Skrov och överbyggnad på Wallenius nybyggen får en aerodynamiskt optimerad utformning som reducerar luftmotståndet med en tredjedel.

Fotograf: Wallenius Marine

Kategori: Skeppsbyggnad | RoRo

Wallenius bygger för Volkswagen

Wallenius Marine har beställt två biltransportfartyg från Kina som ska chartras ut till Volkswagen Group Logistics.

De två nybyggen som Wallenius Marine låter bygga på det kinesiska varvet CIMC Raffles får kapacitet för 6.500 bilar. Leveransen är planerad till slutet av 2023 och början av 2024. Designen har tagits fram i samarbete med den danska fartygskonstruktionsbyrån Knud E. Hansen.

Svenskt management

Wallenius Marine kommer också att sköta management av nybyggena som chartras ut för minst tio år till Volkswagen Konzernlogistik GmbH & Co. OHG. Ordern omfattar option på ytterligare två plus två fartyg.

Beställaren uppger att dessa blir de mest bränsleeffektiva PCTC på marknaden. Fartygen utrustas med dual fuel-maskineri för LNG-drift. De blir även förberedda för installation av batterier. Därtill får de utrustning för att kopplas till elnät i land under hamnanlöp. Fartygen är 200 meter långa och 37 meter breda.

Lastdäckens interna rampsystem är designat för att reducera lasthanteringstiden och därmed möjliggöra lägre fart till sjöss.

Ägs av Wallenius

Fartygen kommer att ägas av Wallenius, vilket innebär comeback för företaget som fartygsägande rederi.

– Det är logiskt att ett bolag som har en lång historia inom sjöfarten åter äger fartyg. Vi kommer också att fortsätta erbjuda tjänster inom fartygsmanagement, fartygsdesign och nybyggnation. Denna order från Volkswagen Group Logistics kombinerar dessa tre områden och ger möjlighet till ett holistiskt perspektiv och många positiva synergieffekter, kommenterar Johan Mattsson, vd för Wallenius Marine.