Kategori: Ekonomi | Regelverk

Skatteverket utreder utflaggning

Som Sjöfartstidningen tidigare berättat om har Skatteverket länge haft ögonen på de svenska rederier som flaggat ut och öppnat kontor på Färöarna. Nu tycks Skatteverket ha påbörjat en utredning om de aktuella rederierna. 

Under våren har de rederier som flaggat ut sina båtar till Färöarna varit föremål för en intensiv debatt. Redan i februari berättade Johan Lundberg, regionsamordnare på Skatteverkets avdelning för utlandstransaktioner, för Sjöfartstidningen att ”det finns all anledning att titta närmare” på denna utveckling.  

Följer utvecklingen

– Vi följer ju med vad som händer i branschen och är högst medvetna om att det finns svenska rederier som flaggat ut och har öppnat kontor på till exempel Färöarna. Och där har vi ju kanske skäl att misstänka att det i själva verket bara rör sig om en brevlåda, medan den faktiska verksamheten pågår i Sverige och även all ledning finns i Sverige, sade Johan Lundberg i februari. 

Locket på

Johan Lundberg uttalade sig därefter i våras även i SEKO Sjöfolks tidning Sjömannen i samband med deras rapportering om Färöutflaggningen. Huruvida det verkligen pågick någon utredning kunde han med hänvisning till Skatteverkets sekretessregler dock inte svara på. 

Misstänkt skattebrott

Nu rapporterar dock P4 Göteborg att det de facto pågår en sekretessbelagd utredning om misstänkt skattebrott i samband med utflaggningen till Färöarna och att Johan Lundberg är en av dem som jobbar med Färöutflaggningen. 

– När det är så uppenbart att det är något att utreda, så är vi skyldiga att agera, säger han till P4 Göteborg och tillägger att utredningen sannolikt kommer att vara klar tidigast om några månader. 

Kommentarer

  • Anonym

    En och annan som sitter pyrt till nu… Hoppas inte detta leder till ännu färre jobbmöjlighter för svenskar in svenska bolag med fartyg under utländsk flagg.

  • Anonym

    Om det visar sig stämma så det enda som kommer att hända är att rederierna flyttar sina kontor över sundet och fler förlorar sina jobb, smart SEKO, det gjorde Ni bra…

    • Kenny Reinhold

      Kolla Ann:s inlägg ovan….

  • Ann

    SVT västnytt var ute med detta redan i februari, innan SEKO skrev om det.

    • Kenny Reinhold, SEKO sjöfolk

      Hej Ann, ja, det stämmer!

  • Anonym

    Om man ändrar förutsättningarna för att driva rederi i Sverige skulle denna diskussion/spekulation aldrig inträffa. Om nu de fackliga förbunden under sossarnas tid inte stoppat liknande lösningar som Danmark har hade vi sannolikt varit jämbördiga.

  • Framtiden är ljus?

    Det bästa är nog om alla i Sverige går på bidrag. MP har ju deklarerat att de återigen vill införa medborgarlön. Sossarna/LO ser hellre att folk går på a-kassa än jobbar för minilön.
    Lösningen måste vara att alla svenskar slutar jobba och sedan importerar vi all arbetskraft.

    De svenskar som till äventyrs ändå vill jobba, bör nog flytta härifrån. För inte kommer det bli mycket kvar efter skatt när V(PK), MP och Sossarna fått igenom alla sina återställare och inför alla sina bidrag. Sossarna måste ju också riva sitt kära miljonprogram om de skall få till lite ordning och då blir det ju ännu svårare att hitta en bostad. Åtminstone om man är född i Sverige med svenska föräldrar…

    • J Åkesson

      hela inlägget osar dålig och osmaklig SD-retorik… beklagligt…

      • Flax

        Men tyvärr finns det mer än ett uns av sanning i vad han skriver.

      • Anonym

        Även om man inte gillar SD’s budskap och anser att allt de står för är fel så finns det dock problem i samhället som etablissemanget valt att sopa under mattan länge. Det har i stort sett varit tabu att prata om verkligheten.

        Det går tyvärr inte att komma ifrån att statistiken visar en mycket dålig bild för vissa folkslag som kommit till Sverige. Att ha 85% arbetslöshet i vissa kommundelar leder till problem.

        Det finns folk som kommit hit och saknat utbildning eller riktigt jobb men ändå ordnat det bra. För notera att väldigt få kvinnor från Thailand eller andra asiatiska länder är arbetslösa i någon stor utsträckning. Medans män och kvinnor från andra delar av världen är arbetslösa efter mer än 10 år. Någonstans är det fel. Om det är på individen eller på samhället vet jag inte.

        För övrigt, hur många buddhister stod för våldsamheterna i Husby? Noll procent?

        • J Åkesson

          Håller med om att problem finns, men inte att vi skall köra samma retorik att det är bidrag och invandrarnas fel, som det var judarnas i Nazityskland…. En farlig väg och måste bemötas! Sällan att problem beror på en orsak, vad har ett Allianssamhälle med en punkt bara på dagordningen, små pärlor till svinen i form av jobbskatteavdrag och massiva skattesänkningar för de redan rika??!! Hur detta är bättre än ett samhälle med hjälp till de som behöver hjälp, det fattar jag inte… Nästa gång är det du eller jag som behöver hjälpen

          • Flax

            Problemet är att det alltid verkar vara samma människor som behöver hjälp.
            Och det är alltid jag som ska betala för den.

          • Anonym

            Varför är det problem med invandrare från vissa kulturer men inte andra? Varför verkar vissa religioner extremt mycket farligare än andra? Buddism känns inte särdeles aggressivt. Kristendom och islam däremot…

  • TS

    Skattemyndigheten kanska borde börja rensa upp i skattefifflet uppifrån först. Att en högt uppsatt VD inom en multimiljard företag fifflar bort miljarder borde vara viktigare än ett par tusen sjömän som antagligen tillsammans fifflar bort mindre än ovanstående tillsammans.
    Som vanligt går man på vanliga medborgare och låter miljadärerna vara pga. Risken att de i trots flyttar sina företag utomlands….

  • Anonym

    Kanske någon ansvarig från regeringen skulle kunna förklara varför man inte vill ha alla de intäkter som tonnageskatten och Svenskt register & flagg skulle innebära.
    Jag tror att regeringen skulle ha nytta av att beskriva anledningen till detta.
    Finns det kanske en ledtråd till hela denna debatt om utflaggning och tonnage beskattning etc. att finna i frågan om ännu inte inbetalda pensionspengar?

  • Anonym

    Grattis SECO, när ni nu medverkat till att den svenskflaggade handelsflottan snart är utraderad. Så är det ju klart att ni måste jaga bort rederierna från Sverige . Ett stort grattis till er

    • Kenny Reinhold

      Anonym, du är helt fel ute!!! Nog för att facket har en viss makt, men makten vart rederiet/företaget skall ha sin verksamhet ligger INTE i våra händer, det borde du förstå. Sedan så är det så också att har vi medverkat till någonting de senaste 20 åren så är det att vi kunnat haft kvar en handelsflotta värt namnet fram till finanskrisen, DET har vi medverkat till. Om det finns ett rederi som flaggat ut enbart p g a fackliga rättigheter eller att vi ”drivit” ut dem, då överskattar du fackets makt och roll!!

      • Lam Tong

        Det behöver väl inte vara så att rederiet flaggat ut enbart pga SEKO. Det räcker väl med att SEKO bidragit till utflaggningsvågen.
        Jag tycker det är allvarligt nog.

        • Kenny Reinhold

          På vilket sätt har vi bidragit till utflaggningsvågen???

          • Anonym

            Att driva upp lönerna på manskap så att det går att få 3 st filippinska sjömän för priset av 1 svensk? Men det har nog aldrig haft betydelse, eller hur? Utan det svenska systemet är bäst i världen. Det är därför som alla företag vill ha sin verksamhet i Sverige…

            • Kenny Reinhold

              Tror inte att du ens själv tror på det du skriver, att utflaggningsvågen skulle bero på en stackars knaper sjömanslön, wake up!! Kul om du hade haft en TCC-lön med det du jobbar med, och fått ut hela lönen dessutom och utan att betala en summa för att få ett jobb och blivit svartlistad om du protesterat mot någon orättvisa eller krävt någon skyddsåtgärd och varit hemma hos släkten du försörjer med lilla lön i bästa fall 2 månader om året… Ja, det svenska systemet är bäst i världen, för alla… Det var inte en jä..l som snackade om ”uppdrivna löner” under förra decenniet fram till hösten/vintern 2008, så snacka inte skit!!

              • Förnamn och efternamn…

                Stå på dig Kenny !!

              • Anonym

                Om nu det är så bra med svenska matroser och motormän och att de är värda varje krona SEKO’s avtal innebär, varför är de då inte eftertraktade?
                Men som vanligt är det SEKO som har rätt och alla andra fel.
                Undrar någon fortfarande varför fartygen lämnar Sverige?

                Sedan tycker jag att du visar upp ett mycket dåligt språk. Är det vanligt för dig att du inte kan behärska dig?

                Min erfarenhet är att det inte är den skarpaste kniven som blir fackligt ombud, vilket tydligt bevisas i ovanstående kommentarer.

                • Kenny Reinhold

                  Ojdå… värst va du va känslig, lätt att vara anonym och lätt att bara kasta ur sig en massa skit igen… och sen gå över på tråkigheter… synd att du lägger dig på den dagisnivån och bara som avslutning så kan jag gå i god för att 99% av våra medlemmar är eftertraktade, men i en djup finanskris med en massa andra bekymmer för redarna än just en liten sjömanslön… sen är det så att en klar majoritet av redarna har tagit sitt manskap med sig och det bevisar ju en hel del!

              • Björn Holm

                Nu finns det väl ett mellanting också mellan det svenska systemet och skräckscenariot du målar upp här? Kan inte tänka mig att det förhåller sig så på de Svenska båtarna som flaggat ut till Färöarna? För det är väl det som diskuteras här?

                • Kenny Reinhold

                  Björn, jag beskriver ur ett internationellt perspektiv och där skal jag ju vara tydlig att nämna att det är ytterst ovanligt att det scenariot jag målar upp gäller svenskkontrollerade utflaggade fartyg… Sen vet du liksom jag att om en kontraktsanställd/ tillfälligt anställd skulle klaga på fackliga frågor eller på sjösäkerhetsfrågor, så blir vederbörande i många fall inte aktuell för något nytt kontrakt… Så svenska redare, oavsett flagg, är nog topp tre i världen med att köra med en respektabel och hållbar sjöfart i alla avseenden…

                  • Björn Holm

                    Va bra, Då är vi överens 🙂

                    Jag tycker att det är bra att det tydligt framkommer i denna debatten att det scenariot är obefintligt eller i alla fall högst ovanligt i de fallen som utreds nu.

                    Jag tycker absolut att villkoren skall vara bra, men jag har också känslan att de är det i Svensk-kontrollerade båtar.

                    Förhoppningsvis kommer detta att förbättras i och med MLC2006, men jag är rädd för att det kan bli en pappersprodukt utan verkan där den bäst behövs.

  • Anonym

    fackena måste bli mera aktiva på att skapa en dialog med skattemyndigheterna för att underlätta för Svenskt sjöfolk att arbeta under annan flagg tex inom EU samtidigt med att man bor i Sverige och inte är bosatt i annat EU land.

  • Fredrik Davidsson

    Hej

    Det är roligt att se att så många är intresserade av den här frågan. Jag vill dock påminna om våra regler för att kommentera här på sjofartstidningen.se och uppmana alla att hålla god ton, avstå att kalla andra för öknamn och att alla dessutom håller sig till ämnet.

    Å en sak till, all heder åt er som törs skriva i ert eget namn.

    Fredrik Davidsson
    Redaktionschef
    Sjöfartstidningen

  • Pumpman

    Sekos fel, nej. Tror inte det beror på facket däremot politiker och redare som kastar paj på varran.
    Lite sandlåde känsla över det hela, Borg vägrar ge med sig av skatteskulden redarna tjurar och flaggar ut.. hoppas en lösning hittas! bra att rederierna granskas av Skatteverket!
    Mycket fiffel för småkronor i sjöfarten.
    Vet inte om Svenskt mannskap är så eftertraktade längre, fast jag vill tro det.
    Dock kanske vi kan mer än att måla och är lite självgående men som när man köper billiga verktyg, köp 3 å släng skiten håller lika länge som en dyr!

    • Anonym

      Visst är svenskt manskap självgående. Men det är folk från andra länder med. Jag har jobbat mycket med filippinare och de var mycket motiverade och helt självgående.

      Jag kan inte se en enda anledning till att anställa sjömän baserat på nationalitet.
      Med andra ord tycker jag det låter rasistiskt att hävda att svenskt manskap skulle vara bättre. Och verkligheten visar att svenskar inte är bättre, mer än möjligtvis att slå sig för bröstet…

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.