Bergensfjord ska byggas om av STX FInlands Raumovarv.

Fotograf: Fjord Line

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

STX Finland bygger om Fjord Line-färja

Fjord Lines färja Bergensfjord tas ur trafik i slutet av året och inleder efter en fyra månaders uppgradering trafik på den nya linjen Strömstad–Sandefjord.

Fjord Line AS har beställt ett omfattande ombyggnadsarbete från STX Finlands varv i Raumo. På passagerar- och bilfärjan Bergensfjord kommer man att bygga om en stor del av inredningen så att bland annat de flesta av hyttavdelningar konverteras till publika utrymmen för att anpassa fartyget till den korta överfarten mellan Strömstad och Sandefjord. Taxfree-avdelningen utvidgas liksom utbudet på caféer och restauranger. Falkum-Hansen Design svarar för planeringen av de nya utrymmena. Kapaciteten blir därefter 1.770 passagerare och 370 personbilar.

Uppgraderingen ska utföras på fyra månader och projektet är värt EUR 30 miljoner. Innan avtalet träder i kraft ska ännu styrelserna i båda företagen godkänna det.

Ytterligare försening

Fjord Line har två nybyggen i order som tar över trafiken mellan Norge och Danmark efter trotjänaren Bergensfjord, byggd 1993. Samtidigt ökas frekvensen radikalt och trafiken fördelas på två linjer, Bergen–Stavanger–Hirtshals och Hirtshals–Langesund.

Fjord Line meddelade i mitten av maj att leveransen av Stavangerfjord, det första av nybyggena, försenas ytterligare och att jungfruresan blir den 14 juli. Det andra nybygget övertar namnet Bergensfjord och levereras under hösten 2013.

Lika villkor

Efter ombyggnaden sätts den gamla Bergensfjord under nytt namn i trafik på Fjord Lines nya linje mellan Strömstad och Sandefjord. Fartyget tas ur trafik den 23 december 2013 och inviger den nya linjen i maj 2014. Överfartstiden blir 2,5 timmar och fartyget gör två rundresor per dag. Fjord Line uppger att Kystverket i förra veckan tog ett beslut som förpliktar Sandefjords kommun att under 2014 fördela seglingstiderna mellan Color Line och Fjord Line på ”transparenta, neutrala och icke-diskriminerande villkor”.

– Beslutet kan inte uppfattas på annat sätt än att rederierna bör tilldelas en avgångstid var under de kommersiellt viktiga morgontimmarna. I Kystverkets beslut är det också preciserat att Fjord Line ska säkras tillgång till infrastruktur i hamnen och att de två rederierna har plikt att samarbeta i hamnen, säger Ingvald Fardal, vd för Fjord Line.

 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.