Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Passagerarsjöfart | Arbetsmarknad | Ekonomi

800 kan tvingas lämna Stena Line

800 anställda kan komma att tvingas lämna Stena Line till följd av SECA-direktivet.

– Det är ännu inget varsel lagt men det kan komma att påverka personal både ombord och på land, säger Jesper Waltersson, informationschef på Stena Line. Enligt honom så är det det kommande SECA-direktivet som är en av de största bidragande faktorerna till att företaget måste spara.

– SECA-direktivet är den största utmaningen för oss sedan taxfree-försäljningen avvecklades. Det kommer innebära 450 miljoner kronor i ökade kostnader per år för Stena Line.

Positiva till miljöförbättrande regler

I ett pressmeddelande utvecklar företagets vd, Carl-Johan Hagman:

– Vi är positiva till miljöförbättrande regler så länge de är samma för alla och sker i en takt som vi och våra kunder klarar av – så är inte fallet med de nya svavelreglerna. I slutändan påverkar de ökande bränslekostnaderna den svenska export- och importindustrin negativt eftersom en betydande andel av transporterna går på havet.

Ingen definitiv siffra

Jesper Waltersson betonar att 800 personer inte är en definitiv siffra. Det är en del av det stora besparingspaket – eller resultatförbättringsprogram som Stena Line själva kallar det – som pågått på företaget sedan 2013. Besparingarna ska hålla på fram till slutet av 2015 och tills dess ska resultatet ha förbättrats med 1,3 miljarder kronor. Besparingarna innebär, förutom eventuella nedskärningar i personal, bland annat inställda turer på en del linjer.

Testar metanol

Parallellt med besparingarna håller Stena Line på med en rad olika projekt för att minska företagets miljöpåverkan. Enligt Carl-Johan Hagman tittar de bland annat på olika typer av bränsle.

– I början av 2015 påbörjas ett försök med metanol som drivmedel på en av våra färjor. Samtidigt undersöker vi skrubbertekniken och tittar även på LNG som drivmedel. Klart är dock att konvertering och ombyggnad av våra färjor både kommer att ta tid och kosta stora pengar.

Kommentarer

  • Katastrof

    Snart står alla sjömän på Arbetsförmedlingen och letar jobb. Fy fan.

    • Anonymous

      Och vad trodde du? Egentligen? Har man världens högsta skattetryck så blir det för dyrt att anställa. Så länge som Sverige vinner skatteligan så flyttar företagen. Därmed blir bördan större för de som är kvar, som sedan också måste flytta. Tetrapak drog för länge sedan, IKEA har sitt huvudkontor i en brevlåda i Holland…

      Det kommer med nya ”återställare” bli oekonomiskt att driva verksamhet i Sverige. Samtidigt som fler och fler tär på välfärden. Vart tror du det leder?

    • Ismael Alchamed

      Sjomen har under en langre tid rekryterats fran lag kost lander.
      Utbilda er i stallet till nagot yrke som kommmer finnas har i fram tiden.

  • Anonymous

    Någonstans på vägen får man bestämma sig om man ska driva färjerederi eller inte. Bättre för alla att man lägger ner skrotet och låter någon annan ta över!

  • Anonymous

    Natrligtvis så skall det svenska sjöfolket betala detta ochså. Redarna passar nu på att utnyttjla svaveldirektivet för att göra sig av med svenskt sjöfolk. Fartygen flaggas ut och bemannas med billig arbetskraft. Detta får betala de ökade kostnaderna. Alltså släng iland svenskarna så blir det bra ändå. Never ending story.

  • 'allå'allå'emliga armén

    Katastrof…. Svensk transport = http://www.youtube.com/watch?v=UbqThHHeRX0

    ”Snart bara utländska förare med svältlöner på åkerierna. Uppdrag Granskning”

    • Anonymous

      Varven dog på 70-talet. Sjöfarten började dö (utflaggning) på 80-talet. Företagen påbörjade sin stora utflyttning till Asien under 90-talet. Nu flyttar det in en massa människor som kräver försörjning, när det inte ens finns jobb till de som redan är här.

      Skolan har havererat. Och det är inte de senaste åtta årens politik som lett till det. Smaka på orden ”lärarlösa lektioner”. Hmm, när började man med dessa? 70-talet! Hur många tror att den reformen lett till något bra? Att sedan politikerna i 40 års tid gjort det ena korkade efter det andra får åtminstone mig att tro att de inte kommer klara sin uppgift nu heller.

      Fler skall ta del av välfärden. Färre bidrar till välfärden. Gissa vart det barkar…

  • Jonas Jonerup

    Detta kommer knappast som en överaskning för rederierna. Med lite framförhållning hade dom kunnat bygga om fartygen för länge sen. Men då blir det ju mindre vinster för ägarna, såklart. Jag tror också att färjerederierna utnyttjar tillfället att byta till låglönebesättningar i stor utsträckning. Efter 30 år till sjöss känner jag ett stort vemod och ilska över att girigbukarna håller på att göra tusentals svenska sjömän arbetslösa. Som arbetsmarknaden ser ut idag kommer det att ta lång tid innan alla sjöfolk fått sysselsättning igen. Många kommer förmodligen inte få jobb alls. Det kalaset lär blir dyrt för skattebetalarna. Det ska bli intressant att se vad facket och den nya regeringen gör åt saken.

  • Anonymous

    Galet att detta kommer ut i radio först innan dem anställda får veta något !!

  • Lukas G

    Det där är ju ett bra exempel om hur dåligt det blivit för Sverige genom åren. Och det är ingen annan att anklaga för det än dem som driver företagen…svenskarna förstås.
    Det är vårt fel….inte direkt alltså men ni förstår hur jag menar det. Istället för att bli seriös och jobba hårt (och smart) så vill man få lite pengar, fika och gå på semester bara. Det är ju varför svenskarna flyttar till andra länder…det är varför det inte finns jobb i Sverige längre; utom läkare, programmerare, och ingenjör. I dagsläget så är kontakter och nätverk viktigare än kunskap och erfarenhet. Och dem duktiga/olyckliga flyttar till annat land så kan dem få ”lite mer erfarenhet”… det är inte bara Stena, inte bara Saab och andra som drabbats. Detta är mer generellt. Om inte något görs då kommer Sverige likna Grekland i framtiden. Här befinner jag mig i Tyskland, lärt mig tyska och drömmer om att flytta tillbaka…andra flyttar till Norge osv……
    Vi måste rädda våra affärer, rederier och företag. Allt försvinner och ingen bryr sig!

  • Anonymous

    Stena bedriver knappast sin verksamt bara för att ge arbetstillfällen till Svenska sjömän. Kommunism och planekonomi är prövat i några länder med uselt resultat!! Självklart måste Stena som alla andra anpassa sig efter kostnadsläget!! Förövrigt har vi för få miljardärer i dollar och euro i Sverige därför kan så många Svenska företag säljas till utlandet. Kom med någon konstruktivt och sluta gnälla!!

    • Anonymous

      C är prövat i några länder med uselt resultat!!”

      5,7 röstade på V(PK). 3.1% röstade på FI (Fiende?). Vad säger det? Jo att 8,8% tycker att ”kommunism och planekonomi” är något bra.
      Samma människor vill gärna se gratis kollektivtrafik. Basinkomst! Ökad invandring.
      Sedan blir de förvånade när pengarna är slut och de svälter!

  • Arne Jensen

    Skandal, eftersom Stena inte går med förslust så är det bara girighet och större vinster dom vill ha.

    • Anonymous

      Hmm, skandal? Verkligen? Finns det något företag som vill gå med förlust och som inte vill ha större vinster?

      Du kommer bli förvånad när du vaknar upp ur din rosa dröm och inser att du får äta kall mat på äldreboendet (ja det är sant Dorotea kommun (S) beslutade om det i våras).

  • Anonymous

    Detta med SECA är ju inget som kom som en blixt från klar himmel. Vi på DFDS har installerat scrubber på alla Göteborgsbåtar för att möta kraven.

  • Anonymous

    jag trodde man skulle fixa fler jobb

    • Anonymous

      Vem skall fixa fler jobb? Och var skall dessa fixas?

      Tror du verkligen att politiker kan ”fixa jobb”? Bra blåögt i så fall!

  • Anonymous

    Svenska sjömän är alldeles för gnälliga!

    • kroken

      Fjant! Varför är du här å gnäller på gnällande sjömän? Get a life..
      Säkert bär du slips och rör inte mer än höger handen när du pillar på datamusen lr snabeln i tv soffan!
      Säkert gnäller du på musarm..

  • Sven

    Nu är MP med och styr skutan Sverige trots knappt 7%. Förmodligen går vi snart på grund med ännu färre arbeten både på land och till sjöss som följd. Men Svenskarna (inte alla) röstade bort den regering som hade trippel a i rating internationellt. Vem törs satsa i Sverige nu? Stena gör rätt!!

  • Anonymous

    Hej sjökompisar.ja så var det med det,,givetvis kommer det snart andra natonaliteter i färjorna,snabbskolade i svenska,billiga,lydiga, du som säger att vi är lata,släng dig i skottet,jobbar du till sjöss överhuvudtaget,så här kommer det bli äv för Östersjöfärjorna,kul för alla som läser ,,inte ett jobb,jag är erbjuden maskinist jobb i land nu,kanske bäst att slå till,

    • Anonymous

      Ta gärna en skrivkurs i Svenska också. Be om extra hjälp med kommatering, avstavning m.m.

  • Lars Andersson

    Varför bygger inte STENA NGT NYTT med ny teknik?
    Se på.Viking line

  • Bert

    Konstigt att detta meddelas till media innan de anställda är informerade skrämmande och oseriöst.

  • Anonymous

    Visst hade man väl på känn att dom vill få in billig personal ombord, men ändå. Väldigt schysst sätt att få reda på att man kanske blir av med jobbet…

  • Chiefen

    Vi har snart inga rederier kvar! Den som skrev detta måste vara jävligt ung. Det är bara Wallenius kvar av alla vår tidligare stor rederier. Stena Line AB håller på med levande last ” passagerare” och
    är inget Linje rederi och kommer aldrig att bli det. Det var många år sedan dvs 70 talet det började gå utför. Billig arbets kraft är inget problem för rederier. För man har försäkringar för det mest förkommande dumheter skapade av besättning själv…men glada kunder kan man inte köpa eller försäkra sig om vi någon självrisk eller liknade.

  • Anonymous

    Det hær har varit på kænn i stena længe enligt de jag pratat med…

  • Före detta Stena anställd

    Undrar on man har samma NOX avgifter I Sverge som I Norge ?

  • Pia Berglund, VD Sveriges Redareförning

    Nu händer det som alla analyser visade sig skulle hända. Vi är som Carl-Johan säger inte emot miljöregler bara de slår lika mot alla och på ett hållbart sätt. Omställning kräver tid. I andra länder har anpassningsåtgärderna varit betydligt större i Finland har ex. regeringen sänkt farledsavgifterna under viss tid för att kompensera för svaveldirektivet. Ska vi få en grönare värld måste alla ta sitt ansvar staten, transportköparna, infrastrukturhållarna (hamnar, staten), myndigheter mfl. Bara tillsammans kan vi göra detta bättre.
    Kanske dags att se hur den tillträdande regeringen ser på detta?

    • Egon Svensson " the sailor"

      Typiskt Svenskt, skylla pa andra och peka finger och luta sig mot staten och samhallet.
      Detta ar en sak mellan fraktaren och fraktkoparen i andra lander och i USA med
      samma problem = hoj frakterna .

  • Anonymous

    Bra skrivet Pia – helt enig med dig!

    Stat och kommun måste börja visa bättre samarbetsvilja med näringslivet. Nu tvingar de in rederierna i ett hörn, samtidigt som arbetslösheten är påtagligt stor. Då ska våra makthavare heller inte behöva bli förvånade om varsel kommer som en konsekvens. Shipping måste drivas med lönsamhet precis som andra företag, inte som välgörenhet.

  • Anonymous

    Undrar om Stenas ledning trott att om man skjuter direktivet under ”mattan” så kommer det inte träda i kraft? Har ju varit känt i flera år vilket datum som gäller (1/1 2015)

  • Fredrik

    Alla bara skyller på varandra och på regeringarna men vem ser till de som faktiskt blir arbetslösa? Vem bryr sig om de som förlorar arbetet? Vem bryr sig om att det inte är lätt att hitta nya arbeten i denna minskande bransch?
    Vem tar sitt ansvar utan att skylla ifrån sig?
    Ingen.

    • Anonymous

      Alltid någon annan som ”skall ta sitt ansvar”. Otroligt!

      Vi kommer få ökad arbetslöshet alla kategorier. Vi får havererad välfärd. Globaliseringen leder till mer och grövre kriminalitet.

      Fredrik, du har uppenbarligen inte förstått vad som sker just nu. Vi befinner oss i en mellankrigstid. Där alla signaler pekar på ett tredje världskrig. 2020-22 ser sannolikt ut att bli starten till ett världskrig som sker inte bara i Europa, Asien och norra Afrika.
      Ryssland förbereder sig för detta. Europa käbblar på som om inga problem finns. USA leker världspolis och retar upp miljoner.
      Starten av det tredje världskriget hänger bl.a. samman med Dublinförordningens upplösning.

  • Anonymous

    varför är det ingen som kommenterar den orimliga iden att få färjetrafiken lönsam genom att sälja billig sprit i sk border shops, det blir ju ett dubbelfel i hållbara affärsideer, massa onödig körning för att folk ska kunna dricka billigare

  • A Berg

    Stena har känt till kraven i 5 år, men har förväntat sig övergångsregler och undantag i det längsta. P.g.a. internt käbbel och ointresse av att ta vara på kunskaper och id´eer i fartygen och i dess omvärld, så sitter man nu i skiten och låter de anställda ta den största smällen.

  • Anonymous

    Till er som nu blir arbetslösa. Dags för omskolning! Jobben finns inom polisen, brandkåren och kriminalvården. För det är där som man måste ha mer personal för att klara det som är på väg. 1990 hade vi 3 utanförskapsområden. 2014 skall det visst vara 156. Fortsätter kurvan så kommer vi snart ha över 200 utanförskapsområden. Där kommer det finnas massor med jobb för polisen, brandkåren osv.

    Vill du inte jobba i dessa ovanstående yrken kan du börja jobba på asylboenden. Det blir fler och fler och så länge du inte är kvinna kan du få nattjänst också. Kvinnor får dock inte jobba natt eller ensamma på asylboenden i Gävle kommun. Ett beslut som togs i våras av kommunledningen. Varför? Tänker jag inte berätta här för då tas inlägget bort direkt. Föreslår att du kontaktar Gävle kommun för mer info.

  • Dennie

    Tydligen en het fråga.

    Men snälla ni. Om ni skall ha så mycket åsikter kan ni väll i alla fall skriva erat förnam eller alias. Blir ganska krångligt att hålla koll på vilken ”Anonym” som kommenterade vad.

    • Anonymous

      Klicka på ”Svara” så bildas en tråd. Funkar t.ex. bra här och nu.

  • Johan

    Att det skulle ha med bränslet är långsökt. Vi ser redan nu att det kommer produkter som kan liknas vid tung eldningsolja som inte kräver ombyggnad av motorer. Det blir dyrare men efter ett tag kommer det nog hamna på dagens nivå. Exxon marknadsför denna produkt som HDME 50 och även ST1 med en liknande produkt. Alla andra leverantör jobbar med samma produkter.
    Detta kommer redarna satsa på. Allt annat som LNG och skrubbers blir bara marginalprodukter.
    Redarena väljer pragmatiskt det bränsle som är mest ekonomiskt ur alla synvinklar.
    Vi vet tex inte ens vad LNG kommer kosta och dessutom är inte de stor oljebolagen intresserade av att utveckla detta bränsle. Men kan kan få det som att det är bränslet det hänger på så kanske de kan avveckla dåliga färjelinjer med bränslet som utgångspunkt.
    Säg hellre att det handlar om en övereretablering av färjelinjer.

    • Anonymous

      Verkar vettigt det du skriver. Fast jag tror att nybyggen per automatik kommer utrustas med skrubbrar (skrubbers låter mer anglosaxiskt, kanske något för SAOL att bita i).

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.