Ny variant. MRM-kurs med samkörning av brygg- och maskinrumssimulatorer ny giv på Chalmers.
Arkiv
- 
      
- 
      Krympande arbetsmarknad. Den svenska utflaggningen drabbar matroser speciellt hårt, framgår det av Arbetsförmedlingen Sjöfarts senaste prognos. 
- 
      Kartläggning pågår. Ansvarig chef på Skatteverket bekräftar att man inlett en förgranskning av rederier som flaggat ut till Färöarna. 
- 
      Snedvrider konkurrens. Om inte NOx-utsläppsbegränsningar införs inom hela SECA området och med samma tidtabell betyder det att sjöfarten på Östersjön missgynnas, anser Rederierna i Finland. 
- 
      Räddade i sista stund. Befann sig bara 200 meter från klipporna när båt från Sjöräddningssällskapet lyckades dra bort det nödställda ekipaget. 
- 
      Dagfärja. Fjord Lines färja Bergensfjord byggs om i Raumo för trafik på linjen Strömstad–Sandefjord. 
- 
      Sekretess råder. Efter vårens intensiva debatt om utflaggningen till Färöarna har en utredning om misstänkt skattebrott påbörjats. 
- 
      Samarbete. Prima Shipping och Dennis Maritime samarbetar inom befraktning för att reducera ballastkörning och öka kapacitetsunyttjandet. 
- 
      Möjligheter och risker. Nordostpassagen innebär inte enbart möjligheter att reducera restid och kostnader. Den kan också bjuda på obehagliga överraskningar. 
- 
      Läcka i pumprum. Stora räddningsinsatser sattes in på fredagsmorgonen efter att norska oljeplattformen Island Innovator börjat ta in vatten och kantra. 
- 
      Sjösatt i Danmark. Isefjord har anlänt till Danmark ombord på ett tungtransportfartyg. 
- 
      Fartygsborgen. Inför 2015 ska det blir enklare för finska rederier att få garantier för miljöförbättrande fartygsinvesteringar. 
- 
      Redo för skroten. Alla miljötillstånd är nu klara inför undersökningsfartyget Argos sista resa. 
- 
      Sjösatt. Det verkar som om det nybygge som Viking Line avbeställde 2010 kan komma att byggas färdigt i Vigo. 
- 
      Med- och motgångar. Sverige fick stort stöd för vissa förslag på mötet för IMO:s miljökommitté, men tillhörde förlorarna i andra frågor. 
- 
      Håller tidtabellen. Finansieringen är på plats och TUI Cruises nybyggen vid STX Finlands varv i Åbo kommer att levereras på utsatt tid, försäkrar varvschefen Jari Anttila. 
- 
      Efterlängtad. Samtidigt oroas både hamnen och Stena av att en folkomröstning om trängselskatt ska försena Västsvenska paketet. 
- 
      Stort intresse. LNG-bunkringen i verkligheten lockade stor publik till konferens. 
- 
      Öppet brev. Rederiet Shipcraft slår nu tillbaka mot den danska redareförening som beskyllt dem för att inte ha stöttat sin besättning tillräckligt. 
- 
      Hybridteknik. Blir sannolikt första färjan i världen som får en uppsättning avancerade batterier som ska komplettera de vanliga motorerna. 
- 
      LNG lockar. Erfarenheterna av LNG-driften på Viking Grace är så goda att man inte utesluter möjligheten att LNG-konvertera flera av sina fartyg. 
- 
      Alla ägg i samma korg. Kustbevakningens samtliga tre stora kombinationsfartyg har den senaste tiden varit i Göteborg för besök på Götaverken. 
- 
      Byggs i Kina. Samarbetet mellan Stena Bulk och Golden Agri Resources förstärks ytterligare genom att option tas på ytterligare två produkttankers. 
- 
      Räddning. Mängder med fartyg, helikoptrar och flygplan samt deltagare från nio länder deltar i Europas största sjöräddningsövning. 
- 
      Plus och minus. Uppstartskostnaderna för Viking Grace tynger ned Viking Lines kvartalsresultat medan passagerarintäkterna ökar. 
 
                   
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
            