettiske befälhavare som sedan i måndags är misstänkt för grovt sjöfylleri får tillbringa jul- och nyårshelgen bakom galler. Mannen har ett åtal att vänta, och rättegången blir sannolikt inte av förrän i mitten av januari. 

Enligt kammaråklagare James von Reis häktades den 43-årige befälhavaren av Göteborgs tingsrätt på torsdagen och det är i dagsläget en åtalsfrist i ärendet fram till den 2 januari.

Denna frist kommer dock troligen att förlängas. 

Hävdar eftersupning

– Mannen anser inte att han gjort sig skyldig till det han är misstänkt för utan hävdar eftersupning, och då krävs det en fördjupad analys med både blodprov och urinprov, vilket gör att det hela tar längre tid. Därför tror jag inte man kan räkna med en rättegång förrän i mitten av januari, säger kammaråklagare James von Reis till Sjöfartstidningen. 

Upptäcktes av lotsen

Det var tidigt på morgonen den 16 december som Kustbevakningen larmades om det misstänkta sjöfylleriet. En lots hade då klivit ombord på kemtankern Stenberg och upptäckt att befälhavaren var redlöst berusad. Prover visade sedan att mannen hade en alkoholhalt i utandningsluften motsvarande 1,2 promille alkohol i blodet. 

– Han själv hävdar att han långt innan lotsen kom ombord hade lämnat över befälet till någon annan, och det är förstås också något jag måste utreda. Det gäller ju för mig att kunna styrka att han faktiskt hade befälet. Sen exakt hur det gick till när lotsen gick ombord och ertappade befälhavare vill jag inte gå närmare in på, men tydligen var mannen i alla fall vaken och befann sig åtminstone delvis uppe på bryggan där han skulle lägga sig i hur fartyget framfördes. 

Enligt kammaråklagare James von Reis har flera ur besättningen i efterhand vittnat om att befälhavaren varit onykter vid tillfället. 

– Ja, och de har även berättat om att han haft bekymmer med alkoholen tidigare. 

Lastad med nafta

Gibraltarflaggade kemtankern Stenberg ägs och opereras av norska Rederiet Stenersen. Hon var vid tillfället på väg till Stenungsund från lettiska Ventspils med en last av 15.000 ton nafta – en produkt som är mycket skadlig för både människor och miljö.  

Stenberg är byggd 2003, är på 16.600 dödvikt och är 144 meter långt och 23 meter brett. 

Gränsen för grovt sjöfylleri är 1,0 promille och kan ge fängelse i högst två år.