Fredrik Johansson, vd för Pallas Group.

Fotograf: Pallas Group

Kategori: Tank | Torrlast

Hallå där, Fredrik Johansson!

Hallå där, Fredrik Johansson – vd för Pallas Group där styrelsen nyligen fattat stora beslut om företagets framtid. 

Ni ska lämna torrlastsegmentet för att istället satsa på specialfartyg för bränsleleverans till havs – varför?

– Om vi börjar med beslutet att lämna torrlastsegmentet så hade vi visserligen ett bra första kvartal i år med rater som höll en bra nivå, och det var också då vi chartrade in Pallas River. Men sen efter påsk så ändrade sig läget ganska så katastrofalt. 

På vilket sätt? 

– En sak var att många båtar som tidigare varit upplagda kom ut på marknaden, vilket ledde till ett överutbud. Sen var det överhuvudtaget så att godsmängderna minskade generellt. Även den politiska krisen i Ukraina påverkade marknaden negativt. Vi försökte hålla ut, men det blev bara värre.   

Och ni ser heller ingen ljusning i sikte för torrlastsegmentet? 

– Nej, det gör vi inte utan nu vill vi frigöra vår personal och våra resurser till att istället syssla med bunkringverksamheter. Därför väljer vi att avveckla våra torrlastfartyg och har redan inlett arbetet med att sälja Pallas Ocean. 

Hur lång tid beräknas det ta?

– Svårt att säga, ett par månader kanske. Sen när det gäller Pallas River så kommer vi att avveckla henne också, men där kan jag inte säga så mycket mer i detalj i nuläget. Och så behåller vi alltså Pallas Glory och Pallas för att fokusera på bunkringsverksamheten.  

Och så ska ni istället satsa på ett lite smalare segment? 

– Ja, nu sjösätter vi ett nytt fartygsprojekt som vi kallar Pallas Supplier som är ett MPV-fartyg som ska kunna leverera fartygsbränsle, proviant och utrustning till plattformar, seismicfartyg som letar efter olja och liknande. Det ska också kunna fungera som exempelvis forskningsfartyg, så det kommer att bli ett verkligt multi purpose-fartyg. Vi tror mycket på att nischa oss till den här verksamheten, och framförallt tror vi på att ha svensk flagg och svensk besättning till detta. 

Varför?

– Därför att saker och ting bara måste fungera den typ av uppdrag som Pallas Supplier och hennes systerfartyg ska byggas för. Och då har svenskarna rätt kompetens, de kan DP och de är omtyckta var man befinner sig i världen. 

Den svenska besättningen skulle alltså bli en konkurrensfördel? 

– Ja, helt klart. De här uppdragen kräver en annan nivå på service och kvalitet än vad torrlastsegmentet gör, där vi inte har en chans att konkurrera mot låglöneländer som alltid kan gå lägre än oss. Jag tror det är sådant här som Sverige som sjöfartsnation måste satsa på, eftersom man inte kan konkurrera med billig arbetskraft. Vi måste vara klarsynta med vad vi kan konkurrera med.

Detta är väl en typ av specialfartyg som numera har rätt till fartygsstöd?

– Ja, det är det och det är förstås en viktig del i det hela. Tidigare var det ju inte stöd på sådana här fartyg, och hade det inte funnits det nu så hade vi fått flagga i Gibraltar eller något liknande. Så politikerna får ju inte ändra sig i det här.  

De här nyheterna kommer väldigt tätt inpå årsbokslutet..?

– Ja, de råkade hamna så nära tidsmässigt, men har man nya projekt på gång så är man skyldig enligt lag att redovisa det i bokslutskommunikén, vilket vi nu kommer att göra.  

Vad har ni för tidsperspektiv när det gäller Pallas Supplier-projektet? 

– Det tar ju förstås en bra stund att bygga ett sådant här fartyg, och vi har ännu inget befraktningskontrakt klart. Men vi förhandlar med kunder, finansiärer och med leverantörer av fartygsutrustning, där många redan har börjat att ringa. Om allt går i lås är det rimligt att det tar minst två år till leverans. Samtidigt börjar fartygspriserna gå upp nu, så vi vill gärna beställa inom ett år, innan det blir för dyrt. 

Och så har ni valt att pausa projektet med specialbunkringsfartyget för LNG- och metanollastning som ni arbetat med ett tag nu?

– Ja, LNG-båten är lagd i malpåse. Vi hittade aldrig någon kund som ville skriva chartringskontrakt där, det fanns helt enkelt inget underlag. Vi låg nog för långt framme, om 5-6 år kanske det finns tillräckligt många som vill köpa LNG och bunkra det till havs. Även om det nu kommer ett antal LNG-drivna båtar inom 2-3 år, så är det ju inte säkert att de vill bunkra till havs utan hellre går in till en terminal och bunkrar. 

Hur stort är det här beslutet för er, egentligen? 

– Det är väldigt stort och det känns som vi nu väljer väg och gör något banbrytande. Nu nischar vi oss på ett sätt där saker och ting blir dyrare, men där man också kan tjäna mer. Det är enkel matematik, och vi tror på det. Och jämfört med antalet torrlastare på marknaden så finns det ju inte heller så otroligt många sådana här båtar som vi nu vill bygga, vilket också bidrar till att skapa en annan prisbild på intjäningen.

Kommentarer

  • DPO

    Äntligen någon som vågar satsa på något nytt inom den svenska rederi näringen. Jag håller tummarna för att det lyckas och att bolaget bygger sig större med inriktning på offshore. Som artikeln säger så är svensk arbetskraft främst i vårt grannland väldigt uppskattad. Synd bara att inte denna fram tills idag kommer svensk sjöfartsnäring till nytta. Men det kanske blir en ändring på det nu får vi hoppas på.

  • Per Nordström

    Spännande initiativ som det är läge att hålla tummarna för.

  • Kenny Reinhold

    Jag säger lycka till och håller tummarna att ni gör rätt satsning i rätt tid! Vi får tillsammans se till att det som blivit förbättrat hittills, om än så sakta, bibehålls och även vidareutvecklas… Finns mycket att göra ännu bättre för sjöfarten och framförallt för er som då vill satsa svenskt, vilket för oss betyder schysta villkor!!

  • Anonym

    Ja PGS lær ju behøva supportfartyg till sina nybyggen, så dær har ni en potentiell kund, Pallas

  • Agent

    Vad är skillnaden mellan denna fartygs design och en vanlig PSV?
    Om den skall klasas som MPV så måste den ha en mer rejälare kran samt ROV hangar om den skall användas för forskning!

  • Anonym

    Jag träffade Fredrik en gång i Skarvik precis efter att han hade köpt in Pallas (ex-Aquipi Ittuk) ifrån Grönland. Då var han bara runt 20 år men hade styrmansexamen och flera års erfarenhet av bunkertrafik. Jag imponeras ständigt av hans entreprenörsanda. Hade folk i allmänhet bara haft 1/10 av hans kapacitet, så hade vi inte haft några bekymmer med arbetslöshet.

  • Anonym

    Varför fråga Fredrik om torrlastmarknaden.han har ingen aning om denna.Först ansåg han att torrlastmarknaden var fantastisk,Pallas Ocean tjänade mycket mer än när man seglade för Thun.3 månader senare är marknaden katastrof enligt Fredrik.Ja pallas Ocean är ett fartyg som är skrotmässigt.dålig kubik etc inköpt av Fredrik för 24 miljoner kanske värt idag 3,5 miljoner svenska kronor..Pallas River övertagen och,barboatchartrad via Ålansbanken,påkostad vid Falkenbergs varv i 6veckor kostnad 2,5 miljoner kronor. man förlängde då bareboatcharter från ett till 3 år pga varvsbesöket blev för dyrt.Fartygets. intjäning har varit ca 10 000 kr sedan . Pallas tog över kostnad 28 000 kr per dag minus 18000 kr blir 6.5 miljoner minus för fartyget per år.Det kommer att kosta att ta sig ur denna rävsaxen.

  • Anonym

    Å där kom bokslutet! Vilket underbart år. Bara -11,5Mkr. Han borde kanske nöja sig med å bromsa?

  • skeptisk

    Visioner och drömmar kan vara bra men i det här fallet är det inte affärsmässigt så företaget kommer att gå i konkurs. Satsningar som Kostat:
    1. Försök till uppköp av mindre rederi, som inte blev av.
    2. Projektering och option på bygge av LNG bunkerbåt, som inte blev av.
    3. Förhandlingar om köp av bunkerbåt, som inte blev av.
    4. Satsningar på ett inhyrt bulkfartyg (inklusive varvsbesök) som tillsammans med befintligt bulkfartyg ska gå på spotmarknaden. (tvärt emot företagets affärs plan, där långa kontrakt förordas).
    5. Projektering av offshore bunkerbåt ( som företaget helt saknar ekonomiska muskler för).
    Företaget verkar dessvärre leva i en drömvärld. Nu säger man dessutom att man har anställt mer kontorspersonal!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.