Slutet nära. Isbrytarverksamheten i norr börjar så sakta avvecklas för säsongen. Få restriktioner kvar.
Nyheter
-
-
Offshore. Fyra borrfartyg får utrustning från Marinfloc för rening av spillvatten från däck.
-
Nya ägare. Saturnus lämnar Donsö efter nära 25 år och flyttar österut.
-
Mer gas. Östersjön får om ett par år två specialdesignade bilbåtar som ska köras på flytande naturgas.
-
Statligt avtal. Finland och Ryssland är nära ett avtal om isbrytningssamarbete på i första hand Finska viken.
-
Frustration. Mattias Peterson på BRP är irriterad efter att ha nekats dispens för att få köra Fox Sunrise utanför ECA.
-
Hemma. Oljaren har fått svensk flagg och Donsö i aktern.
-
Högre lyft. APM Terminals i Göteborg köper fler och effektivare containertruckar.
-
Ökat ägande. Genom förvärvet har nu storägaren Kistefos cirka 63,2 procent av aktierna i det förlustdrabbade rederiet.
-
Skarpt läge. Om drygt en månad ska processen att transportera bort kryssningsfartyget Costa Concordia från vrakplatsen vid ön Isola del Giglio inledas.
-
Nytt avtal. Syftet med samarbetet är att effektivisera järnvägstrafiken för godset som skickas mellan mellan hamn och terminal.
-
Specialfartyg. Göteborgsbaserade Marin Mätteknik chartrar multifartyget Stril Explorer från norskt rederi under två år.
-
Nytt stopp. Karlshamns hamn har nu containertrafik till kontinenten. Hoppas på regionala flöden.
-
Besvär. På grund av inlämnade besvär blir det inte Åbo utan Björneborg som får Finlands första importterminal för LNG.
-
Tio miljoner. Viking XPRS har den största passageraromsättningen av Viking Lines fartyg.
-
Jagar jobb. Trots nedskärningar i personal räcker inte arbetena till för att ge tillräcklig beläggning för reparationsvarvet i Göteborg.
-
Kulturarv. Stort intresse för att åka k-märkta fartyg.
-
Mer volym. Omsättningen minskade men de transporterade volymerna ökade något för Finnlines under 2013.
-
Dyr nota. I samband med att de tuffare svavelreglerna införs räknar DFDS med att bränslekostnaderna ökar med 950 miljoner.
-
Hård strid. Fackförbundet Seko stämmer TT-Line inför Arbetsdomstolen för ogiltiga uppsägningar av 70 ombordanställda.
-
På Kiellinjen. Clipper Pennant, som ägs av ägs av Seatruck inom Clipper-gruppen, ersätter Stena Scandinavica under en dockning.
-
Fina siffror. DFDS växer på Nordsjön men den ryska marknaden tynger Östersjötrafiken, trots det senare gjorde rederiet en vinst på 350 miljoner i fjol.
-
Tuffa tider. Transatlantic fortsätter att visa röda siffror, under 2013 ådrog sig koncernen en förlust på 359 miljoner efter skatt. Ännu en nyemission är på tapeten.
-
Know how. Svenskt och finskt kunnande förverkligar världens största civila sjukhusfartyg.
-
Inget Storbritannien. Transatlantic lägger ner TransPal Line, sin containerbaserade linjetrafik på England. Många förlorar sina jobb.