Fotograf: Containerships

Kategori: Container | Miljö | Regelverk

Två till med LNG-drift för Containerships

Ytterligare två LNG-drivna nybyggen är beställda för Containerships trafik. I order finns därmed fyra fartyg och det blir sannolikt fler.

Containerships satsar stort på LNG och har offentliggjort att man hyr in ytterligare två nybyggen förutom de två som man redan tidigare i år har meddelat om. När de två optionsfartygen levereras från det kinesiska varvet Yangzhou Guoyu Shipyard under 2017 har Containerships fyra LNG-drivna containerfartyg i sin flotta. Enligt rederiet blir man den första operatören av LNG-drivna containerfartyg inom short sea-segmentet.

– Det är viktigt att understryka att de flesta av konkurrenterna på marknaden använder sig av alternativa lösningar som marin gasolja med låg svavelhalt, för att uppfylla kommande regelverk. Dessa alternativ innebär inte investeringar på samma nivå som den lösning Containerships har gått in för. Vår strategi är att ligga långt framför när det gäller miljölagstiftning och att vara en pionjär i ekovänlig sjöfart samtidigt som vi fortsättningsvis erbjuder våra kunder bästa valuta för pengarna, säger Kari-Pekka Laaksonen, vd för Containerships.

Blir fler

Containerships långtidsbefraktar nybyggena från det tyska rederiet GNS Shipping/Nordic Hamburg, som äger fartygen och svarar för teknisk management. Det blir sannolikt fler LNG-drivna containerfartyg i Containerships flotta än de redan fyra beställda.

– Meningen är att det ska bli sex fartyg i serien till att börja med, men det kan bli upp till tio fartyg, säger Pekka Järnefelt, Manager Vessel Operations på Containerships, till Sjöfartstidningen.

De första fyra fartygen kommer inte att få finsk flagg, däremot kan det bli aktuellt för de fartyg i serien som kan komma att beställas efter dessa.

– Vi arbetar hårt för att de följande skulle få finsk flagg, säger Pekka Järnefelt. 

Dual-fuel och skrubber

Nybyggena utrustas med flerbränslemotorer (dual-fuel) från Wärtsilä och kan förutom LNG vid behov även köras på marin diesel- eller tjockolja.

Nybyggena får kapacitet för 1.400 TEU. Om man lastar 45-fots containrar är kapaciteten upp till 639 enheter. Även hjälpmaskineriet blir av dual-fuel typ, vilket innebär att man även kan använda LNG för produktion av elenergi i hamn.

Av de fartyg som för närvarande går i Containerships trafik har den egna Containerships VII och de inhyrda Linda och Aila utrustats med skrubber. Containerships VI och Containerships VIII, som båda har långa TC-avtal, ska utrustas med skrubberanläggningar.

Ser möjligheter

Containerships planerar också investeringar i LNG-drivna lastbilar i Finland, Ryssland och Storbritannien.

Det totala värdet på Containerships investeringar i land- och sjötransporter uppgår till mellan 250 och 300 miljoner euro.

– Detta är ett stort steg för det familjeägda företaget. Istället för att se den nya miljölagstiftningen som en skyldighet ser vi den som en stor möjlighet till hållbar tillväxt. Vår målsättning är att fördubbla vår volym och omsättning inom fem till sex år, säger Kari-Pekka Laaksonen.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.