Fotograf: Västra Finlands sjöbevakningssektion

Kategori: Haveri | Passagerarsjöfart

Arbeten i maskin gav blackout på Amorella

Man skiftade mellan hjälpmotorernas två separata bränslesystem när Amorella blev strömlös i lördags.

Viking Line inleder en egen utredning som i detalj ska klarlägga vad som hände då bil- och passagerarfärjan Amorella i lördags drabbades av blackout och på kort tid förlorade styrfarten. Hon befann sig då i ett smalt sund i Ålands skärgård och drev med fören först in på grunt vatten.

– Hjälpmotorerna har två oberoende bränslesystem. Man skulle utföra reparationer på det ena bränslesystemet och så kopplade man över till det andra och då hände någonting. Det är där som vår utredning slutar just nu och nu ska vi ta ut svarta lådan och börja analysera det som finns där och sedan så ska vi ännu höra med dom som jobbade i maskin, säger Tony Öhman, direktör Marine Operations och fastigheter, till Sjöfartstidningen på måndag morgon.

Förlorade styrfarten

Amorella har ett nödsystem för att kunna styra med rodren även under en blackout. 

– Det systemet försökte man använda men man lyckades inte manövrera med det sytemet. Man går inte in med så hård fart i det här sundet och det är mycket vattenströmmar. Om det dessutom är lite motvind så stannar båten upp och om man bara har någon knops fart så spelar det ingen roll hur mycket man än vrider på rodren. 

Det ena ankaret fälldes för att bromsa upp farten innan man gick på grund. Efter att Amorella fått bottenkänning med fören lät man henne ligga kvar på sin position. Allt tyder på att händelseförloppet bara tog ett par minuter. På den tiden hann man inte få igång huvudmaskinerna på nytt.

– Man lät henne ligga kvar tills vi visste vad skadan var och hur bottnen såg ut runt om och att bogpropellrar och huvudmotorer var i skick. Beslutet var att ta dykare dit med helikopter så fort som möjligt för att undersöka skadan. När vi visste skadornas omfattning och hur hon låg på grundet så backade vi bort, berättar Tony Öhman.

Tillbaka i slutet av veckan

Viking Line räknar med att Amorella kommer att vara tillbaka i trafik på fredag morgon. STX Finlands varv i Raumo hade sin byggdocka tom och kunde ta emot Amorella genast. Efter att Amorella hade tömts på passagerare och fordon i Mariehamn under söndagen avgick hon för egen maskin mot Raumo, dit hon anlände sent på söndag kväll.

– Det drar lite ut på tiden för att det är en nybyggnadsdocka som tar länge att tömma och länge att fylla. Vi har inte dockat där tidigare så det tar lite längre tid att förbereda dockningsbädden också, upplyser Tony Öhman.

 

Kommentarer

  • Sjökapten

    Hmm, man skiftar över till ett annat system utan att kontrollera om det nya fungerar innan man stänger av det som fungerade!

    Det burkar hävdas att sjö-maskinister är eftertraktade i land på sjukhus och kraftverk. Kanske inte så konstigt att resultaten är beklämmande när sjukhus står utan strömförsörjning och reservkraften inte fungerade! Eller när kraftverket hux-flux inte startade som planerat för att någon glömt sin dammsugare…

    Vi klarade oss bra utan maskinister i tusentals år…

    • Samma Sjökapten som skrev det första

      Felstavat; ”burkar” skall ha varit ”brukar”. Mitt fel är dock ganska obetydligt om man jämför med de som föranlett ovanstående incident.

    • Chief Northlund

      Har førstått att det var en gammal avdankad kapten/styrman som glømde kvar damsugaren.

    • Anonymous

      Att du ens orkar bemöda dig med att kommentera händelsen. Om det är någon som inte har en anning om vad som hände så är det du. Att du inte har någon som helst empati eller något tekniskt kunnande det förstår vi, men att vara så totalt blåst att dumförklara en hel yrkeskår känns inte helt friskt. Vet att du defenetivt inte representerar nautiker i allmänhet, för så talar man inte kollegor, och hoppas att man slipper segla med en skeppare som dig!

  • Anonymous

    Du får väl börja segla igen då….

  • annonym

    Detta är en väldig LÅG nivå och detta är bara ett uttyck från människor som är frustrerade , som väl är finns det fortfarande sjömän och arbetsplatser där människor uppskattar varandras insats
    och som är medvetna om de svårigheter som vi står inför ombord , statistiken över olyckor och männsklig faktor är numera ganska kartlagd, inget är starkare än den svagaste länken , att ge sej på kolkegor oavsett yrkesgrupp eller nationalitet är endast att betrakta som urbota gärning, och vi svenskar borde veta bättre , annars kanske vi alla får söka jobb på nåt sjukhus som driftare eller lokalvårdare , sluta splittra oss onbord, vi har inte tid med detta meningslösa resonemang , vi behöver samla all kraft vi kan för att bemöta en stenhård konkurrens från omvärlden ,låt helheten bli starkare än delarna, det är vår enda chans att visa upp bättre resultat

  • annonym

    Är nautiker i allmänhet en grupp som uttrycker sej så om tekniker ?
    inte på mitt jobb i alla fall , hoppas inte det är så på ditt jobb .
    jag uttalar mej inte om händelsen ej heller om enskilda individers handhavande , ej heller vill jag framhäva eller skicka ner nån i skiten , ja är inte fostrad så ,vem du än och var du än är så är du förlåten .

  • Gerhard Ggg

    En blackout har väl händ på varje fartyg, och använda så Låg diskussionsnivå i insändarna är
    mycket beklaglig. Jag är övertygat att dom ansvariga tekniker klara upp detta, samt åtgärda
    eventuelle fel för framtiden
    Gerhard Rook

    • Anonymous

      Men tänk en gång till för guds skull! Om det har hänt på varje fartyg varför gör man då inget åt det så att det inte händer på varje fartyg?

      Varför skulle de maskinister som skött detta vara lämpade att åtgärda felen för framtiden? De var uppenbarligen inte kapabla att förutse eller inse problemen nu. Jag tvivlar på att de är kapabla.

  • Samma Sjökapten som tidigare

    Finner det mäkta intressant att ni tycker det är okay. Det är uppenbart att man helt åsidosatt riskbedömningen när man utfört detta arbete. Ett arbete skall alltid börja med en riskbedömning och i detta fall så har inte det skett. Alternativt så har man inte insett att det finns en risk i att skifta över till ett reservsystem som inte är testat innan. Oavsett vilket så visar det på en otrolig inkompetens.
    Maskinister som jag mött genom åren brukar slå sig för bröstet och hävda att de minsann är eftertraktade i land, på sjukhus, kraftverk mm. När det sedan blir strömavbrott så är det vanligt att nödgeneratorer och annan nödfunktion inte fungerar. På något sätt hänger det hela ihop. Synd att ni inte förstår det.

    • Anonymous

      Bespara oss dina kommentarer.

      • Anonymous

        Jobbigt att fakta kommer fram, va? Att sanning skall döljas begärs varje dag. Det är allt för vanligt. För hur skulle det bli om fakta kom fram? Skulle människor göra de val som de gör?
        Ta Estonia som ett exempel. Där har man försökt dölja fakta. Haverirapporten var rent ut sagt pinsam. Ingenstans togs det upp att alla andra fartyg drog ner på farten förutom Estonia…

  • Tilly

    Tror de sommarens håller på och kritiserar personalen ombord.. antingen det gamla munhuggandet mellan deckare och maskinare, eller folk i land som inte har någon aning om hur verksamheterna ombord fungerar ombord.
    Tror det visst hade koll på läget innan de startade arbetet, bara att något oväntat/ovanlig som hände.
    Finns ingen chef som skulle riskera sitt jobb idag genom att göra en ogenomtänkt/farligt arbete om man kunde vänta med det!

  • Anonymous

    Ett faktum finns kvar och det är följande, vilket jag tror gäller de flesta rederier dock inte i samma omfattning tank och gas rederier som har kommit längre. Man gör Risk Assessments och Management of Change innan den här typen av arbeten. Om dessa följs så är den största risken att något sådant här händer, inte eliminerat men dock reducerad. Nu kan jag inte svara på vad Viking Lines har för procedurer runt den här typen av arbeten i sin SMS-manual. Dock skulle det ses som ett systemfel i ett tankrederi att jobba med fuelsystemen till sjöss om det nu inte var ett läge att nöd. Behöver man jobba med systemet så stoppar man alt ankrar. Hur som helst gör man väl inte den här typen av arbeten undergång i shallow waters? Felet ligger inte på att en maskinist gör jobbet, det går vidare upp till Skepparen som godkänner det under gång i shallow waters vidare iland till managementet som tydligen inte fått besättningen att förstå att den här typen av jobb gör man inte undergång om inte fara förligger för person eller fartyg.

    • Anonymous

      Här kan man väl bara instämma. Det verkar med all sannorlikhet vara ett systemfel alternativt en avvikelse mot procedurer.
      Vill inte på nått sätt kasta skit på någon yrkesgrupp men frågan kvarstår: Trots 4 huvudmaskiner och 6 hjälpkärror (ungefär, vet inte exakt på Amorella) så får man blackout. Om inte båten är tekniskt slut så måste det väl vara ”skit bakom spakarna”?

  • Herkules Neptunus

    Bara några allvarliga rutinfrågor:
    * Vad har vi lärt av sjösäkerhetsarbete efter Estonia-katastrofen?
    * Hur ofta rutinkollas nödsystem och annan säkerhetsteknik ombord?
    * Är det lämpligt att jobba med hjälpmotorer och bränslesystem under gång på mer eller mindre öppet vatten om det inte absolut krävs av akuta skäl?
    * Hur seriöst ser rederierna på det förebyggande sjösäkerhetsarbetet ombord i relation till kostnadsaspekterna?
    * Vad av konkret säkerhetshöjande insatser uträttar de berörda sjöfartsmyndigheterna?
    * När en sådan incident som nyligen Amorellas inträffar sätts ofta några förvånade nyllen upp – ”det här visste vi inte”; ”sån’t här kan/får inte ske” etc.
    Allmän skärpning efterlyses.

  • Anders Gillinger, sjökapten upa

    Nej, nu får ni ge er! Det är beklagligt att somliga sjöbefäl inte klarar av att kommentera en händelse som denna på en mer intellektuell och konstruktiv nivå! Var tjänstgör ni/har ni tjänstgjort? Ombord Martha?

    • Anonymous

      Anders vilka kommentarer syftar du på? Anser nog allt att de två senaste är sakliga och seriösa. Håller med om nedan anonyma att någonstans finns det ett systemfel i ett rederi om man börjar skruva på bränslesystemet under gång, i trångt farvatten, med tanke på både pass/besättning samt miljörisker.

    • Anonymous

      Amorella och Martha känns på något sätt likvärdiga. Tycker du fann en mycket bra liknelse.

      Har du för övrigt sett hur Amorella kör i Stockholmsskärgård? Följer de hastighetsbegränsningarna i Furusundsleden? Möter de andra fartyg på lämpligaste plats eller pressar de sig fram mot t.ex. Oxdjupet så att mötet sker där det smalnar?

      Nej du Anders Gillinger, ta dig ut till Östanåbrygga med en fartmätare. Åk sedan till Oxdjupet och se med egna ögon hur man hanterar trafiksituationen där. Prata även med Kustbevakningen om hur inspelat bevis av bl.a. radar inte ansetts kunna styrka brott när dessa fartyg överstiger hastighetsbegränsningen med flera knop.
      Återkom sedan i ämnet. Vi blir mer än glada om du kunde presentera lite fakta.

  • Anonym

    Det börjar tyvärr bli lite osakligheter i diskussionen.
    Titanix spelade förresten ombord…

  • Anonymous

    Hur man kan ha så klara uppfattningar om situation utan att ha full fakta på hand är underligt, invänta rapport och därefter ev uttalande om ev maskinistfel, (det kanske var bef som tryckte på fel knapp…)

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.