Fotograf: Lars Adrians

Kategori: Folk/företag | Arbetsmarknad | Container

Full fart på SMM-mässan

Den stora internationella maritima teknikmässan SMM i Hamburg lockar mängder med utställare och besökare. Sjöfartstidningen är förstås på plats med mingelkameran i högsta hugg.

50.000 besökare väntas besöka den 26:e SMM-mässan i Hamburg, som arrangeras vartannat år och just i år varar från den 9 till 12 september. Över 2.100 utställare från 67 länder deltar på mässan, där det också finns en svensk paviljong som i år består av 21 svenska utställare. 

”Ledande mässan”

Enligt arrangörerna är SMM (som står för Shipbuilding, Machinery och Marine technology) den ”ledande internationella teknikmässan för den maritima industrin, där innovationer och ny teknik presenteras och där branschens framtid diskuteras”. För att backa upp det påståendet presenterar man på sin hemsida lite siffror och statistik, där det bland annat framgår att 53 procent av alla besökarna är där för att lära sig mer om innovationer och ny teknik, och att 40 procent besöker mässan få en överblick över hur industrin utvecklas. 

Varv och rederier

När det gäller besökarna som är där för att göra affärer kommer de flesta – eller 14 procent uttryckt i siffror – från kategorin fartygsägare och rederier, medan 12 procent är från varvsindustrin. För utställarnas del där kommer de flesta från varvsindustrin eller underleverantörssidan, vilka vardera uppges stå för 31 procent av alla utställare.

Några av de svenska besökarna och utställarna hittar du på våra bilder, där de i bildtexterna berättar mer om vad de tycker om SMM-mässan.    

Kommentarer

  • Per Nordströmm

    SMM har alltid varit lockande med nya idéer, utrustning och intressanta föreläsningar. Jag har varit där både som utställare och besökare. 1994 glömmer jag dock inte då man på morgonen den 28 september vaknade på hotellrummet med tysk tv rapporterande om Estoniakatastrofen. Som tur är har vi väl lämnat anledningen till katastrofen bakom oss med hjälp av ny tekniskt kunnande och förbättrade organisationer.

  • Karina Linnér, SMTF

    Jag vet inte hur många gånger jag varit på SMM, men denna gång var det något utöver det vanliga. Redan första dagen var det massor med besökare, och den sedvanliga Happy Hour var happier than ever before. Stämningen i den svenska paviljongen är superb! Proffsigt, generöst och mycket välkomnande.
    Tack för att vi fick förtroendet att arrangera den svenska paviljongen! Dubbelt så stor yta (200 kvm) som förra gången, och ytan sålde slut mycket snabbt och räckte tyvärr inte till alla som ville vara med. Vi satsar på 300 kvm till nästa gång

  • PiL

    Håller med, SMM2014 var något utöver det vanliga med otroligt mycket besökare och ett mycket bra arrangemang. Glöm bara inte bort att det finns fler svenska utställande företag än de som ställer ut i svenska paviljongen.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.