Sjöfartsverkets sjömätningsfartyg, på bilden Anders Bure, används i sjömätningen av Göteborgs skärgård, men också en autonom undervattensfarkost.

Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Forskning | Säkerhet

Göteborgs skärgård sjömäts med ny teknik

”Skärgården har aldrig tidigare sjömätts, annat än med handlod”, berättar projektledaren för den sjömätning av Göteborgs skärgård som nu drar igång.

Projekt Oskar, förkortning för Optimering av Sjöburen Kollektivtrafik och Annan Regelbunden trafik, är ett samarbete mellan Linköpings universitet, Sjöfartsverket och Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Säkrare sjökort

– Alla som rör sig inom Göteborgs södra skärgård kommer att kunna dra nytta av projektet. Skärgården har aldrig tidigare sjömätts, annat än med handlod. Därför kommer vi nu att kunna se en hel del nyttor med projektet. Både genom nya och säkrare sjökort och genom smartare resvägar, säger Linda Blied, kartingenjör och projektledare vid Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.

32 kvadratkilometer

Sjöfartsverket meddelar att en yta på hela 32 kvadratkilometer ska sjömätas, främst med myndighetens egna sjömätningsfartyg. Sjöfartsverket planerar också att använda en autonom sjömätningsfarkost, som på egen hand ska mäta av mindre områden i skärgården.

– Baserat på Sjöfartsverkets sjömätningar kommer VTI att ta fram en modell som optimerar bland annat kollektivtrafikens rutter för att uppnå samhällsekonomiska nyttor i form av till exempel kortare restider, lägre bränsleförbrukning, lägre utsläpp och ökad säkerhet, säger Inge Vierth, utredningsledare vid VTI.

Projekt Oskar, som till största delen finansieras av Trafikverket, pågår fram till mitten av 2023 och syftar till att optimera resvägarna för både kollektivtrafik och övrig sjötrafik i området.