Elementär betydelse. Trafikanalys uppföljningsrapport visar att svenska rederiers vinstmarginal är så låg att de sannolikt skulle tvingas till utflaggningar utan sjöfartsstöd.
Nyheter
-
-
Vill utveckla. Wisby Tankers vill behålla sina svenska ombordanställda och utveckla den svenska sjöfarten. Därför flaggar rederiet in två av sina fartyg som går i global trafik.
-
The Captain. 24 sidor helgläsning i digital form om aktuella frågor som cybersäkerhet och autonoma fartyg.
-
Nytt nummer! Vaktbefälens vardag, Stena Impero-dramat och brexit-debaclet – tre av ämnena i vårt extra fullpackade julnummer.
-
Vi ses 2020. Nästa nyhetsbrev kommer ut efter trettondagen.
-
Tio år. Europeiska kommissionen bedömer att det svenska sjöfartsstödet är i enlighet med EU:s riktlinjer för statsstöd.
-
50 miljarder. För att uppnå sjöfartens klimatmål föreslår den globala rederinäringen en fond där de största betalarna är de som har de största utsläppen.
-
Inflaggning. Wisby Tankers har hissat svensk flagg på sin MR-tanker Wisby Pacific. Glädjande nyheter, kommenterar Svensk Sjöfart.
-
Nummer fyra. Containerships Arctic ingår i en serie fartyg konstruerade för containertrafik inom Nordsjön och Östersjön.
-
Rekord. När det fortfarande är två veckor kvar av 2019 slår containerhanteringen i Stockholms Hamnar det förra rekordåret 2017.
-
Klimatsmart. För att dra sitt strå till regeringens klimatmål anpassar nu Kustbevakningen ett antal av sina fartyg så de blir mer energisnåla.
-
Byggs om. Stena Line investerar 50 miljoner kronor i ett renoveringsprogram för sina två färjor på den kraftigt växande linjen Trelleborg–Rostock.
-
Initiativ. Transportköpare går samman för att främja rederier som opererar en ansvarsfull bulksjöfart.
-
Granskas. Riksrevisionen anser att Svenska skeppshypoteks verksamhetsform ger begränsad insyn och liten möjlighet till statlig styrning och därför bör ses över.
-
Ja till stöd. EU-kommissionen har godkänt att Energimyndigheten lämnar stöd till SEEL inom ramen för viktigt projekt av gemensamt europeiskt intresse.
-
Arktis. Ryska Rosatom planerar i samarbete med Delo Group att inleda containertrafik genom Nordostpassagen.
-
Digital struktur. Semcon hjälper Stena Line att strukturera och tillgängliggöra all insamlad data från rederiets olika AI-system.
-
VIKING Life-Saving Equipment. Köpet av Drew Marines FSR-avdelning ska innebära ett utökat erbjudande för Vikings kunder.
-
Ramavtal. SSPA har tecknat ett nytt ramavtal med Stockholms Hamnar för bland annat fartygssimuleringar och riskinventeringar.
-
MSC minskar utsläppen. Containerrederiet MSC räknar med att sänka sina CO2-utsläpp med 15–20 procent.
-
Green Gothenburg Gateways. Under fredagen lanserade APM Terminals i Göteborg sin nya miljöstrategi och avtackade vd Henrik Kristensen.
-
CO2-utsläpp. Ny rapport visar att vissa rederiers koldioxidutsläpp är i nivå med kolkraftverkens.
-
Costa Smeralda. Costa Groups nya LNG-drivna kryssningsfartyg har lämnat varvet Meyer Turku i Åbo.
-
Ny linje. Inför den kommande flytten från Varberg till Halmstad har befäl på Stena Nautica övat att lägga till i Halmstads hamn.
-
Svensk studie. Psykisk ohälsa är en av de vanligaste orsakerna för sjukskrivning bland svenska sjömän. Nu ska forskare knutna till Chalmers och VTI undersöka problemet närmare.