Namnbyte. Ivar Oil byter namn till ScanOcean och växer på personalsidan.
Nyheter
-
-
Ägarbyte. För att slippa sanktioner och komma in på kryssningsfartygsmarknaden letar USC efter en ny majoritetsägare till Arctech i Helsingfors.
-
Förbud. Svensk Sjöfart håller med de organisationer som vill se tuffa regler mot otillåten bunkerolja i tankarna från 2020.
-
Växer. NOS tecknar samarbetsavtal med Fred. Olsen Windcarrrier.
-
Kinesisk hamn. Planerna på en stor containerterminal i Lysekil har blivit en fråga som engagerar många. Och de flesta är kritiska.
-
"Strategiskt steg". Åländska Alandia förvärvar ägarandel i svenska NMI för att utveckla sin sjöförsäkringsverksamhet.
-
Flest passagerare. Tallinntrafiken ökar och Helsingfors placerar sig som nummer ett bland Europas passagerarhamnar.
-
Pengar att söka. Thordéns Stipendiestiftelse delar i år ut 70.000 euro till sjöfartsrelaterade utbildningar.
-
Uppgraderad. Under dockning i Tallinn har Viking Lines färja Rosella fått bland annat en ny bar.
-
Sund mat. HH Ferries Hamlet utrustas med bistrobar med en "hög kulinarisk nivå".
-
Global ökning. En stor andel sjöburet gods går redan i dag via Kina. Men andelen kommer bara öka, om man ska tro talarna på Executive Meeting.
-
Världens första. Stena Bulk genomförde i går världens första digitala dop. Detta vid invigningen av det nya köpenhamnskontoret.
-
Isbrytning. Efter Ale ger sig nu även Ymer ut och bryter is i Bottenviken.
-
Startskott. Det är hela branschen sak att få bort sexuella trakasserier, menar Rikard Engström, Svensk Sjöfart.
-
Letar. Linda Line har sålt sina mindre katamaraner och letar på marknaden efter en större med bilkapacitet.
-
Flott. Grundstötta Halland kunde för egen maskin backa bort från grundet och gå till kaj i Mönsterås.
-
”Större förståelse”. Över 1.100 medlemmar har samlats i gruppen #lättankar. Nu hoppas de på förändring.
-
”Agerat helt korrekt”. Ett fartyg lastat med timmer gick på tisdagen på grund utanför småländska Mönsterås.
-
Större fartyg. Nordlink inleder i vår trafik på Finnlines linje Kapellskär–Långnäs–Nådendal.
-
Ny teknik. Langh Tech lanserar nästa generation av membranteknik som effektiviserar rening av processvatten från skrubbar och EGR.
-
”Konkret förankrat”. Intruktörernas roll är avgörande för om simulatorutbildningar ska ha en positiv effekt.
-
Drastisk minskning. Containerterminalens volymer minskade rejält under förra året, samtidigt går övriga segment starkt.
-
56 skadade. Ingen person omkom inom svensk yrkessjöfart under 2017, enligt statistik från Transportstyrelsen.
-
Nytt kapital. Bitarna börjar falla på plats för en finansiell omstrukturering av Viking Supply Ships A/S.
-
Nya kontrakt. Concordia och Stena Bulk befraktar in ytterligare två MR-fartyg.