Katalysator. En uppgraderad Karin innebär en kraftig minskning av koloxid-, kväveoxid- och partikelutsläppen.
Nyheter
-
-
Bilarna ökar. De flesta godssegment noterar en ökning i Göteborgs hamn, mest ökar bilhanteringen.
-
Propeller Prize. Årets vinnare i kategorin Marin teknik är Green City Ferries.
-
Miljörabatt. Sveriges Skeppsmäklareförening föreslår ett tredelat rabattsystem som ska stimulera både miljösatsningar och överflyttning av gods till sjö.
-
Hybrider. Finnlines tillämpar ett nytt koncept med nollutsläpp i hamn på roro-nybyggen.
-
Expanderar. Stena Oil storsatsar i Fredrikshamn där man kommer att bygga Danmarks största oljeterminal.
-
Hållbarhetsmål. Stena Line arbetar aktivt för att bli branschledare inom hållbar sjöfart.
-
Framtida bränslen. GreenPilot-projektet har visat att metanol fungerar som ett marint bränsle, enligt projektgruppen.
-
Snickare. De ombordanställda på Kalvoe fick även agera snickare vid lossningen av 16 huskroppar på Oaxen, utanför Södertälje.
-
Världsledande. Göteborgsbaserade Scandinaos ska utveckla nio metanoldrivna fartyg för den indiska staten.
-
Flexibelt. Eckerö Linjen inför nästa år ett nytt bokningssystem för färjetrafiken mellan Grisslehamn och Åland.
-
Backar. Stena AB redovisar ett resultat före skatt på 1,3 miljarder kronor för 2017, vilket är nästan en miljard sämre än fjolårets resultat.
-
Jobbar grönt. Terntanks Tryggve Möller har valts in i styrelsen för Clean Shipping Index. Donsöredaren Möller är tacksam för förtroendet.
-
Premiärbesök. Göteborg hör till de första hamnar som nybygget Mein Schiff 1 besöker efter leveransen från Meyer Turku förra veckan.
-
Nytt kryssningsmål. Copenhagen Malmö Port och Region Gotland står bakom satsningen på den nya kryssningskajen i Visby, som invigdes i söndags.
-
Fortsatt förtroende. Samarbetet måste bli bättre. Det var en av slutsatserna efter att politiker mötte rederierna på Svensk Sjöfarts årsmötesdag.
-
Automatisk angöring. Ny teknik framtagen av Wärtsilä gör det möjligt att lägga till vid kaj utan hjälp av befälhavaren.
-
-
Avvägningar. Inför 2020 väntar många och svåra val för både fartygsoperatörer och bunkerbransch, det förutspådde Iain White på Exxon Mobil på onsdagens tekniska seminarium hos Northern Energy & Supply.
-
Femte gången. Viking Line har bäst service på Östersjön, enligt en undersökning gjord av Service Score.
-
Krävs incitament. Sjöfartsverkets avgiftshöjningar skapar orimliga konkurrensförutsättningar för sjöfarten, menar Ostkusthamnar i samverkan.
-
Volontärarbete. Stena Line och Mercy Ships samarbete har utsetts till Årets insamlare av Frivillighetsorganisationernas Insamlingsråd.
-
Visades upp. Viking Grace är det första kryssningsfartyget i världen med rotorsegel – en nygammal metod som spar bränsle och minskar utsläpp. På onsdagen visades satsningen upp.
-
Minskad miljöpåverkan. Låg tillverkning och stora lager gör att Concordia Maritime får en svag start på 2018.
-
Störst på kanalen. DFDS har skrivit charteravtal med Stena Roro om ett nybygge som uppges bli DFDS största på Engelska kanalen.