DFDS miljö- och hållbarhetschef Poul Woodall.

Fotograf: DFDS

Kategori: Miljö | Politik | Regelverk

DFDS tror inte på svaveldirektivet 

Enligt DFDS:s chef för miljö- och hållbarhet, Poul Woodall, kommer svaveldirektivet aldrig att verkställas. 

Det var under SMM-mässans paneldebatt om ”Grön maritim miljö”, som Poul Woodall släppte den kontroversiella kommentaren som väckte förvåning bland både debattdeltagare och åhörare, skriver Tradewinds på webben.

– 28 länder har godkänt reglerna i Seca-området, men inget land har avsatt en budget för efterkontroll. Bara ett av tusen fartyg inspekteras idag och tester av emissionerna görs mycket sällan, angav han som skäl för sitt påstående.

Lag saknas

Poul Woodall ifrågasatte också om det finns någon lag som gäller för fartyg av olika flagg, i olika länders hamnar eller på internationellt vatten. 

Enligt Woodall har DFDS investerat 100 miljoner euro i skrubberlösningar för flera av dess befintliga fartyg. Trots det kommer rederiets bränslekostnader att öka med cirka 60 miljoner euro under 2015. 

Väntar konkurser

– Detta ska jämföras med att DFDS gjorde en koncernvinst på 50 miljoner euro förra året. Den totala extra bränslekostnaden för Nordeuropas sjöfart kommer att uppgå till drygt 2,3 miljarder euro. Många kommer att gå i konkurs, hävdade han.

Trots Poul Woodalls brist på tilltro till ländernas engagemang ska DFDS anpassa sig till de nya reglerna. 

Kommentarer

  • Per Nordström

    Vår nya rödgröna röra har säkert ett vapen som prickar och lagför svavelsyndarna fast kanske inte än på ett tag.

    • Anonymous

      Nu vet ju du mycket väl Per att det är inte vare sig den nya rödgröna röran eller den avgående blåröran som skall ta fram detta utan tjänstemännen som är anställda för att se till att lagar efterlevs. Och tjänstemän kan jobba snabbt om dom vill, se på dom elaka typerna som tog fram ISPS!

  • Ingvar Bergman

    Jag är beredd att hålla med Dig. Direktivet kräver samsyn från berörda länder i SECA och jag tror inte vi är där på länge än. Vem kontrollerar på internationellt vatten i området och vem räknar ut ’vinsten’ för den fuskande redaren, vilken skall ligga till grund för evtl. straffavgift.
    Frågorna är många och tiden knapp.

    • Snobben

      Vinsten är väl helt enkelt prisskillnaden mellan hög och lågsvavlig bunker multiplicerat med förbrukningen? Priset står på fakturan eller så slår man det på nätet och förbrukningen hittar man i oljedagboken och bunkerkvittona. Det skulle tom en nautiker som jag klara av! Allt som är nytt är inte omöjligt.

  • Anonymous

    Sedan har vi Ryssland som gör precis hur dom vill, i dessa sanktions tider kan allt hända och det riktigt snabbt.
    Skulle fartygen som går på Ryssland fortfarande få köra med högsvavlig tjockolja (utan straff)så blir det ju lätt så att fartygen kör på internationellt vatten till och från östersjön endera via St.Petersburg eller Kaliningrad.

  • Anonymous

    En klar majoritet av de redan excisterande reglerna som sjöfarten har att rätta sig efter följs ju, kanske inte till 100% överallt varje dag men ganska bra. Så varför inte just denna?
    Det fanns säkert inte helt perfekta system för att kolla efterlevnaden av tex SOLAS, MARPOL och ISM heller tre månader innan dom trädde i kraft men idag är det inte lätt att komma undan ens som ryss om man vill segla i internationell trafik.
    Mycket konstigt resonemang av en person i hans position att regeln är värdelös för att ingen vet idag hur den skall kontrolleras i framtiden. Det kommer nog när det blir dags, var inte oroliga!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.