Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Juridik | Säkerhet

Befälhavare gripen för sjöfylleri

När en torrlastare på väg in till Göteborgs hamn bland annat färdades på fel sida farleden grep Kustbevakningen in. Det visade sig att befälhavaren hade 1,94 promille alkohol i blodet.

Det var VTS Göteborg som under söndagskvällen fattade misstanke om att något inte stod rätt till när den 90 meter långa torrlastaren – på väg in till Göteborg för bunkring – körde på fel sida om farleden. Dessutom ska han ha frågat VTS Göteborg om det är möjligt att ankra mitt i farleden, eftersom han inte hade tillgång till sjökort ombord. Fartyget hade inte lots ombord. Istället fick VTS guida fartyget till en säker ankringsplats.

Senare kunde skepparen ombord på det bunkringsfartyg som bunkrade fartyget bekräfta VTS Göteborgs misstankar om att skepparen var kraftigt berusad. Därmed larmades Kustbevakningen.

Gick nära andra fartyg 

Men innan skepparen fick fartyget till säker ankringsplats var det flera gånger nära både andra fartyg och olika skär, berättar Kalle Isaksson, förundersökningsledare på Kustbevakningen.

– Vid tillfället var det relativt mycket trafik och fartyget passerade flera gånger för nära andra fartyg. Det var ren tur att inget hände.

Anhållen i väntan på utredning

Befälhavaren fick blåsa och han omhändertogs då testet visade att han hade 1,94 promille i blodet.

– Han greps och är nu anhållen av åklagare i väntan på utredning, berättar Kalle Isaksson.

Den höga promillehalten gör att befälhavaren, som ursprungligen kommer från Estland, är misstänkt för grovt sjöfylleri. Gränsen för grovt sjöfylleri går vid 1 promille. Döms han riskerar han fängelse i upp till två år. 

Kustbevakningen vill inte namnge fartyget.

Denna artikel har uppdaterats den 1 oktober sedan ny information tillkommit.

Kommentarer

  • sailor

    Låt dessa budgetskeppare fortsätta göra bort sig kanske rederierna kan börja anställa lite befäl som är nyktra till vardags…

    • Fredrik

      Nu var det ju helg i går så det kanske inte hjälper….

      • johan

        Finns inga röda dagar på sjön…

  • Signore S

    Det förekommer dessvärre också att svenska befäl förekommer i dessa sammanhang.

    • sailor

      Det ligger ingen sanning i det du skriver, andelen som missköter sig till sjöss på detta vis är ju till större del våra vänner från öst. Om de som du säger förekommer bland svenska befäl, så är dom i alla fall bättre på att ”dricka lagomt” och inte när man skall in i hamn..

    • 'allå'allå'emliga armén

      Kan du elaborera vidare, du som vet. Uppskattningsvis, hur många svenska befäl dricker sig redlösa tror du? Hur många baltiska befäl dricker sig redlösa tror du?

  • Anonym

    ”Döms han riskerar han fängelse i upp till två år. ”
    Tack för det. Nu får vi betala kost och logi för en till. Bästa vore om staten köpte upp fängelseplatser för alla ickesvenskar av Ryssland. Det skulle bli billigare samt att intresset att komma till Sverige och begå brott skulle minska.

  • Anonym

    SCOT TRADER – (med stor sannolikhet, dock ej bekräftat)

  • Daniel Magnusson

    Det var Scot Trader, var själv ute och mötte aset….

  • Rolf B Bertilson

    Det här bevisar tycker jag att ordningen med aktiva VTSer längs kusten är bra. Det är ju inte första gången en VTS hindrar en potentiell olycka. Sedan tycker jag att det varit bättre med en aktiv sjöpolis för det ingripande som nu skedde. Oavsett detta är det bra att den berusade mannen inte längre fick utöva sitt befälskap.

  • Anonym

    Hur ser VTS:en ut för Kalmarsund? Där har ju på senare år också skett några grundstötningar.

  • SE

    Synd att inte en riktig polis fick/kunde ingripa. Som skattebetalare hade det känts bättre sannolikt också för den gripne? Bra av VTS, ta pengar från KBV och öppna fler VTS’er runt kusten då får vi mera för pengarna!!

  • VA

    Detta är ju inte hela historien, det var ju en bunkerbåt inblandad vars skeppare dessutom va uppe på bryggan innan KBV blev inblandat. Skärpning på sjöfartstidningen att ge ut rätt fakta!

    • Adam Bergman

      Tack för informationen. Har nu uppdaterat artikeln. Första versionen av artikeln skrevs baserad på den information som Kustbevakningen gav i ett första skede.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.