Sparprogram. Samarbetsförhandlingarna mellan Wärtsilä och personalen har lett till att 142 fast anställda sägs upp i Finland.
Nyheter
-
-
Ny order. Färjor för den kanadensiska ostkusten som byggs av holländska Damen får utrustning från MacGregor.
-
Spänt läge. Enligt lokala rederier kommer godstrafiken till och från Ukraina nu att flyttas över till hamnar som fortfarande är i ukrainska händer.
-
Duo försvinner. Concordia Maritime och finska Neste Oil säljer sina två gemensamägda tankfartyg Stena Poseidon och Palva.
-
Köps upp. Den marina programvaruleverantören NAPA får japanskt klassningssällskap som ny ägare.
-
Stort belopp. Svensk-norska biltransportrederiet Wallenius Wilhelmsen Logistics (WWL) bötfälls med USD 34,5 miljoner för brott mot japansk antitrustlagstiftning.
-
Stor utmaning. Sjöfartsverket får in 150 miljoner per år i svavelavgifter från sjöfarten – pengar som försvinner då tuffare svavelregler införs 2015. Myndigheten letar nu febrilt efter andra avgifter – för motsvarande intäkter ska in.
-
Miljarder på spel. Sju projekt med koppling till svensk sjöfart eller svenska hamnar har ansökt om pengar från TEN-T-programmet.
-
Teknologin finns. Rent tekniskt skulle det vara möjligt att bygga framtidens brygga redan idag, men det är snarare lagstiftningen som ännu ställer begränsningar.
-
Föll överbord. En sjöman föll överbord från ett litet lastfartyg i Nystads hamn och drunknade.
-
Offshore. Västsvensk offshore möts i Mexikanska golfen när Floatels nya rigg installerar Chevron-rigg designad i Göteborg
-
Lurar rederier. Transportstyrelsen bekräftar att två utländska rederier har fått falska fakturor i samband med hamnstatskontroller i Sverige – bedrägerierna är avancerade med riktiga underskrifter och stämplar.
-
Lågsvavlig. Den nya bunkerolja som Preem håller på att ta fram för trafik inom SECA blir billigare än marin gasolja.
-
Intressant. En ny typ av tyngre lågsvavlig bunkerolja kan bli det alternativ som isbrytarflottan går in för efter 2015.
-
Reafynd. Köptes in av det konkursdrabbade varvet P+S Werften för att ersätta färjorna Kronprins Frederik och Prins Joachim på linjen Gedser-Rostock
-
Byggstart 2015. Enligt Sjöfartsverket blir miljökonsekvenserna av projektet i slutändan positiva, även om det blir buller och påverkan på fisket under arbetets gång.
-
Mer trafik. Gotlandsbåten har ansökt om kajplats för 2015 och flaggar för att man vill trafikera från maj till september.
-
Karriär. Shipping Chicks är namnet på ett nytt kvinnligt nätverk inom sjöfarten med målet att förenkla övergången från studier till arbetsliv.
-
Inte välkommen. Det grekiska styckegodsfartyget Mermaid har bannlysts från att anlöpa EU-hamn under kommande tre månader efter en ny kvarhållning.
-
Extremt viktig. Den arbetsgrupp som har dragit upp riktlinjerna för Finlands sjöfartsstrategi fram till 2022 fastslår att sjöfarten är av yttersta betydelse för landets välfärd.
-
Till motattack. Enligt vd Peter Alexandersson har sjöbefälen hela tiden varit anställda hos AMPM, som fungerar som ett helt vanligt bemanningsföretag.
-
Tungt besked. Förvaltningsrätten går på Skatteverkets linje som har upptaxerat ett stort antal utlandsarbetande sjöbefäl på betydande belopp.
-
Stora skador. Torrlastaren Siderfly som kolliderade med en LPG-tanker i Kielkanalen i slutet av oktober huggs upp i Danmark.
-
Pilotprojekt. Passagerargången på sidan om bildäck på vägfärjan Veronica har renoverats. Om upplägget fungerar ska fler färjor byggas om.
-
Dyr nota. Gotlandsbåten måste hyra in en pråm eller linkspan för att kunna lägga till vid färjeläge 4 i Visby hamn – en kostnad på flera miljoner.