1,1 miljarder US dollar. Maersk Line beställer en ny typ av 14.000 TEU containerfartyg.
Nyheter
-
-
50 år. Efter ett långt uppehåll på grund av den sovjetiska ockupationen av Estland 1940 återupptogs passagerartrafik över Finska viken 1965.
-
Miljövinster. Cool Carriers startar direktlinje med bananlaster mellan Helsingborg och Ecuador och Dominikanska Republiken.
-
Öppnar sig. I maj 2016 avser Carnival inleda direkta kryssningar från Miami till Kuba med sitt nylanserade "brand" fathom.
-
100 miljoner kronor. Northern Offshore Services har tilldelats management för Göteborgs universitets nya forskningsfartyg R/V Skagerak.
-
För hållbar sjöfart. Alternativa bränslen och optimering av bränsleflexibilitet är ett av utvecklingsområdena inom Hercules-2.
-
Fin placering. Trots att svensk flagg flyttats två pinnhål neråt hör den fortfarande till de bästa i världen enligt Paris MoU.
-
Säkrar utbudet. Genom att hyra in tre effektiva roro-fartyg från Godby Shipping vill Stena RoRo trygga sin tillgång på tonnage.
-
”God tillväxt”. Stena RoRo utökar flottan genom att hyra in tre av Godby Shippings roro-fartyg.
-
Anpassning. SCA anpassar sina sjötransportsystem till ökande volymer i container.
-
Byter namn. Stena Line kommer sätta svensk flagg på Ask, som ska ersätta Stena Scanrail.
-
Generella föreskrifter. Nytt regelverk framtaget av bland annat Göteborgs hamn gör det tillåtet och möjligt att bunkra LNG i godshamnar.
-
Ger upp. Johnny Sid ger upp sina upprepade försök att få Kungsholm till Göteborg efter avslag från Älvstranden.
-
I hamn. Sunnanvik ligger nu vid kaj i Holmsund, där cementlasten ska lossas.
-
Litet djupgående. Navix ser en ny nisch i 13.000 tons tankfartyg med 7 meters djupgående och ingår managementavtal med kazakstanskt rederi.
-
”Mer tydlighet”. 2030 kommer transportsystemen se väldigt annorlunda ut och frågan är hur sjöfarten ska kunna anpassa sig och växa.
-
Nummer fem. Åländska Lundqvist-gruppen har i slutet av juni beställt ytterligare en aframax-tanker från Japan.
-
Hur ser du på varvets framtid? Jan Meyer, vd för Meyer Turku, kommenterar den senaste ordern och planerna på utveckling av Åbovarvet.
-
Sista dagen. Sjöfarten 2030, inre vattenvägar och miljöpåverkningar i Östersjön. Sjöfarten i Almedalen går in på sin tredje dag.
-
Fler order. Meyer Turku bygger ytterligare två kryssningsfartyg för snabbt expanderande TUI Cruises.
-
Forskningsfokus. Lighthouse har tagit fram tio nya viktiga forskningsområden och varvsdöden är en myt. Sjöfartens andra dag i Almedalen är till ända.
-
Prisbelönas. Konverteringen av Stena Germanica till metanoldrift uppmärksammas av Transportföretagen.
-
Lasten problem. Just nu är bedömningen att lasten från grundstötta Sunnanvik måste läktras innan fartyget kan dras flott.
-
En chans till. En helt ny lösning för att få Kungsholm till Göteborg är att överföra hyreskontraktet för varvsområdet. Nu saknas bara hyresvärdens samtycke.
-
”Varvsdöden”. Kristdemokraternas dag i Almedalen och de sjöfartsintresserade snackar forskning och varvens framtid.