Magnus Sundström, Sjöfartsverkets projektledare för MonaLisa.

Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Forskning

MonaLisa 2.0 kan få pris

Sjöfartsverkets projekt MonaLisa 2.0 har uppmärksammats på ett hedrande sätt. Projektet är en av sex finalister i brittiska Ship Efficiency Awards 2014. 

Ship Efficiency Awards är ett event som arrangeras av publishing- och eventföretaget Fathom ihop med klassificeringssällskapet Lloyd’s Register. Nästa prisgala – där man uppmärksammar organisationer och personer inom den maritima sektorn som utmärker sig genom en ”effektiv verksamhet, ett implementerat nytänkande och en teknisk innovation” – hålls den 2 oktober i London, och det är alltså till den galan som MonaLisa 2.0 har nominerats. 

”Handlar om att dela”

Närmare bestämt är det projektets huvudaktivitet Sea Traffic Management som har nominerats, vilket man blivit i kategorin ”The One to Watch”.

– Vi är hedrade att vara en av finalisterna. Vi tror att Sea Traffic Management kommer att revolutionera hur information och kommunikation används i den maritima industrin. Alla parter berörs, och alla parter är välkomna att vidareutveckla konceptet. Det handlar om att dela, säger Magnus Sundström, chef för forsknings- och innovationsenheten vid Sjöfartsverket och projektledare för MonaLisa.

Dynamisk ruttplanering

Sea Traffic Management-konceptet bygger på en dynamisk och proaktiv ruttplanering och är en maritim version av flygets trafikledningskoncept SESAR. Med hjälp av modern teknik och realtidsdata samt nya metoder för utbyte av uppgifter mellan fartyg är det tänkt att sjöfartsinformation ska delas och nås av alla behöriga parter. 

Enligt Sjöfartsverket öppnar konceptet upp för ett brett spektrum av nya tjänster som ökar säkerheten för fartyg och besättning, plus att det förbättrar effektiviteten i hela sjötransportkedjan och samtidigt minskar miljöpåverkan. 

Kommentarer

  • Rolf B Bertilson

    Grattis Magnus till denna framgång. Du och ditt gäng har arbetat hårt för detta. Jag hoppas ni vinner!

  • Anonym

    Har fortfarande inte förstått hur det kan minska miljöpåverkan om fartygens rutter förhandsplaneras och måste godkännas från ett kontor långt ifrån verkligheten. Man har ju ett befäl ombord som skall bedömma helhets läget på plats och därefter göra beslut som han hamnar stå för, att sedan blanda in olika organisationer på land är ju enbart en fördröjning i händelseförloppet. I detta fall borde ju även en del av ansvaret skiftas över till land!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.