Fotograf: DNV GL

Kategori: Specialfartyg | Container | Ekonomi

Nytt drönarfartyg på väg

Klassningssällskapet DNV GL har utvecklat ett obemannat och el-drivet containerfartyg för kortare rutter.

Fartyget kallat ReVolt drivs av ett batteri på 3.000 kWh, som genom att minimera de komponenter som vanligen kräver mycket underhåll också minimerar driftkostnaderna. 

Energiförlusten i ReVolts drivlina är bara 40 procent, vilket ska jämföras med 85 procent för ett traditionellt dieseldrivet containerfartyg, skriver DNV GL i ett pressmeddelande. 

Drönarfartyget – som alltså inte behöver någon besättning – kan utnyttja hela fartygsvolymen till last, vilket ytterligare minskar driftkostnaderna. Jämfört med ett konventionellt containerfartyg kan ReVolt minska rederiets kostnader med upp till 34 miljoner dollar under dess 30-åriga livstid.

Kommentarer

  • MK

    3000 kWh = t ex 1000 kW i tre timmar – då kan man inte ha någon längre trad

    • Anonymous

      Tror du att utvecklingen avstannat och att batterikraften inte kommer öka?
      Vad händer om man kan få till bränslecellsdrift alternativt gasdrift?

      Oavsett vad som driver fartyget så är egentligen det tekniska ointressant. Det intressanta är att arbetsplatser försvinner. I hela samhället försvinner arbetsplatser pga. robotar, datoriseringar osv dagligen. Vad skall folk leva av när det inte längre finns jobb? Och hur skall företagen tjäna pengar när det inte finns någon marknad (eftersom folk inte har jobb)?

      Krig utkämpas i dag på distans med drönare. Framtidens arbeten kan också utföras av drönare. Vad skall mänskligheten göra när allt utförs av drönare? Lägga sig ner och dö?

      • Förnamn och efternamn…

        MYCKET BRA KOMMENTAR MK! Vem skall köpa profitörernas produkter när alla går på soc?

  • Per Nordsträm

    Spännande! Kanske något för Färjerederiet. Några kameror ombord och man styr det hela från Vaxholm. Jag tror alla myndigheter blir positiva till detta med en framtidsinriktad regering fast det är klart det blir få trainee platser.

    • Anonymous

      Vad skall vi med traineeplaster till när det inte finns jobb till sjöss?

      Vad skall vi utbilda människor överhuvudtaget för då jobben utförs av robotar/drönare?

  • Anonymous

    Capt Nemo
    Bra att robotar tar över då inför vi skatt på produktion och vi mäniskor kan utvecklas och slipper
    monont arbete

  • Anonym

    Märkligt att ett så konservativt klass sällskap kan tänka på såna visioner när man snarare lever i tidigt 1900 tal vad det avser normala fartygs byggande.

  • AJ

    Teori är en sak. Verkligheten är något helt annat.

  • Anonymous

    Det är ju lite komiskt, man vill inte släppa ifrån utkiken på ett bamannat fartyg och det pratas om att även mindre fartyg skall ha tre navigatörer osv. men nu samtidigt är man fullt igång med helt obemannade fartyg.

    • fd styrman

      Där kan man bara instämma. Om dagens fartyg inte kan segla utan 4 ögon på bryggan (SRCW Manila godkänner inte enögda nautiker och matroser) så hur kan det vara OK utan ett enda?

  • Anonymous

    Ska DNV klassa sin egen design? Jävig.

  • tudor

    Spännande, då kan vi lägga ner sjöfartstidningen, skolorna osv…
    Jätte bra!

  • Dennie

    Verklighet eller inte. Skall bli väldigt intressant att se hur detta fartyg klarar sig igenom problem utan någon som handgripligen kan fixa dessa. Speciellt då elkomponenterna troligtvis är fler på ett fartyg som detta. Verkar som att klassningsälskapen glömt att besättningen faktiskt inte bara dricker kaffe på bryggan utan också sköter det dagliga underhållet. Något som sällan bara består av att måla eller smörja…

  • Anonymous

    Bara lugn alla som oroar sig för sina jobb. När de sätter i de moderna dieselmotorena i sådna fartyg så år det kört med att köra obemannat, tro mig, jag jobbar i ett modernt fartyg med över 100 datorer med dubbla nätverk. Här är vi 3 sjöingenjörer och en elingenjör som har fullt upp med att få allt att fungera på ett säkert vis. de på bryggan har också en hel del att göra med navigationsinstrument och alla rapporter som skall skrivas + checklistor. Ja vem ska skriva alla checklistor till exempel, dessa som diverse människor hittat på för vår ”säkerhet”.

  • Jan E Karlsson

    Då måste dessa fartyg byggas med avsevärt bättre utrustning än vad som är fallet idag
    Idag byggs det till större del helst med det billigaste materielet man kan finna på marknaden.
    Dessa 34 miljoner dollar som planerar att spara in räcker inte långt i ett sådant läge. Ser framemot när jag kan få göra ett studiebesök på ett som sådant fartyg som varit i drift i 12 månader obemmanat.

  • John Maynard Keynes

    Tänk om mer arbete kunde utföras av ”drönare och robotar” och merparten av befolkningen kunde dra ner på sin konsumption. Då kanske Keynes dröm kunde verklighet. Läs:
    http://www.adlibris.com/se/bok/keynes-barnbarn-en-battre-framtid-med-arbete-och-valfard-9789154060504
    Ökad fritid kunde användas till att umgås med familj och vänner, kravodla grönsaker, träna yoga, meditera och bygga ett mer harmoniskt och hållbart samhälle.

    • Anställd sjöman, änsålänge

      ”Vi sätter oss i ringen å tar varann i hand…”, fram med fiolen, gitarren och lägerelden.
      Detta prövades på 60-talet redan och fungerade inte då så varför skulle det fungera nu!? Det blir mindre jobb för alla men det tas in flera arbetsföra som skall utföra dessa…

      • John Maynard Keynes

        Alla dessa fördomar . . . läs på lite . . . vi har utvecklats.

    • Anonymous

      Rastlöshet och irritation kan också odlas hos dem som inte har förmåga till yoga och odling. Vissa kanske behöver drämma till med en slägga då och då eller resa. Vad ska dom göra? Robotsamhället är inte för alla. Tecken på det ser vi på dagens segregerade områden. Ska detta genom måste delar av mångfalden ge vika för en viss enfald.

      • John Maynard Keynes

        Människan har rest i alla tider, även innan det fanns motorer. Har du gott om tid behöver du inte ha så bråttom och hinner se och uppleva såå mycket mer. Dagens samhäller är inte heller något för alla. Se bara på antalet sjukskrivningar pga utbrändhet. Vi är på väg in i en återvändsgränd.

        • Anonymous

          Hur ska vi ta oss ut ur återvändsgränden då?

  • Leif Ekvall

    Snart kommer drönarlastbilar. Fördelen är att inga stopp behövs för förarmiljön. Körningen kan ske 24h/dygn. Hela fordonet kan utnyttjas för last. Volvo experementerar redan med förarlösa bilar.

  • Framtiden är livet

    Detta blir kul och spännande! Allt blir helautomatiserat med robotar och datorer så att ingen utom system/dataingenjörerna har ”vanliga jobb”. Sen tar vi hand om resten genom att sätta dom i en virtuell arbetssimulator mellan 9-17, i denna kan man knappa in både ”lägga asfalt”, ”vara tandläkare” och”sälja blommor”. Denna simulator är för övrigt designad av system/dataingenjörerna..:)

    • Killen

      Bondesimulatorn ”farmville” finns ju redan och verkar populär :).

  • BE

    Delikat byte för Pirater inget montstån als.

    • Anonymous

      Inte alls.. utan gisslan finns inget som stoppar en militär fritagning. Så ett drönar-skepp är mindre sannolikt att kapas på konventionellt sätt

  • Anonymous

    Tror det skulle vara dags att börja köra drönar kontor hos (imo,solas,alla klass sällskap, regeringar osv.) så skulle vi slippa allt detta skit de hittar på varje dag!

  • Rikard

    Eh.. Ni som blir så upprörda kansk ska ta och fundera lite till. Detta är ett koncept. alltså ingen verklig produkt som ska byggas. DNV GL flera gånger tidigare (iaf under DNV) skapat design koncept för att skapa debatt och visa upp idéer. Tanken på att obemannat fartyfg är rätt intressant och som någon nämnde nedan kanske kan vara något att fundera på för lokala färjor eller passagerar båtar. Sedan är det andra aspekter i denna design som är intressant, som batteridrift, osv. Väx upp och läs på lite snälla.

  • Anonymous

    Oj, drönarkontor var en öm tå.
    Vi är vuxna och hör dessvärre ännu till den kategorien som betalar alla dessa idiotier.

  • svenne rubin

    Vad bra. Mer kaffedrickande åt folket!

  • Killen

    Det här är framtiden, och med den framtiden så kommer en möjlighet för den svenska handelsflottan att växa igen. Att vi har höga lönekostnader kommer inte längre vara en lika stor nackdel, men däremot kommer vår höga tekniska spetskompetens att vara en enorm fördel.

  • Anonymous

    Svensk hög teknisk spetskompetens ?

  • Johan

    Herregud vad mycket ”förstå-sig-påare” det finns här.
    Detta är ett koncept, en modell, en tanke.
    Kan man använda någon procent av detta koncept i någon form tycker man förmodligen att det är bra.
    Angående helt förarlösa fartyg är idén säkerligen applicerbar och fungerande på mindre båtar, såsom färjor som går från en ö till en annan 200 gånger om dagen.
    Ni behöver nog inte oroa er över att fartygen ska bli förarlösa mellan ex Asien och Europa.

    • Anonymous

      Och hur var det nu med de 100 000 tons bulkfartyg mellan Australien och Japan?

      • Johan

        Konceptet som sådant kommer aldrig att bli fullt applicerbart.
        Det säger sig självt.
        Att det finns och kommer finnas enskilda fartyg, på enstaka rutter, är en självklarhet.

  • Egon Svennson

    Johan this is only the beggining its is Asien -Europe and Australia and Japan where this really make sense. A car can drive itself from one address to another in traffic in Los Angeles today.
    A drone can pinpoint a stamp anywhere. Remote control a bulk carrier on a long route is
    easy. Be aware its coming sooner then you think

    • Lucifer

      A car can drive itself in los angeles but not on small country roads outdside los angeles.

      A car can also not evade temporary traffic blockades or road works and need a predetermined fully functional route to do that. There are so many obstacles that need to be overcome by taking humans out of the equation that it will never be done completely.

      Not even in air craft applications which are probably the easiest of them all since there are three degrees of separation (altitude, longitude and latitude), fixed start and end points without changes, no surprises along the route etc are completely autonomous today. They won’t be in the future either I’m 100% sure.

      Cars has so many factors to it, like weather related obstacles, temporary blockages of the roads, small and unknown roads, rebuilt roads, temporary roadworks, holes in the roads etc etc.

      I can promise you, the human will never be taken out of the machine, it can’t be done. Ships the least of all with dangers like floating debris, weather, technical issues, small pleasure craft without sense or reason like always, etc etc etc.

      There will be a gazillion incidents and we will revert back to human control again.

  • Lucifer

    40% my ass!
    Det ska laddas någonstans ifrån och detta någonstans har också energiførluster. Laddas det av ett kraftverk med generatorer så ær det ca 60% i ren dieselverkningsgrad PLUS de 40% i fråga på fatyget vilket ger 76% energiførlust.

    Varfan de får 85% på ett vanligt fartyg førstår jag inte heller. Man brukar rækna med 52% verkningsgrad før en långslagare och ca 46-48% før fyrtaktare med direktkoppling på axeln.

    Man kan ju førstås rækna med energiførlusterna i att raffiniera och transportera bræsnlet men då applicerar samma sak på landbacken. Æven om magifartyget skulle køra på el från vattenkraft eller nått så skulle det fortfarande ha en enorm energiførlust.

    • Anonymous

      Jag misstänker att 85% förlust är en kombination av verkningsgraden i både dieselmotor och propeller.
      Det faktum att denna konceptbåten inte kommer gå särskilt fort gör att du kan ha en propeller med relativt sett högre verkningsgrad (i princip större diameter och lägre varvtal i förhållande till effektuttag).

      Ett klassiskt fartyg med 4-taktare kanske förlorar 55% i motorn samt upp mot 60% i propellern pga högt effektuttag på relativt sett liten diameter.

      Detta konceptfartyget kanske förlorar ~10% på drivlinan från batteri till mekanisk kraft samt 30% på propellerverkningsgraden.

      Bägge ovan exempel är båten isolerat från omvärlden.

  • Rogge Värmdö

    34 miljoner dollar tillåt mig småle

  • Anonymous

    Detta är ju bärgar firmornas våta dröm 50% av lastens och fartygets värde varje gång de hamnar ut och byta säkringför att få iland ekipaget! Dags att byta bransch!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.