Nytt LNG-fartyg byggs av JT Cement

Fotograf: Erik Thun AB

Kategori: Miljö | Fartygsaffärer | Skeppsbyggnad

Första bulkfartyget för multi fuel

Erik Thun och KG Jebsen Cements samriskbolag, JT Cement, bygger fartyg med multi fuel-motor. 

Till det nya joint venture-företaget JT Cements flotta på åtta fartyg ska nu läggas ett bulkfartyg för LNG-drift. Bulkfartyget byggs just nu på Ferus Smit-varvet i Holland.

Totalt har JT Cement åtta torrlastfartyg, varav sex kommer från KG Jebsen Cement och två är nyinköpta bulkbåtar från 2008. De två sistnämnda är konverterade till självlossande cementbåtar.

Ska köras på LNG

Det nya fartyget, som ska levereras i augusti 2015, får en så kallad Dual Fuel-motor från Wärtsilä med kapacitet att drivas på flytande naturgas, marin dieselolja eller HFO (Heavy Fuel Oil).

Motorn är en sexcylindrig 34DF och fartyget blir därmed det första bulkfartyget att utnyttja Wärtsiläs multi fuel-kompetens.

Enligt Erik Thuns Henrik Källsson ska det nya fartyget dock köras på LNG.

– Ja, det är själva orsaken till att vi gör den här investeringen. Att köra på LNG lönar sig i långa loppet, eftersom den flytande naturgasen är ett billigare bränsle än marin diesel. 

Det nya fartyget ska sättas i trafik inom SECA-området i Nordeuropa. 

Kommentarer

  • Stisse

    Nya första klass fartyg för redaren,men var skall besättningen bo.Jag har svårt att se att det kan vara några hytter i däckshuset.Däremot verkar lastlådan ordentligt tilltagen.

  • Anonym

    Under backen går ?

  • kroken

    För sådana rederier har besättning lägst prio. Last, båtarna och ekonomin.
    Sedan landsorganisationen.
    Kanske att det är besättningen efter det..

    • Realist och sjöman

      Och vilken prioritering tror du skulle funka då?
      Besättningen är en nödvändig utgift för att transportera lasten (som ger intäkter) och underhålla båten (för att bibehålla värdet på investeringen).
      Tro mig, den som kunde lösa ovanstående uppgifter utan besättning hade gjort så!

  • Robbi

    Ni svenskar bara gnäller om allt o allihopa. Ni tycks trivas bäst endera på fikat eller bädden, men skyr jobbet som pesten

  • kroken även han sjöman.

    Tror du inte utländska sjömän gnäller din skojare! Du vet inte vem du yttrar dig till.
    Ändå öppnar du käften.
    Tala om för mig vart jag anonymt kan ventilera mina tankar, inte ombord iaf och jag tycker då att det känns som vi ombord har låg prio..alltså talar jag om det här.
    Jobba? Du skulle bara veta lilla Robbi.
    Men tänker inte ens ta den diskussionen då sådana slöfockar som du antagligen alltid har det lite hårdare än andra..
    Å realisten vet inte vad du ville ha sagt!?
    Men den dagen thun gänget har det lika bra som tex donsötanks besättning tar jag tillbaks mina ord.
    Thun båtarna är ju en rullande lastlåda utan bygge och bekvämligheter.

    • Realist och sjöman

      ”Thun båtarna är ju en rullande lastlåda utan bygge och bekvämligheter”
      Sant som du skriver kroken. Och det har gjort familjen Källson till miljardärer medan snart sagt alla andra kustredare i Sverige har slagit igen butiken. Trist för sjöfolket att segla runt i en ”lastlåda utan bygge och bekvämligheter” men det är inte heller syftet med verksamheten att tillhandahålla bekvämligheter till dom anställda. Jag är bara realistisk som inser det även om jag och tycker det är tråkigt för dom ombord.

      • kroken

        Sant! Kanske därför utländska sjömän tar över, lättare att utnyttja..
        Hur som helst jag har gått iland för ett par månader sedan och lovar att aldrig sätta min fot på en båt igen.
        Avtalen iland är helt enorma i jämförelse. Får se vad man tycker om ett år men känns helt onödigt att gå ut igen. Finns ju ingen sjöfart kvar ändå…

        • Realist och sjöman

          Det handlar inte om att utnyttja, besättningen är ombord helt frivilligt, får lön var månad och så vidare enligt avtalet (inte hos alla redare men i detta fallet tror jag nog det).
          Har ingen insyn i Thuns personalpolitik men dom har många båtar och alla är bemannade enligt Safe Manning Document och såvitt jag hört är ingen tvingad att ta anställning mot sin vilja. Dom som vill ha en större hytt kan ju säga upp sig och gå.

          • kroken

            Man väljer hur man vill se det.. Lika mycket sanning i dina ord som mina..
            Kämpa på klusterfolket som orkar jag har tappat min sjöfartsanda..
            Ha det gott..

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.