Sjöräddningsövningen Sarex pågår i farvattnen utanför Bornholm.

Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Haveri

Jätteövning utanför Bornholm

Nu är sjöräddningsövningen Sarex i farvattnen utanför Bornholm i full gång. Med deltagare från nio länder och ett stort antal enheter är det den största sjöräddningsövningen i Europa. 

Övningen pågår under perioden 13 till 18 maj och syftar till att utbyta erfarenheter och rutiner för att utveckla det internationella samarbetet inom sjöräddningen. 

Största övningen hittills

Över trettio fartyg, tio flygplan och helikoptrar deltar i Sarex-övningen som genomfördes första gången 1996 och arrangeras av danska Søværnet. Årets övning är den största hittills med deltagare från Danmark, Sverige, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland och Frankrike.

Från Sverige deltar personal, fartyg, helikopter och flygplan från Sjöfartsverket, Kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet. Ett femtiotal man deltar från Sverige som besättningspersonal och observatörer.

− Sjöräddning bygger i mycket stor utsträckning på samverkan mellan organisationer och stater. I Sverige är det Sjöfartsverket som ansvarar för ledning och samordning av sjöräddningsinsatser. En stor del av insatserna genomförs i samverkan med Sjöräddningssällskapet och Kustbevakningen. Genom att vi deltar i Sarex får vi tillfälle att öva samarbete även med internationella parter, säger Johan Mårtensson, sjöräddningssamordnare vid Sjöfartsverket  i ett pressmeddelande.

Olycka med 100 skadade

Sarex består av såväl workshops och föredrag som olika övningsscenarier till havs. 

Det största övningsmomentet genomfördes igår onsdag, då scenariot var att passagerarfärjan Povl Anker kolliderade med ett annat fartyg och riskerade att förlisa. Ombord på fartyget befann sig drygt 100 skadade och traumatiserade passagerare som evakuerades.

Utbyte av erfarenheter

Massevakueringsövningen genomfördes först som en ”torrövning” på tisdagen, det vill säga som enbart spelad övning utan fysiska fartyg och passagerare. Under onsdagen fick övningsdeltagarna sedan möjlighet att omsätta de teoretiska kunskaperna från torrövningen till praktiskt handlande.

− Det är ett viktigt erfarenhetsutbyte mellan oss och våra grannländer, och vi är glada över förtroendet att få dela med oss av vår kunskap. Förr eller senare kommer vi att larmas ut på gemensamma uppdrag. Då är det viktigt att vi har övat ihop och är trygga med varandra och våra arbetsmetoder, säger Klas Johansson på Sjöräddningssällskapet.

Deltagande svenska enheter:
Lotsbåt 792, Åhus 
Räddningshelikopter 904, Ronneby
KBV 201, Helsingborg
KBV 290, Karlskrona 
KBV 502,  Skavsta
Rescue Adam Johan, Sölvesborg
Rescue Postkodlotteriet, Falsterbokanalen
Rescue Vitstjärna, Visby
Rescue Dan Broström, Käringön 
Rescue Astra, Rörö 

Kommentarer

  • sjöman på sydkusten

    Man borde övat på vintern när is pressar på mot de sydsvenska hamnarna. Märk då att den svenska sjöräddningen inte har en enda enhet att sända ut till ev. färja i nödläge utanför Trelleborg eller Ystad. En omflyttning av sjöräddningssällskapets enheter är enl. mig nödvändig vintertid för att täcka upp denna lucka. Som är idag har man två isgående kryssare liggande på västkusten varav den ena lätt skulle kunna omstationeras till sydkusten.

  • Anonym

    Bra kommentar av ”sjöman på sydkusten”

  • sjöman på sydkusten

    Till Anonym, tack om du ser det på samma sätt. Den svenska sjöräddningen har i verkligheten en urusel beredskap när storm och kuling och isörja ligger på mot de skånska färjehamnarna.
    Men kommenterar man detta på deras hemsida får man de mest verklighetsfrämmande svar tillbaka.

    • Anonym

      Sjöman från sydkusten! Som du inte verkar veta är att sjöräddningsällskapet och sjöräddningen i Sverige är två helt olika saker! I Sverige har sjöfartsverket ansvar för sjöräddning men har till sin hjälp flera olika aktörer! Sjöräddningen är en helt ideell förening som “hjälper till” och har till sin största uppgift att rädda liv! Men Det är dom själva som är hyggliga att ställa upp och har runt ett 20 av 2000 anställda och då är dom flesta anställa på kontoret och är inte ute! Det du säger är i stort sett att sjöräddningsällskapet inte gör vad dom borde! Du borde egentligen säga att sjöräddningsällskapet gör mycke mycke mer än vad dom borde göra! Jag har sett dina kommentarer och blir förbluffad över din inkompetens!

  • Anonym

    Sjöman från sydkusten! Som du inte verkar veta är att sjöräddningsällskapet och sjöräddningen i Sverige är två helt olika saker! I Sverige har sjöfartsverket ansvar för sjöräddning men har till sin hjälp flera olika aktörer! Sjöräddningen är en helt ideell förening som ”hjälper till” och har till sin största uppgift att rädda liv! Men Det är dom själva som är hyggliga att ställa upp och har runt ett 20 av 2000 anställda och då är dom flesta anställa på kontoret och är inte ute! Det du säger är i stort sett att sjöräddningsällskapet inte gör vad dom borde! Du borde egentligen säga att sjöräddningsällskapet gör mycke mycke mer än vad dom borde göra! Jag har sett dina kommentarer och blir förbluffad över din inkompetens!

  • sjöman opå sydkusten

    Citerat från Sjöräddningssälskapets hemsida; //Sjöräddningssällskapet ska hålla intresset för sjösäkerhet och sjöräddning högt, ta fram effektiva åtgärder för sjöräddning samt utföra sjöräddningsuppdrag//. I denna text bör väl införstås att även skånekusten är berättigad till en vinterkryssare ex. Rescue Broström, som lätt kan omstationeras på vintern. För det är ju via hamnarna Trelleborg och Ystad som miljontals resenärer tranporteras till och från kontinenten. En färjeolycka vintertid skulle få allvarliga konsekvenser.

  • Anonym

    Rescue Astra och rescue Broström är mer eller mindre satta som utbildningsfartyg och använd väldigt sällan i SAR-fall! Sen det jag menar är att du verkar tro att all sjöräddning i Sverige sköts av sjöräddningsällskapet! Så är inte fallet! Sjöräddningsällskapet hjälper till för att det inte finns någon Annan som gör det! Och den dagen ni nere i Skåne tycker att sjöräddningsällskapet skall sätta en större båt där nere så är det bara att hosta upp 20-30 miljoner så bygger dom en båt till dej och sätter på den stationen du vill ha den! Alla båtar är donerande av privatpersoner eller liknande och när man skänker en båt så får man välja vart man vill ha den stationerad dom första 10 åren och efter set kan man förflytta den! Men som sagt istället för att lägga krut på sjöräddningsällskapet så tycker jag du skall vända dej till kustbevakningen! Det är dom som får båtar av staten och det är dom som är anställa av staten för att sköta sjöräddning, inte sjöräddningsällskapet! Sjöräddningsällskapet är som sagt helt idieelt och sköts av sånna som har vanliga jobb och får ställa upp och rädda folk mitt i vintern i full storm. Och vad får dom det? Ingenting! Lägg ditt krut på Kustbevskningen och gå till närmaste av sjöräddningsällskapets station så får du veta hur sjöräddning går till i Sverige! Du verkar inte riktigt ha koll på det!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.