Comeback. Wallenius Wilhelmsen har beslutat att återstarta upp till nio av sina 16 fartyg som just nu ligger i cold layup. Ett av dem är svenskflaggade Mignon som ligger i södra Norge.
Nyheter
-
-
Personaltransporter. N-O-S ger danska Ørsted transportsupport med sina specialfartyg.
-
Tar över. IVL Svenska Miljöinstitutet tar över driften av Clean Shipping Index, som bland annat ligger till grund för hamn- och farledsavgifter.
-
Mer frakt. Trots ett uselt år för passagerartrafiken noterar Wasaline rekordvolymer på fraktsidan.
-
En kvar. Efter försäljningen av Ridgebury Pallas återstår delägarskap i en suezmaxtanker.
-
Extremt ogynnsamt. Viking Line förlorade 70 procent av sina passagerarvolymer under fjolåret.
-
Statistik. Under tisdagen presenterade Tallink Grupp sina frakt- och passagerarvolymer för det fjärde kvartalet 2020, samt de första siffrorna för helåret.
-
Brexit. Några dagar före jul bytte Jutlandia Sea från brittisk till svensk flagg. Skälet var Brexit.
-
Extra helgläsning. Kim Ullman, vd Concordia Maritime, tycker att oljebolagens åldergränser för tankers är godtyckliga och motverkar miljöinvesteringar i befintligt tanktonnage.
-
Långa förberedelser. Nu är det inte långt kvar till brexit, men i Göteborgs hamn är man redo.
-
Hyllning. ”Det här året lämnade julklapparna fartygen, men inte besättningen.” I en video hyllar Lina Beckman alla sina kollegor till sjöss som gjort att vi kan fira jul trots coronapandemin.
-
Extra helgläsning. Under 2020 är det exakt 400 år sedan Göteborgs hamn grundades, ett år före staden. Då var det knappast någon som trodde att det var starten för Skandinaviens största hamn. Se de unika bilderna från hamnens historia.
-
Hemresa. Efter tre månader på Irländska sjön kommer Stena Lines färja Stena Vinga tillbaka till Sverige under självaste julafton. Nästa uppdrag blir mellan Göteborg och Kiel.
-
Drar söderut. Våren 2021 lämnar färjan Wasa Express Kvarken och ersätts av Aurora Botnia.
-
Pandemin. Omvärldens stängningar av gränserna mot både England och Danmark har fått konsekvenser för Stena Line som tvingats stänga ner delar av sin passagerartrafik.
-
Halvtidsutvärdering. Någon tydligt överflyttning av gods till järnväg och sjöfart kan inte ännu skönjas enligt Trafikanalys.
-
Dokumentär. På 1800-talet köper den unge Axel Broström i Värmland en fraktskuta som blir grunden till ett redarimperium som i många år kommer att regera på haven. Under jul- och nyårshelgerna sänder Sveriges Radio en dokumentärserie i fyra avsnitt om redarfamiljen Broström.
-
Nedgång. Även under den traditionellt viktiga sommarsäsongen minskade antalet färjepassagerare kraftigt jämfört med året innan.
-
Debatt: Det svenska 12-månaderskravet för obegränsad sjökaptens- och sjöingenjörsbehörighet ger svenska sjöbefäl konkurrensnackdelar. Dessutom hindrar det nyrekrytering av lotsar, skriver de två sjöbefälen Johan Svedung och Sebastian Backe.
-
Pionjärfartyg. Inte alltid flytande, men alltid säkert på grund. Det är devisen för Thun Tankers nya fartyg i NaabsaMAX-klassen. Nyligen stod Thun Blyth på botten för första gången.
-
Estoniakatastrofen. Statens haverikommission begär att regeringen ändrar lagen om gravfrid vid Estonia, detta för att kunna utföra dykundersökningar av vraket.
-
Bunkring. Den första bunkringen av LNG med inblandning av LBG till havs har ägt rum utanför Göteborg.
-
Expanderar. The Swedish Club ökar sin närvaro i Asien med nytt kontor i Singapore.
-
Brexit-trafik. Det är nu officiellt att det är DFDS som hyr in Visby för trafik inom EU mellan Frankrike och Irland.
-
Intermodal. Stena Line fortsätter att satsa på nya fraktförbindelser genom att kombinera olika fraktsätt. Den 11 januari öppnar de en linje mellan Trelleborg och Bettembourg i Luxemburg.