Erik Hånell, vd för Stena Bulk.

Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Tank | Fartygsaffärer

Golden Stena Bulk bygger nytt

Golden Stena Bulk, joint venture-företaget mellan Stena Bulk och den indonesiska palmoljeproducenten Golden Agri Resources, har lagt option på att beställa ytterligare två produkttankers från Guangzhou-varvet i Kina. 

Beställningen innebär att den serie bestående av tio produkttankers på 50.000 dwt vardera man hade avtalat om kommer att bli komplett – detta efter att sex produkttankers togs in vid bildandet av det gemensamma bolaget och ytterligare två beställdes strax före jul.  

– Vi är mycket nöjda med hur Golden Stena Bulk har utvecklats och hur samarbetet har fungerat, och det här innebär förstås en vidareutveckling av bolaget. Och självklart siktar vi på att få ytterligare tillväxt i Golden Stena Bulk, men exakt hur och när det kommer att ske kan jag inte gå in på just nu, säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk, till Sjöfartstidningen. 

Världsomspännande frakter

De två fartyg man nu deklarerat option kommer att gå worldwide och köras kommersiellt av Stena Weco. 

– De kommer att frakta hela spektrat av kemikalieprodukter och även rena petroleumprodukter, säger Erik Hånell. 

Minskad bränsleförbrukning

Fartygen kostar omkring USD 40 miljoner vardera och enligt Erik Hånell har man lagt stort fokus på att få ned bränsleförbrukningen jämfört med tidigare byggen. 

– Tekniken utvecklas ju hela tiden och med de här fartygen hoppas vi kunna minska förbrukningen med 4-5 procent jämfört med de senast byggda fartygen. Även i övrigt är det avancerade byggen där till exempel utrustningen för att skifta laster är av toppklass, vilket innebär att vi kan ha snabbare turnarounds.    

Kommentarer

  • Anonym

    Utrustning för att skifta laster snabbt är av toppklass…. Framosystem, superstrip, krossar på båda sidorna. Stena är duktiga på att göra en höna av en fjäder. Fartygen är väl kanske i närheten av Donsöredarnas inkl Broströms fartyg klarat av de senaste 15-20-åren. Samma när man slog stort på trumman om att man hade fartyg som klarade arktiskt klimat med en stor isbjörn på sidan, helt enkelt vanliga 1A-båtar utan winterisation cert. Hur som helst, kul att man satsar och att man försöker få ned bränsleförbrukningen för att få lite bättre TCE.

    • Johan

      Man kan ju inte påstå att de slår på stora trumman i den här artikeln iaf.
      De säger i en kort mening att fartygen är avancerat byggda och att utrustningen för att byta last är av toppklass. Det får man väl anta att nybyggda fartyg för detta ändamål är/har.
      Att andra rederier haft liknande utrustning sedan tidigare har ju i grund och botten inget att göra med hur dessa nybyggen är gjorda.

  • Anonym

    Stena Bulk har gjort en fantatstisk resa och är riskvilliga att satsa åter i en konjukturberoende marknad.

    All heder åt dem. Bra jobbat.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.