Spårlöst borta. Sökinsatsen efter de två besättningsmän som på torsdagen föll överbord från en torrlastare söder om Ystad har avslutats.
Arkiv
-
-
Stora störningar. SMHI varnar för att kraftiga vindar och snöfall är på väg in över Sverige under torsdagen – flera färjeturer ställs in.
-
Fulltecknat. Endast en minimal andel av de nya aktierna i Transatlantic behövde fördelas till emissionens garant, huvudägaren Kistefos AS.
-
Fartyg klart. Gotlandsbåten chartrar in den grekiska färjan Princess T för sommartrafiken 2014 – just nu ligger hon på varv och byggs om och renoveras för 100 miljoner.
-
LNG. Terntank går in för flytande naturgas som bränsle på en serie nybyggen som beställs från Kina.
-
Bristande lönsamhet. Svenska TT-Line AB säger upp runt 70 ombordanställda sedan rederiet förlorat ett bemanningsavtal för färjan Nils Dacke.
-
Positivt. 2012 var ett normalt år när det gäller antalet olyckor inom yrkessjöfarten, där det på längre sikt skett en tydlig minskning.
-
Kan åtalas i Danmark. Danska åklagarmyndigheten häktar nio misstänkta pirater i sin frånvaro för kapningsförsöket av kem- och produktankern Torm Kansas.
-
Hamnisbrytning. Under de tre närmaste vintrarna ska det finländska rederiet Isbjörn bryta is i två hamnar i Gävleområdet.
-
Förnyas. Silja Serenade och Silja Symphony ska byggas om för att erbjuda passagerarna nya kryssningsupplevelser.
-
Lång vinter. Isvintern 2012-2013 var en segdragen historia med en sen maximal isutbredning. Notan för isbrytningen landade på över en kvarts miljard.
-
Tufft besked. Destination Gotland varslar 25 ombordanställda om uppsägning – i slutet av oktober sade rederiet upp det lokala tilläggsavtalet med Sjöbefälsföreningen.
-
Skydd mot angrepp. Väderötanks produkt- och kemtanker Primula skyddar sig med en sköld av varmt vatten mot pirater när hon går igenom Adenviken.
-
Dramatiskt. I branden förstördes 70.000 liter drivmedel samt en mängd militära fordon som skulle fraktas till en militärövning.
-
Lyckad satsning. Färjan Isabelle har kraftigt förbättrat det ekonomiska resultatet för Tallinks Rigatrafik.
-
Verköhamnen ska växa. Flera aktörer satsar stort på att göra Karlskrona till huvudvalet för frakt på järnväg i kombination med färja söderut/österut.
-
Välbesökt evenemang. Det tionde höstmötet för skeppsmäklarna i Göteborg samlade 125 deltagare – och föreningen växer i en stadig takt.
-
Inget uppsving. Concordia Maritime märker av en svagare utveckling på produkttankmarknaden och därmed lägre spotrater.
-
Uppgradering. Hamnar och näringsliv i Tyskland kräver en snabb upprustning av Kielkanalen.
-
Effektivare. Rationell lasthantering över för och akter på två bildäck gör Stena Baltica till ett idealiskt fartyg i Stena Line-trafiken mellan Karlskrona och Gdynia.
-
Konflikten löst. Det nystartade rederiet Gotlandsbåten AB bekräftar nu att man ska trafikera mellan Västervik och Visby sommaren 2014 sedan kajfrågan löst sig.
-
Lågtryck. Wärtsilä introducerar beprövad lågtrycksteknik i lågvarviga tvåtaktsmotorer med flerbränsledrift.
-
Bakgrund. Strejken inom skärgårdstrafiken bröt ut klockan 12 måndagen den 4 november sedan arbetsgivarna sagt nej till medlarbudet i skärgårdskonflikten.
-
Ordkrig och äggkastning. Enligt Seko ligger bollen hos Almega, som å sin sida väntar på ett samtal från Seko.
-
Stor operation. Torrlastaren Siderfly som kolliderade med en LPG-tanker i slutet av oktober är nu åter flott och har bogserats till kaj i Brunsbüttel.