Stockholm Norvik containerhamn håller vad den lovat och öppnade planenligt i maj 2020. Premiäranlöpet skedde strax före 23:00 i går kväll, den 26 maj, och firas i dag med pompa och ståt. Så gott det går med coronarestriktionerna.
Tunadal
Vid kaj ligger nu det drygt 157 meter långa feederfartyget Tunadal på 1.000 TEU och lossas med hjälp av hamnens nya panamaxkranar. Enligt uppgift från hamnen är kranarna med sina 120 meter i uppfällt läge de största på hela den svenska Östersjökusten.
Stockholms Hamnars marknadschef Johan Wallén berättar i en video som hamnen lagt ut på Facebook att Tunadal nu ska lossa 119 TEU och lasta 32. Senare i eftermiddag avgår hon mot Helsingfors.
500.000 TEU
I hamnen finns också helt nya straddle carriers som hamnen hoppas ska kunna sköta containerhanteringen helt autonomt om cirka två år.
I dag klarar Stockholm Norvik att hantera 250.000 TEU årligen men när hamnen är helt utbyggd ska den kunna hantera det dubbla. Johan Wallén framhåller att det ska jämföras med containerhamnen i Frihamnen som kan hantera 61.000 TEU.
Johan Wallén berättar också att Norvik, som tagit tre år att bygga, inte omedelbart kommer att ta samtliga containeranlöp till Stockholm. Överflyttningen ska i stället ske successivt.
Roro-hamn
Men Norvik kan inte bara ståta med den nya containerhamnen utan också med en helt ny roro-hamn som är sagd att öppna i september. Ett öppnande som även det ser ut att kunna ske planenligt.
Till skillnad från containerhamnen, som operaras av Hutchisons, ska Stockholms Hamnar ansvara för verksamheten i roro-hamnen.