Färjor på leden Helsingborg–Helsingör.
Joachim Sjöström

Ökad godstrafik för HH-Ferries

Scandlines trafik mellan Helsingborg och Helsingör fortsatte att öka under tredje kvartalet 2018 och tog även den största delen av den totala ökningen av godstrafik över Öresund.

Relaterade artiklar

Antalet bilar och passagerare föll något under HH-Ferries tredje kvartal 2018 till följd av den ovanlig varma sommaren. Men samtidigt ökade godstrafiken och enligt bolaget var tillförlitligheten och kapacitetsutnyttjandet fortfarande högt på trafiken mellan Helsingborg och Helsingör.

Antalet lastbilar steg i tredje kvartalet med nära sex procent till 109.000 bilar, jämfört med 103.000 bilar samma kvartal 2017. Det innebar att godsmängden ökade från 1.186.000 ton till 1.224.000 ton.

Färre passagerare

Totalt genomfördes 12.800 avgångar, vilket är i nivå med 2017. Dock sjönk antalet personbilar med cirka fyra procent, från 456.000 till 439.000, och antalet passagerare sjönk från 2,47 miljoner 2017 till 2,3 miljoner tredje kvartalet i år.

– Scandlines Helsingborg-Helsingör är den ”flytande bron” i den norra delen av Öresund och under årets första 9 månader har vi tagit en markant större del av tillväxten i godstransporter än vad den konkurrerade förbindelsen i Syd (Öresundsbron, reds.anm.) har gjort. Våra företagskunder väljer i större utsträckning vår rutt för att få en kortare, grönare och snabbare väg till sin slutdestination. Mycket hög tillförlitlighet och kapacitet vid de rätta tidpunkterna betyder mycket för våra fraktkunder, säger Johan Röstin, CEO för HH Ferries AB, i ett pressmeddelande.

Största batterifärjorna

Under kvartalet har rederiet också genomfört de sista justeringarna och testerna av laddstationerna och batterierna ombord på Aurora och Tycho Brahe. Den 9 november kommer de ha officiell invigning av färjornas batteridrift.

– Vi är mycket stolta över vårt batteriprojekt vilket gör det möjligt för Aurora och Tycho Brahe att segla på grön el, vilket innebär att 60 procent av rederiets avgångar numera kommer att genomföras utan skadliga utsläpp till luften. Det har varit väl värt alla ansträngningar och utmaningar, säger Johan Röstin.