Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Utbildning

Ellingsen satsar på Chalmers

Ellingsen Shipmanagement väljer Chalmers för ny variant av MRM-kurs med brygga och maskinrum i samspel.

– Chalmers var den enda skola som svarade ja när jag frågade om de kunde köra en kurs där bryggsimulatorn och maskinrumssimulatorn verkligen var sammankopplade, säger Torbjörn Holkner, QA eller kvalitetsansvarig, på Ellingsen Ship Management i Stockholm.

Andra simulatorcentrum runt om i världen har nog möjligheten att samköra sina simulatorer men enligt Torbjön Holkner var skolan i Göteborg alltså den enda som verkligen kunde tänka sig att köra en kurs.

– Jag har varit motståndare till att skicka folk på kurs, för att det inte alltid har varit så bra. Nu med kraven STCW Manilla blir det obligatoriskt och då vill jag skicka mina besättningar på kurs där de inte bara får en stämpel på ett papper utan en stämpel på ett papper och verkliga kunskaper.

Experimentomgång

Kursen är en specialanpassad variant av Maritime Resource Managemet, MRM, efter Ellingsens beställning men är i grunden Chalmers vanliga MRM-kurs i simulatormiljö, nu med sammankopplade brygg- och maskinrumssimulatorer.

– Det är en experimentomgång men det har varit väldigt bra, tanken är att komma tillbaka i september med de andra besättningarna, säger Torbjörn Holkner som i den här omgången har åtta man på kurs. Sex svenskar, en ryss och en litauer som till vardags jobbar på DFDS fartyg på Nordsjön tränar under tre dagar kommunikationen inom bryggteamen respektive maskin och inte minst mellan avdelningarna.

Tre team

Inför varje scenario som körs i simulatorerna delas gruppen i tre. Ett gäng tar maskin, ett bryggan och ett är observatörer under övningen och tittar på sina kollegor och sedan under briefingen efter övningen ger de sina intryck av hur kollegorna skött sig.

– Vi har väldigt högt i tak, alla känner varandra och kan säga precis som det är, säger Torbjörn Holkner.

Under övningen som Sjöfartstidningen är med på får roro-fartyget i simulatorn på väg in mot Göteborgs hamn problem i maskin. Maskinchefen meddelar bryggan att man har ett ”viscosity problem” och behöver köra maskin på reducerad effekt, farten ska helst vara dead slow. Teamet på bryggan drar ner farten utan att ställa ytterligare frågor. Något som kommer upp på briefingen.

Fler frågor

Vad var det för problem de hade i maskin? Hur länge skulle det ta att lösa? Kunde de klara att gå till kaj med minimal maskinstyrka i den rådande vinden och strömmen och hade egentligen teamet i maskin någon koll på om hur det påverkade fartygets manöverförmåga att gå ”dead slow”?

Maskinteamet löste problmet så snabbt att inga problem uppstod men i en verklig situation var alla rörande överens om att det nog hade varit bra att fråga varandra ett par frågor till för att kunna göra rätt val. Kanske ta norra farleden ut från Göteborg och gå ett varv runt Vinga så maskin får mer tid att lösa problemet.

Kommentarer

  • Rolf B bertilson

    Kan någon berätta mer för mig om Ellingsen Shipmanagement i Stockholm. Är det Elling Ellingsen som drev Sea Linkf under -70 och 80-talet som ligger bakom?

    • Förnamn och efternamn…

      Jo nog är det så alltid.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.